|
|
|
|---|---|
|
Hur krångligt är det? Viktiga saker att tänka på? Vill ha en som är bra dold när den inte används. | |
|
Jag har precis monterat dragkrok på min 320 touring 1999 (E36). Jag köpte en fast Monoflex med universal elsats för 3001 kr på Mekonomen. Mekonomen påstod att elsatsen var anpasad till min bil men det är fel. Monteringen i sig var enkel och elsatsen likaså. Passformen på grejerna från Monoflex var däremot inte direkt lysande, blev en del slipande (och målning igen) innan det passade. 2 st plastbussningar skulle flyttas över från original stötfångarfäste till de nya dragkroksfästena. De satt ordentligt fast på min bil och det verkar inte vara nåt som BMW normalt har i lager. Vet ej om det är samma på E46. Monoflex hittar du på Länk Jag hade avtagbar till min förra bil men den satt alltid på så nu blev det en fast, blir billigare. Besiktningen var ett skämt, han kollade ingenting och ingen vägning. Hade lika gärna kunnat stoppa pappren i ett kuvert till besiktningen. Se dock till att allt på pappren stämmer, det verkar vara det enda som är viktigt. Lycka till. |
|
|
Jag monterat dragkrok på min 320 touring -01 nu under helgen och det var inte direkt enkelt. Själva kroken är det inga problem med, men elen var ett helvete. Jag köpte en avtagbar bmw orginalkrok av märket Westfalia, kostade drygt 6000. I den satsen ingår även lucka till stötfångaren, som passar om man inte har M-stötfångare. Det som var krångligast med eldragningen enligt mig var att få dit kablarna som ska in i säkringshållaren. |
|
|
Tack Var är det tänkt att man tar elen? Är det att man nyper en hållare över befintliga kablar? Tjuvare eller vad dom kallas? Kablarna i säkringshållaren? |
|
|
På min årsmodell av e46 så finns det ingen el fördraget till dragkrok, utan man får dra nya tåtar från ljusomkopplaren på förarsidan och från "säkringscentralen" i handskfacket mm. Jag antar att man kan "tjuva" ström från baklysena men då funkar nog inte checkkontrollen som den ska. Detta är det som ska demonteras enligt installationsanvisnigarna: Handskfack Panel på A-stolpen till höger i fotutrymmet Panel till vänster i fotutrymmet Manöverpanel belysning Tröskellist fram på höger sida Tröskellist bak på höger sida Panel på B-stolpen nedtill på höger sida Baksätets sits Baksätets ryggstöd (Detta behövde jag inte göra på min touring) Panel på höger sida i bagageutrymmet Panel på pålastningskant i bagageutrymmet Panel i bagageutrymmet framför reservhjulsgropen Stötfångare bak Stötdämpare till stötfångare Visst låter det rätt så krångligt =). Tog nästan en hel helg för min del men då är jag ingen bilmek. |
|
|
Tack för ett utförligt svar thrap! Då börjar jag fatta att det blir krångligt. Vet hur fullpackat med kablar det brukar vara i och runt en säkringsdosa. Ska kika lite på bilar som redan har drag. Är den 5-10' kr dyrare än andra bilar kan det ju vara värt det. |
|
| Värdering av bilar är inte min starka sida, men rent spontant undrar jag om dragkrok är något som verkligen ger ett högre begagnatpris på en 330i. Det finns nog en hel presumtiva köpare som inte alls vill ha det. | |
|
Elsatsen till min Monoflex-krok bestod av "ett avancerat relä", en eldosa som monteras i närheten av kroken (inne i bilen) och som får sina styrsignaler via scotshlok (skarvklämma, "tjuvare") på originalkablarna till baklyse, blinkers mm. Denna eldosa har egen matning från batteriet och en egen säkring. I min bil sitter batteriet bak och monteringan av detta var enkelt. Allting fungerar som det ska. Att "tjuva" ström direkt från originalkablarna och dra det till släpkontakten fungerar nog inte bra. Ring Monoflex o prata med dom. Vad gäller värde så tror jag absolut att på en touring så är det många som vill ha krok. |
|
|
Hallå. Är det så att d vill ha drag så kostar det inte så hemskt mycket att få det gjort på bmw (långt ifrån biligt också förvisso). Enligt killen på Bmw här i Gävle så kostar det 11350:- att få kroken inköpt och monterad. Sen kommer en regbes. Men kroken är guld värd. Man kan dra nästan alla vagnar på marknaden på b-kortet. |
|
|
Tack Hot Rod och ni andra Att man tar all ström från orginal kabelstam är ju döden på en ny bil. Det är väl bara Volvo 240 från 80talet man vågar göra så på :) Monoflex kroken verkar ju ha en smart lösning. Hur bra dold är den kroken när den inte sitter på? Vill ha något som är snyggt dolt. Nockenwelle Jag tror att det definitivt inte är en nackdel iaf. En löstagbar krok syns ju inte när den inte sitter på. Sen vill jag ha krok och många som köper en kombi vill nog också ha det. |
|
| Kanske ingen nackdel. Orsaken till mitt inlägg var att jag inte trodde du skulle behöva punga ut med extra pengar för att hitta en begagnad 330 med dragkrok. | |
|
Hej. Min Monoflex-krok är fast och min bil dessutom en E36. Gå in på Monoflex hemsida, klicka fram monteringsanvisningen för din bil så kan du kolla där. Det ser ut som att man använder BMW original-lucka som döljer krokfästet när den är demonterad. Reg bes kostade mig 380 kr. |
|
|
En kort fråga som följd. Jag har skaffat ett beggat BMW Westfalia avtagbart drag med orginal elkabelsats som jag skall montera på min E46 touring. Vilka papper behövs för besiktning? Skall alla kablar in i säkringsboxen bakom handskfacket? Övriga tips som inte tagits upp? Några bultar som alltis ditter stenhårt osv? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Några jordkablar, kablarna från baklysena och själva stryboxen ska fästas bak i skuffen, resten ska in i säkringsboxen förutom en liten kabel som ska dras till ljusmodulen. Du måste ha med dig monteringsanvisningar som du kan få utprintat hos BMW när du ska besiktiga. När jag monterade min krok så var det inga bultar som satt speciellt hårt. Lycka till //Erik |
|
|
Tack thrap! Detta forum är guld värt! |
|
svintoleffe |
Har inte bmw fram dragna saker, det var det sämnsta jag har varit emd om hittils, det finns ju på typ alla andra bilar, det var dåligt tycker jag. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Jag har en westfalia dragkrok på min bil jag får fan inte dit den.. hur gör man? Tacksam för svar. |
|
|
du måste ha installations anvisningar till den och då får du den ihop. MvH Bmw 4-ever |
|
|
jag menade att få tid den löstagbara delen med det fixade sig det visade sig vara väldigt simpelt.. :D |
|
Roger Wehlin |
ngn som vet var /om man kan köpa ngn rep.sats till westfalia krok avtagbar?Rogge |
|
Borde gå att få tag på via BMW eller Westfalia direkt. Länk //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.