|
|
|
|---|---|
|
Konstigt, Jag har en steglös kupè fläkt på min gamla 635:a. I morse så började den helt plötsligt att blåsa enbart på full fart, och lite snabbare om man vrider upp reglaget i max... Jag har haft bråk med denna innan, då var det tyristorn som steglöst reglerar hastigheten som packa ihop, men då gick det i alla fall stänga av fläkten, det går inte nu. Så som sagt, när reglaget står i läge off, full fart på fläkten, när jag vrider upp reglaget till max, då ökar fläktvarvtalet lite till. Några idèer? Pontus Primus Motor. | |
|
Jag har samma problem som du hade innan. Ingenting förrän vid maxläget då går fläkten med full fart. Är det bara att byta ut den? Länk Det är nummer '4' på bilden. Hur fungerar den? Är det en A/D-omvandlare eller är den helt mekanisk? |
|
|
Hej, Nej, för mig var det transistorn, nr 16 på bilden som länken hänvisar till. Kostade inte mkt alls hos BMW. Man kan givetvis köpa transistorn löst och löda dit den. När jag bytt denna så funkade den helt perfekt, tills nu. Nu har jag ju ett litet annat problem. jag var först inne på reglaget, själva potentiometern också, men den var ok, enkelt att kolla med en ohm meter. Länk Primus Motor. |
|
|
Hejsan! Jag har också vajsing med kupéfläkten, den fungerar likt Drax´s bara på maxläget. Den började krångla efter att jag hade haft den urplockad. Är det mycket omständigt att byta transistorn? Bilden ger mig vibbar om att den sitter knöligt till. mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Är du säker på att det bara är en potentiometer i reglaget Pontus? Jag bytte värmereglaget för ett tag sedan och och har för mig att det gick in en massa kablar till den som om det vore en A/D-omvandlare. Men du kan mycket väl ha rätt. Tack för tipset med transistorn förresten. Du kan ju även kolla dina lödningar runt den så att ingen lödning har släppt eller nått. MVH Andreas |
|
|
Det enda jag är säker på är det att min 635:a -88 hade samma symptom som ni beskriver. Fläkten gick bara på fullt, alltså, max och off. Jag hade ute det steglösa potentiometer reglaget och mätte upp det med en vanlig multimeter, ok. Bakom fläktmotorn inne i fläktkanalen sitter denna lilla elektronik platta med transistorn på, detta kommer man åt via maskinrummet, bara till att skruva ut fläktmotorn, så sitter det där nere. Har för mig att hela plattan gick på en femhundring hos BMW. Det var denna som var fel hos mig i alla fall. Pontus Primus Motor. |
|
|
Hmm, Jag kan inte riktig svära på att det är nr 16 på länken jag gav. Hur som helst så har jag för mig att den satt i högra luftkanalen sett i färdriktningen, går inte att missa den när fläktmotorn är bortplockad. Om jag orkar så skall jag gå ut till bilen och kolla vad best nr var hos BMW, tror att jag har kvittot kvar. Primus Motor. |
|
|
Vore jättesnällt om du hittade något best nr. Hur går det för dig? Hittar du något fel? |
|
|
Kolla här, Här finns det beskrivet med bilder och allt, best nr kommer ikväll, förutsatt att jag minns att kolla det denna gång. Denna länk är väldigt matnyttig för oss med e 24:or Kolla Nr 21, heating and air condition, Blower transistor replacement Länk Har intet hittat något om mitt problem ännu... Pontus Primus Motor. |
|
|
Transistor 64111381784 jag tror attdet e det som e part numret i alla fall. 356Sek. Det var den som var fel hos mig, enligt ovan. Lycka till. pontus Primus Motor. |
|
| Du ska ha ett stort tack! Länken var för övrigt kanon... | |
|
Tack! Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
| Ruskar liv i en gammal tråd, har precis detta problem nu på min 635-86 med AC, fläkten går på fullt och lite till när man vrider på full hastighet,böt transistorn vid fläkten,innan gick den enbart på högsta läget och var död under det. hajen hittade du felet på din? misstänker att felet sitter i reglaget? | |
|
En fråga: Den del som ni pekar på, är inte det bara ett fläktmotstånd? Eller har jag fel? Det kanske inte var något fläktmotstånd på E24 utan en transistor som reglerade varvtalet på fläkten? Fläktmotståndet går nämligen sönder på ALLA E31 (kanske inte riktigt alla men i stort sett). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.