AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
939

Ersättning efter påkörning

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har fått min 325ik E30 påbackad av min flickväns lillebror. Dragkroken gick rakt in i höjd med nummerplåten i fronten, och den ser inte alls vacker ut längre.

Men hur fungerar det nu vid en skadeanmälan?

Kommer jag få ersättning för de grejer som sitter på (90'ans front, shadowline, etc etc) eller kommer jag få originalprylar, dvs gamla fronten, kromgrill, etc?

Jag tycker att eftersom jag själv inte har gjort något fel ska det inte spela någon roll vad det är för grejer som har gått sönder, dom ska ju ersättas precis som det var innan jag blev påkörd.

Tjänar man på att lämna in bilen, eller ska man ta pengar av försäkringsbolaget och göra i ordning den själv?

Tacksam för svar!
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Är det ingen som kan hjälpa mej lite här?
Hur mycket kan man stå på sej egentligen?

Min flickväns farsa hade pratat med sitt försäkringsbolag och de påstod att jag i första hand skulle få begagnade delar! Har jag rätt att stå på mej och kräva att jag ska ha nya grejer?

På oljekylaren, stötfångaren, etc fanns inte en skråma innan jag blev påkörd! Så jag vill ju inte heller ha något begagnat skit som man får lägga en dags jobb på bara för att få det och se okej ut!

Snälla hjälp mej =/
parolof
Det är väl din flickväns lillebror (svågertasken) som ska återställa din bil, sedan hur han bär sig åt för att du ska bli nöjd är väl hans problem
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
du skall ju självklart få bilen i det skick den var innan du blev påbackad. Det kan ju vara begagnade delar fasst med ny lack mm.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Jovisst, jag är medveten om att det givetvis går att fräscha upp begagnade delar, men jag tycker inte försäkringsbolaget kan kräva att man ska handla begagnat?
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Det är så att din bil kommer att ersättas med begagnade delar i den mån det finns - annars nytt. Om inte skadan uppskattas kosta mer än 75% av bilens värde då den kommer att lösas in istället.
Farsan blev påkörd med sin S80 -01 förra året. Bilen var knappt 3 år gammal och det blev en begagnad dörr. Vet inte var gränsen går om det ens finns någon. De kollar garanterat efter begagnade delar först oavsett bil och årsmodell.
Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt!!
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
li
1.959
liste
535i -89
Tyvärr har du inte mycket val. Din bil är för gammal för nya delar enligt de flesta bolag, men inte tillräckligt gammal för att vara värd något. Hade skadorna varit lite värre så hade de säkert löst in bilen. Om din bil var finare än en genomsnittlig E30 så kan jag direkt säga att den inte kommer att bli lika fin med hjälp av försäkringsbolagets pengar.
andha45
Detta är ju dilemmat med försäkringar. Fick en ruta inslagen i natt (S60 3 år). Förmodligen blir kostnaden för f-bolaget:
1. ny ruta 3 000
2. ny lack/puts bakdörr 4 000
3. ny dörrinnerpanel 4 000
själv skulle jag ej tycka att 2. och 3. är värda mer än 1 000 kr, det var marginella märken

När man själv får en skada vill man ha schyssta grejer men man vill ändå ha låga premier... jag tycker det är fullt rimligt att beg. grejer sätts på beg. bilar men givetvis skall bilens skick vägas in. I 99 fall av 100 tror jag dock att f-bolagen inte snålar utan problem ligger då i fusk vid montering/jobb etc.
PH
Jirar
Jag funderar på om dom inte kommer att lösa din bil, en 87
med en front som skall bytas samt lackas??
Vart hittar man nya delar till den bilen,vad är den värd ,snart 20 år gammal bil.
Självklart så är den i dina ägon värd en del, frågan är vad fbolaget anser att den är värd?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.