|
|
|
|---|---|
|
Vänstra framhjul sitter löst på min e30. Trasigt hjullager förmodrar jag. Något som jag naturligtvis vill fixa. Men eftersom jag är rätt så grön på att meka så upkommer ett par frågor som jag hoppas mer erfarna bilägare kan ge klarhet kring. Jag har blivit rådd till att byta hela fjäderbenet. Det är ju enklare än att bara byta själva hjullagret? Vilka verktyg behövs för att byta fjäderben? Mina fjädrar är knappast orginal, så jag förmodrar att jag måste byta över dem också? Mvh | |
|
Byta endast hjullagret tycker jag känns enklare. Länk |
|
|
du behöver inte byta hela fjäderbenet! det som är lite tråkigt är att till e30 så får man köpa hela navet när man skall ha lager, vilket innebär att priset springer iväg, t.ex. tar mekonomen 1425 för ett lager fram...billigaste torde vara biltema på runt 1000-lappen har jag för mig... MVH Johan K |
|
| Biltemas tar en 700 för hjullagret. Men man behöver väl press för att få ut lagret ur navet? Eller är det bara att få loss navmuttern och sen knacka ur lagret? En mek säger iaf till mig att det är omöjligt för mig att byta lager. | |
|
Ibland krävs det några ton för att få ur lager, ett gemt o fint tryck, inte slag som kan orsaka märken i värsta fall om fel don används. Köp grejjerna och be ngn verkstad pressa in/ur lagren och gör skruvandet själv, billigaste lösningen. |
|
| Så man ska alltså köpa både lager och nav själv? paus på 10 min.......... Nu skriver jag igen. Och aldeless nyss när jag skulle backa ut ur grannens garage, pang! Oljetråget sprack av upphöjningen vid garagekanten. ;( | |
|
Jag bytte hjullager på m3:an i veckan enligt beskrivningen jag länkade till ovan. En avdragare av denna typen, näst största modellen användes. Länk Du köper hela navet med lager och allt. Även navmuttern och täckkåpan bytes lämpligen också. |
|
| Finns det nav att köpa där lagret redan sitter i? | |
|
ett fjäder ben är billigare att byta än lagret eftersom utbudet är stort på en del skrotar, dvs om priset är rätt, jag byte hela benet tog en timma ungefär på min 518i, dessutom betalade jag ingeting=) putte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.