AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
802

540 ojämn gång

UL
27
ULE
540ia -93
Min 540 har börjat att gå illa på låga varv den hoppar och fräser mest på tomgång men även på lite högre varv
Vet någon något om detta problem?

ule
Kolla kamkedjan. Den har en tendens att utvidga sig efter många mil. Behöver den bytas blir det jätte dyrt.
Lycka till
/Lidberg
se tidigare inlägg. Tippar starkt på membranet det diskuterats tidigare om. Där har du en klart överkomlig summa för reparation. Lycka till

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
stimpenbmw
Vad kostar ett sådant membran byte? Ngn som fått det gjort?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ca 2000 inkl. material hos BMW. Hos icke aukt. ca 1200-1500 beroende på hur mycket jobb det är att få bort torx skruvarna, som har en förmåga att fastna.
ULE,

Kolla kedjan i första hand, för rasar den så rasar motorn och då kan du börja leta efter en ny bil direkt, eller iaf en begagnad motor mm. Låt flera(!) kunniga lyssna på motorn så får du nog en bra bild för dig om det kan vara kedjan eller mer troligt något annat. Vet inte hur, men om man kan kolla den hydrauliska kedjespännaren så bör man göra det. För är den defekt så får den ju kedjan att verkas slapp, och då hjälper ju knappast ett kedjebyte(?).
Efter mina turer med min 540 så litar jag aldrig mera på en enda persons uttalande, hur säker han än låter, detta gäller även BMW:s egna sk experter!
Som sagt, kolla upp kedjan fortast möjligt! Om bilen gått över 30 000 mil så bör man vara extra skeptisk mot just kedjan. Inte lätt att veta då en BMW från Tyskland/ Belgien med 20 000 mil på mätaren mycket väl kan ha gått 30 000 eller t o m mer (och de som har 10-15000 mil på mätaren är minst lika misstänkta, milen påverkar inte bilens skick så mycket som man tror, speciellt inte om de körts "söder om Sverige", och vem köper en ny BMW från 300', knappast barnfamiljer iaf, dvs det är nog vanligt att det är en "kostym" som kör bilen de första åren="noll-slitage"), många kör nog runt i den tron att deras bil gått si och så mycket, serviceboken tyder på det osv. Men om verkligheten är annorlunda.. kan det bli dyrt om man inte är vaksam!!

BMW byter i princip inte kedjor, de har inte ens prisuppgifter för sådant eftersom de aldrig byter mer än på motorhavererade bilar, det svaret fick jag häromdagen när jag ringde två BMW-verkstäder.

Med alla "mätarjusteringar" som görs idag och med tanke på vilken hög kvalitet bilarna håller så är det svårt att genomskåda mätarvisningens äkthet. Ska vi gissa att BMW nog får ta fram prisuppgifter för kedjebyten (och andra saker som "inte" ska gå sönder <30000 mil) inom något år??

Membranet i backventilen till vevhusventilationen en stark kandidat ja, kostar 1500kr att byta hos BMW i Gbg. Det finns lite diskussioner om det i tidigare inlägg. Sen så kostar det ju bara 1500, så det kan ju vara skönt att byta ändå kanske, inför framtiden.

Sen kan det vara mycket annat också, en teori som jag fick till mig var att en grenrörspackning var defekt och således fick lambdasonden fel avgasvärden, som i sin tur skickade felaktiga värden till motorstyrningen som kan få till följd att motorn får fel blandning, tex för fet, vilket kan göra att motorn bluddrar/ rycker/ svarar dåligt på gas. Böj dig ner och lyssna kring motorn och lyssna efter smatter och "knackningar", det tyder isf på något med avgassystemet. Gör en diagnos på avgasvärden mm hos BMW, de bör lätt upptäcka om det är ngt skumt.
Sen kan det ju vara något insprutningsmunstycke som är slitet. Tändspolar, stift, osv.

BMW är suverän när den fungerar, men när den krånglar blir det ofta svindyrt, om man ens hittar felorsaken på den tekniskt komplexa och väl avstämda bilen.

Lycka till med din felsökning!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
UL
27
ULE
540ia -93
Tack för svaren Gunnar har kollar lite i dag på min bil byt stift och kollat vevhusfiltret allt är ok.
så jag rev bort styrboxen och skruvade isär den och hop igen och då funkade den ca 1 h sen gick den dåligt igen verkar som om det blir en ny box.

ule
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.