|
|
|
|---|---|
BraMotorVerkstad |
Jag har kollat runt lite, gått in till diverse bilhandlare på nätet, läst av bilnummer och kollat dessa bilar på bilpriser.se, efter korrigering för de parametrar som går att kolla. De flesta bilhandlare ligger typ 60% över bilpriser.se |
|
Länk Olika uppfattning om detta som synes... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
BraMotorVerkstad |
Nu handlar det inte om "löst tyckande", vilket du antyder. Så här presenteras arbetet bakom siten: Bilpriser.se:s värderingsmän är förordnade av Handelskammaren och arbetar dagligen med bilvärderingar för bl.a. finans- och försäkringsbolag, KVD-Bilauktioner AB och vagnparksägare över hela landet. Värderingsmännen har mångårig erfarenhet av bilars värdeminskning och hur händelser på marknaden påverkar bilars pris (såsom t.ex. nya modellintroduktioner och säsongs- och konjunkturförändringar mm). I bedömda värdeminskningskurvor ligger därför antaganden om nya framtida modeller med viss regelbundenhet och annan regelmässig påverkan. Arbetet med att följa upp prisutvecklingen pågår hela tiden genom samarbetspartners och kunder som rapporterar in försäljningsstatistik och synpunkter. |
| Aha, värderingsmän för försäkringsbolag, nu förstår jag vissa utav värderingarna :o) | |
BraMotorVerkstad |
Dela med dig av dina insikter. :-) |
| Jag anser att vissa värderingar är skrattretande. Vad säger en handlare om jag kommer in med en värdering från bilpriser.se och säger "Hörru, den här bilen får du 15.000 för!!" när det står 70.000 på rutan...? | |
BraMotorVerkstad |
:-) Jag skulle inte nalkas problemet på det viset. Jag skulle säga något som: Hm, hör du du. Det var ett ovanligt högt pris på den där bilen med tanke på årsmodell och körd sträcka. Vad är det som är så speciellt med den? Får jag ett blaha-svar vadndrar jag vidare på min väg. |
|
Vissa priser är larviga, en sv-såld Audi RS2 med 10000mil, för ca 120tkr, kom igen, det finns inga, dom skulle behöva rensa bland modeller som inte är vanliga, inklusive E38:or. Hur har dom kommit fram till värdena på E38or? 15-20tkr jag bara skrattar, veckans skämt(; Mvh Stephan Ps, Andra värderingar är mer nära verkligheten, medan andra är överpriser, behövs finslipning. |
|
| Bilpriser.se värderade min M roadster till över 400000:-.....:-) | |
BraMotorVerkstad |
Beppo, 1) Fyllde du i alla parametrarna korrekt? 2) Vad skulle du själv värdera din bil till? |
|
Jag håller på att sälja en bil (inte BMW), den värderas till "Privatpris 178 000-191 000 kr". Har haft den ute i tre månader för 147', och intresset är ytterst svalt... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW, vad är det du säljer för bil? |
|
| @Bramotorverkstad: Japp, har fyllt i allt nogrannt. Jag testade att ändra på en på en parameter (kommer ej ihåg vilken det var...) och då blev handlar priset 392500:-. Och om man säger så: jag har själv inte varit i närheten av att värdera bilen till detta pris, då jag inte betalade så mkt för bilen för snart 4 år sen.... | |
|
simon_en: En tysk fyrhjulsdriven bil, motsvarande 540iAT. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Antar att det är denna: Länk Milskräcken sitter väl långt inne samt att antagligen flera aspiranter backar nu när bensinen är dyr. Vad tror du själv? |
|
|
Kan meddela att jag precis sålt en VW Polo -03 1.4 (75 hk) för 86.000. Enligt bilpriser så värderas den till 82-91.000 på privatmarknaden. Tycker det är en gedigen site, bra om man inte är så insnöad på tex VW (även om jag satte mitt ut pris på 89.900 utan att konsultera bilpriser.se). Men man skall väl ta värderingarna med en nypa salt, speciellt med udda bilar. Och speciellt när väldigt mycket är upp till säljaren. |
|
| vissa bilar ligger 60 % över och vissa 60% under, men man kan ju alltid få en liten fingervisning av värdet, men man ska nog ta den siten med en nypa salt. jag skulle tex få ca 40 tusen för min 328 och det finns ju knappt någon 325 för det ännu. men om någon vill sälja en jättefräsch 328 typ 97 till mig för 40 så kommer jag ikväll!! | |
BraMotorVerkstad |
Jag vill bara påminna om en detalj i hur jag genomförde mitt lilla test. Jag valde ut tre etablerade och aktade gamla bilfirmor i min hemstad. Där blev svarsbilden på de c:a 20-talet bilar jag kollade mycket entydig, dvs de kom alla tre mycket nära 10% över bilpriser.se Att sedan några andra aktade ledamöter i detta forum råkar testa prissättningen på ev. en och annan skuttfirma (förlåt uttrycket) kan förstås leda till missvisande resultat. Vidare kan även ett bra test (ett av de minst dåliga) ibland ge missvisande resultat. Frågan är var man med motsvarande arbetsinsats kan få fram jämförbara värden med de som ges på bilpriser.se |
|
Hörru, nu får du ge dig! Jag slumpade tre bilmärken, tre modeller och tre handlare - att skylla på att det är "en och annan skuttfirma" håller inte. Jag tvivlar inte på att vissa värderingar träffar rätt - det finns många som sagt att det funkar - men av de drygt 25 värderingar jag har gjort har kanske FEM varit vad jag betraktar som korrekta. Om dina "aktade gamla bilfirmor" håller samma priser som bilpriser.se rekommenderar med ett påslag på 10% så är det toppen för er allihop, men det gör inte resultaten JAG får det minsta bättre. Och det är trots allt dessa som spelar roll för MIG. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.