AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.089

Vatten i tändstifthålen

Jag får vatten i tändstifthålen på på de främre cylindrarna efter regn som de verkar, hur kommer vattnet in ? Bilen slutar gå på de cylindrar som blir vattenfyllda.

Projektmannen
Niclas.S
Hur det kommer in? Du kör för fort :D
De e klart de slutar gå när vattnet tränger upp i tändhattarna.
Men att de kan fyllas upp låter väldigt konstigt, faktiskt.
Antingen kör du för fort eller så piskas det upp på något sätt.

OO=00=OO
ja det gick fort, men det kommer in efter det har regnat.
Hej ja det låter ju väldigt konstigt .. hur skall det unna tränga in där?? fast ioförsig så kanske jag har samma problem men jag kör inte så fort men då det regnat så går den ju onekligen sämre så vem vet kanske jag har samma problem skall skruva upp och kolla upp det där .. kanske det är lite vatten där nere behöver ju ite vara några mängder där för att den ska gå illa
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hur fasen får du in vatten där på en M50-motor? Sitter verkligen täck-kåpan över tändspolarna på ordentligt, med packning och allt som det ska? Såvitt jag vet ska det vara åtminstone sköljtätt, har aldrig varit med om att det kommit in vatten kring tändspolar/tändstiftsbrunnar på en M50 ens vid motortvätt med högtryck.

/// Gunnar E.
Ja du det vete tusan men du har ju en gummi tätning under hålet där oljepåfylningslocket sitter men då skall det ju ioförsig inte vara på ettans och tvåans cylinder det blir blött nu vet inte jag om det är framifrån man räknar 123456.. jo med högtyckstvätt har jag hört att det kan läcka in.. men det kostar ju bara lite tid att ta upp spolarna och kolla efter i allfall
För mig är det ett stort problem eftersom jag inte kan ta bilen på långfärd. Packningen under täckkåpan, går den runt hela kåpan eller bara runt halva ? Har försökt gjort kåpan tätare med svampar.

Jag har försökt påbörjat en ny tråd om hur man monterar tändspolarna, har kanske fel metod så att inte gummiröret tättar runt porslinet på tändstiftet men vet inte om det går att ta bort gummiröret utan att det går sönder.
Nej det skall vara en tätningslist runt hela ... har du inte det
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Då är det bara att fixa tätningen runt kåpan, så borde det lösa sig.

/// Gunnar E.
Problemet är kanske att det saknas en stor plastbit som sitter på frontspoilern i underkant så att det blir stora luftvirvlar i motorrummet.

Projektmannen
parolof
menar du den som sitter bakom "gallret" mellan kylkanalerna till bromsarna, så tror jag inte det är felet, körde utan den hela förra vintern utan problem.
Ja det menar jagm men jag brukar ligga på 160-170 på europavägen på kvällarna. Tänker beställa den och trycka in silikon så inte vatten kan tränga in i tändstifthålet.
parolof
ok, det förklarar saken, jag brukade bara åka 150 i vintras:-)
Det påstås att det ska sitta oringar runt tändkabeln så jag satt dit sådana, ska åka ett tag så får vi se.
W_Lexell
Det är omojligt..! de måste vara lackage nån stans ! t.ex ventilkåpan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.