|
|
|
|---|---|
BraMotorVerkstad |
1. Sortera bort s.k. "nasare", dvs folk som chansar att säljaren är i nöd. En sådan person kan kliva in i en butik, restaurang, etc med en plastpåse full med pengar och erbjuda sig att köpa stället direkt - och då till en underpris av typ 10-15% av verkliga värdet. 2. En affär är en form av förhandling. Säljaren begär sitt pris, köparen erbjuder ett lägre pris men då med hänvisning vissa brister hos varan. Sådana brister kan ha påvisats t ex genom att bilen testats hos Motormännen varvid fel framkommit som det inte informerades om i annonsen. Kanske visste inte säljarn själv om dessa fel. Eller också har köparen själv upptäckt att vissa fel finns. 3. Spekulanter som omedelbart erbjuder lägre pris - utan att ens ha sett bilen eller något testprotokoll - är bara dumma eller oförskämda. Sådana personer informerar man kort att "Du och jag talar inte samma språk". Sen lägger man på luren. 4. Man kan, som köpare, hövligt informera om att "Jag har bara råd att köpa en bil för högst X kronor; ring mig senare om du kan tänka dig mitt pris". 5. Som någon skrev i en en annan diskussion: I en bra affär är båda parter nöjda. Varan har sålts till ett skäligt pris. |
|
Och?? Något annat som är självklart som du tänkt informera oss om? |
|
BraMotorVerkstad |
Sedan jag läst ett antal ganska utförliga diskussioner här på siten, verkar inte ovanstående vara så självklart för alla. Om du själv är så insatt, varför hoppade du inte bara över mitt inlägg? Jag ville bidra med ett försök att vara konstruktiv - och du själv...? |
|
6: Säljaren vill bli av med sin vara snabbt och kan därför då vara nöjd med ett bud 15% under utsatt pris. 7: Det utsatta priser är väldigt lågt vilket gör att säljaren blir bombarderad med telefonsamtal även efter att varan är såld. 8: Annonsen är ett skämt av typen "svensexa" för att skämta med personen som snart skall gifta sig. Skämtet förstås inte av alla som läser annonsen. 9: Ingen ringer till säljaren för annonsen är så illa utformad. Säljaren blir glad när någon ringer vilket medför att säljaren prutar med sig själv. Någon som kommer på mer? =))) |
|
|
Säljaren tröttnar till slut på alla typer (och TV4) som ringer stup i kvarten och ställer korkade frågor och till slut så accepterar säljaren vilket bud som helst då han för länge sedan fått nog och bara vill få det hela överstökat! __ ///M som i Mugge. |
|
|
"3. Spekulanter som omedelbart erbjuder lägre pris - utan att ens ha sett bilen eller något testprotokoll - är bara dumma eller oförskämda. Sådana personer informerar man kort att "Du och jag talar inte samma språk". Sen lägger man på luren." Om detta innebär att man inte kan förhandla pris på telefon faller det direkt anser jag, varför ska man åka 30mil enkel resa för att titta på en bil man inte vet att man kan få till ett pris man som köpare är villig att acceptera. Dock håller jag med om att skambjuare i sig är jobbiga. |
|
|
Köp boken "Lär dig förhandla med framgång" av Roger Dawson. Den är praktisk och matnyttig. Don't dream it, drive it |
|
| Jag håller med simon_en. Punkt tre var relativt självklar innan dagens moderna handel med internet och handel över gränserna. Pristet kan nämnligen helt enkelt vara för högt för att vara rimligt. Dessutom om du läser vidare på diskussionerna här så sätter en mycket hög andel ett ut-pris som har en viss procent med påslag för att det just ska prutas. | |
BraMotorVerkstad |
Till simon_en och acey; "Att förhandla" innebär ett ömsesidigt givande och tagande av argument. Arr ringa upp en säljare och omedelbart säga: "Öh, du, du får 50 000 kronor mindre än du begärt". Har inget med förhandling att göra, möjligen kan man beskriva det som ett klumpigt sätt att pruta. När jag själv prutar anger jag alltid någon form av argument som, nu har jag handlat här så mycket så jag måste få lite mängdrabatt, jag ser en lite fläck där, hm den här bilen har ju gått bra mycket mer än medelbilen för den årgången, om jag köper dessa två samtidigt kan vi göra ett bättre pris då, etc. Och naturligtvis allt detta i god ton och stämning, så att det inte går ilska och prestige i diskussionen. Säger någon till mig (som säljare): Hur f-n tror du att du ska kunna få X kronor för den där!?, så ber jag den personen vänligt men bestämt att dra åt h-e. En äkta försäljare går förstås inte som jag. Han sväljer all sk-t för att kunna göra affär. Sen går han hem och slår någon. |
|
BraMotorVerkstad - Så en "äkta försäljare" är hustrumisshandlare? Och om du har satt ut din Fiat Ritmo för 75.000 kronor och skriver att det är norra Europas finaste och en samlare åker 70 mil enkelt resa för att köpa bilen och finner att den inte på några som helst vis är en Sveriges finaste Ritmo och därmed blir förbannad, då ber du honom dra åt helvete? Måste säga att du resonerar väldigt märkligt ibland. |
|
BraMotorVerkstad |
liste, du ska inte läsa allt som om det vore bara svart eller vitt. Då kan du hamna i en sådan slutsats du just kommit till, om hustrumisshandlare. Du blir lite jobbig när du konstruerar en bild av mig, för att sedan angripa den bilden. |
|
Bramotorverkstad: Dina argument befänga ibland, jag menar, och jag tror inte heller simon menar, att man ringer upp och säger du får 2 kronor för din M3A. Snarare handlar det fortsatt om en förhandling. Dvs om Y är som du beskriver i annonsen, stämmer överens med de bilder jag fått så är jag beredd att betala X. Därifrån kan sedan en förhandling påbörjas och parterna kan nå varandra. Det är med andra ord inte, som du verkar tro, en monolog för att det handlar om ett telefonsamtal. Självklart tjänar bägge parter på att ses, och bilen kan synas på plats. Men åker du till dortmund över dagen? Eller Luleå om du bor i Göteborg? Att pruta på en sedd bil kan vara lika otrevligt som att pruta över telefon. Argument som "jag tycker bilen känns slut" du får jag bjuder 30.000, eller ett stenskott, nej men då går vi ner 40.000 eftersom jag måste lägga igen det osv. Trötta argument och säljare finns både i verkligheten, mail och per telefon. Dessutom finns det INGET som hindrar köparen från att tokpruta på plats, trots att det inte är något fel på bilen. |
|
BraMotorVerkstad |
acey, nu tycker jag att vi kommit betydligt närmare varandra. Du skriver just om det utbyta av argument från båda parter som även jag vill nå fram till |
|
klart att det är bättre förhandlingsläge på plats både köpare och säljare får lite hum om varann. det betyder en del för mig att träffa säljaren sådan husse sådan hund. Sen är det inte många säljare som säger nej när man börjar vifta med tusingarna då kan man börja pruta. Prut på ett samtal blir för det mesta ingen affär. men vi är alla olika..... och acey börjar du tokpruta på en fräsh bil och får den då är det nog bäst att dra öronen åt sig... |
|
| Även om bilen är tokfräsch och norra Europas finaste bil av just den modellen så kan köparen anse att priset är för högt utsatt. Är avståndet långt mellan köpare och säljare krävs då förhandling via telefon. | |
|
pinball är det inte bättre att köparen struntar i den bilen och satsar på nåt som passar hans plånbok... |
|
|
Korak : Vad är det som säger att man inte har råd med bilen bara för att man prutar? Kan väl helt enkelt vara så att man inte vill betala så mycket bara... |
|
|
Ge just det... |
|
|
Korak, "är det inte bättre att köparen struntar i den bilen och satsar på nåt som passar hans plånbok..." Argumentet faller på sin egen orimlighet, självklart har jag råd med de bilar jag ringer på. Jag har annat göra med min tid och de pengar det kostar att ringa. Dock vore jag dum om jag inte tog möjligheten att förhandla pris. Har idag ringt på två bilar en 37 mil hemifrån och en annan 25mil, varför ska jag åka i blido på dessa om jag inte är nöjd med det pris som önskas. Ingen har fortfarande inte kunnat ge mig bra argument på varför jag inte ska göra det. Handlar alltid om att "man inte har råd", "man kan inte veta hur bilen är innan man sett den", "ohyfsat" etc. Båda säljarna var dock med på noterna till 100%. |
|
|
Problemet som många sk "köpare" gör är att skicka ett mail där det bara står "jag ger dig xxxx kr för bilen och kan hämta den imorgon. Då är priset ofta 25-50% under vad man begärt och dom har över huvud taget inte ens sett bilen, ringt och diskuterat den eller ens presenterat sig vem dom är eller vart i landet dom bor. Sådana mail går direkt i papperskorgen som extremt oseriösa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.