|
|
|
|---|---|
|
vilka konsekvenser blir det om en polis stoppar en och säger att man inte stannat vid stoppskylten. Jag fick betala 1000:- i böter men frågan är nu om jag kommer att behålla mitt körkort eller drar de in den några månader. Finns det någon här som har råkat ut för en sådan händelse? Tacksam för svar.... | |
|
En polare blev av med det i 1 månad, detta var iof några år sedan. |
|
|
Tror att lappen ryker, det gjorde den iaf för en kompis till mig (för ett antal år sedan dock). /Micke |
|
| nice....precis när man behöver den som mest nu....jag vet själv att jag stannade men han anser alltså att han från sin motorcykel 50 m ifrån såg mig köra direkt utan att stanna. Men tydligen så kommer jag inte vinna över en polis även om jag har överklagat. | |
parolof |
"Ej stannat vid stopplikt, motordrivet fordon utom moped klass II: 1000 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor. " Länk Står inget om att förlora körkortet där inte |
|
Länk "Vilka regler gäller för omhändertagande-, återkallande av körkort? Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder: 1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik. 2. Smitning från trafikolycksplats. 3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.) 4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik. 5. Opålitlighet i nykterhetshänseende. 6. Allmän brottslighet. 7. Sjukdom 8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov. Med andra ord - lappen lär ryka... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Eftersom stopplikt jämställs med rödljus så ligger du risigt till.... Hjulen måste stå helt stilla för att det ska betraktas som ett stopp. Hans ord mot ditt. Det kan löna sig att överklaga om han var ensam och, som du säger, var på ett avstånd av 50 meter. Om det kan verifieras. Troligen går länsrätten på polisens version i första hand då avståndet inte var så stort, men det är inte säkert. Har du "clean sheet" för övrigt o inte har körkortet på prov så kan det löna sig att överklaga. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp> om jag förstod det rätt har han ju redan erkänt brottet. Srdjan> Om du är i stort behov av körkortet just nu kan du ju alltid förhala det hela några månader genom att inte direkt skicka in kortet till länsstyrelsen när det blir återkallat. |
|
|
Brogren: Själva lappen har ju inte någon betydelse. Har man fått meddelande om att körkortet är återkallat så är lappen ogiltig från det att du fick meddelandet. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Bustorp: Stopplikt är inte likställt med rödljus. Vid rödljus behöver du egentligen inte stanna, bara du håller dig på "rätt" sida av linjen tills det blir grönt. Det går altså utmärkt att krypköra fram och sedan stampa på när det blir grönt, utan att stanna. Det får man INTE göra vid stoppskylt. Sedan kan man ju ha tur och bara få en utskällning åxå... "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Farsan åkte dit likadant i våras. En mc-polis på långt håll stoppade honom senare med 1000 kr i böter som följd. Han fick behålla körkortet. Han har dock kört prickfritt i 50 år innan om det spelar någon roll. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
IQ=pi: Jag tror Bustorp menar att det bedöms lika hårt som att köra mot rött. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag har fått böter för att ha kört mot stopplikt, men har aldrig hört nåt från länstyrelsen BMW CS #5206 |
|
|
Tacka för alla svar grabbar! Efter att ha hört från Crister och Bood så finns det KANSKE lite hopp. Men å andra sidan så e man lite orolig. Tackar så mycket.. MVH |
|
| Dom brukar ta i beaktande hur trafiksituationen ser ut. Var det mitt på dan med mycket trafik eller på kvällen och du var nästan själv? Har också betydelse hur fort du passerade stoppskylten. | |
| Tänkte på en sak som visserligen inte har med detta fallet att göra, om man står vid ett rödljus och det växlar om till grönt och stämplar fullt upp till skyltad hastighet åker man dit på det då? räknas det som vårdslöshet i trafik då ? | |
|
Spekulering: Kan det inte bero på hur "farlig" väg man gjorde det vid? Typ Uberfarlig kurva/backkrön eller liknande Finns tom, stoppskyltar vid milslånga rakstäckor där det tom större risk å äta ärtsoppa än att strunta i stopplikten på. om man inte är Kung då =) [SmuggelBira+Semester=snygga inlägg] Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
|
[SmuggelBira+Semester=snygga inlägg] "Finns tom, stoppskyltar vid milslånga rakstäckor där det tom större risk å äta ärtsoppa än att strunta i stopplikten på." Jo, detta inlägg borde finnas med i varje alkoholläkares varningsbok. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.