|
|
|
|---|---|
| Har en kompis som påstår att han har dubbelvanos på sin M3 cab -94:a...och det ska troligtvis inte vara en utbytesmotor. Det sitter två stycken kamaxelvinkelgivare och tre st solenoider på vanosenheten (RR) - är det inte en dubbelvanos då?!... | |
Mr M3 |
på min 94a sitter det enkel vanos dubbelvanosen kom ju på 3,2liters motorn. |
| Ja, jag VET detta - hade ju själv en -97:a..., men jag öppnade ju aldrig o kollade i verkligheten...vilket kompisen däremot gjort. Har du tagit isär o kollat "Mr M3"? | |
|
Nej nej.. Ingen dubbelvanos före 1996 (3.2) Just real M-power |
|
Mr M3 |
sani: motorn har vart i bitar ett par gånger. |
|
OK, alltså...att det sitter dubbelvanos from -96 o framåt är ju lika mycket en vedertagen sanning för mig som att himlen är blå! Men specifikt; vari består skillnaderna mekaniskt? Och då är jag INTE ute efter intetsägande svar som "det sitter vanos både på in-och utsugssidan"... :-) (Återigen, kompisens bil har vanosmekanik på BÅDA sidorna, helt annorlunda upplägg än ex på en 328:a) Ursäkta att jag envisas, men har ej fått ett välgrundat svar än. |
|
Grusse |
Hur är du så säker på att din kompis har vanosmekanik på båda sidorna då? Skillnaden mekaniskt är att på dubbelvanosen så går det en axel med snedskurna splines in i vadera kamkedje drev, och enkelvanosen så går det bara en axel med snedskuret splines in på insugs drevet. För att se det så måste man givetvis lyfta ventilkåpan. Men man ser skillnad på dom utvändigt om man nu inte vill lyfta ventilkåpan, men då gäller det ju att man vet hur båda sorterna ser ut förstås? Sök efter bilder på 3.0 vs 3.2 motorerna ifall du är osäker. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.