|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Jag står inför ett litet dilemma, min ena lambdasensor är på sluttampen och motorlampan lyser med sitt gula sken. Det är fastställt med mätinstrument att den ena slutat att fungera korrekt. Nu är det så att min Bmw-mek är på semester och jag själv planerar en resa på c:a 150 mil runt om i Sverige, så den bör väl bytas innan detta förmodar jag. Nu är problemet att jag vet inte vilken av dem det är som har slutat skicka korrekta signaler. 1. Är det kanske lika bra att byta båda två på samma gång ialla fall? 2. Är det väldigt komplicerat? Har inte tummen mitt i handen så finns det någon bra beskrivning på hur man går tillväga? 3. Vad kostar en original lambdasensor inköpt på Bmw kontra en på tex. mekonomen, ungefär? Vilket är att rekommendera, vill nämligen inte hålla på att skarva som jag har läst en del om på tidigare inlägg i ämnet. Sen kanske en väldigt dum fråga men frågar man inte får man inget svar:)...vad är skillnaden på en lambdasond och en lambdasensor? Tacksam för råd:) Vh/ Kermit. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sensor och sond är två olika benämningar på samma sak enklast förklarat- Nu finns det 4 st sonder på en 540 reglersonder och monitorsonder. De främre är reglersonder och jag misstänker att det en av dom som strular, monitorsonderna är de som sitter "mitt" under bilen. priset på BMW ligger på ca 1500 kr. Att du ska byta innan resan är väl att rekomendera, tråkigt bara att din "avläsning" inte talade om vilken det var av dom. Enklast är väl att byta bägge eller byta en el två gånger 50% chans och se vilka av dom som släcker motorlampan eller leta på en verkstad med diagnosprogram som kan läsa av vilken det är och även få den bytt. Att köpa en på BMW är väl enklast, "när du sitter där du gör" På E39 är lambdasonderna ingen stor felkälla vad jag erfarit. (I många fall på olika bilmodeller har det räckt att linda en avisolerad kabel runt sondens mutter och klämt åt med en slängklamma och sedan jordat kabeln i andra ändan ordentligt vid jordfel , det byttes åtskilliga sonder på div bilmärken enbart pga jordfel i begynnelsen.) rent generallt. Har du bara tillgång till en lyft så ska du kunna byta sond själv behövs inga specialverktyg annat än en bra fast nyckel men felminnet bör ju raderas efter ingreppet. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för infon Hasso:) Enligt mätinstrumentet (ej dis, då min bmw-mek har instrument för att täcka fler märken än enbart bmw) angavs följande: Dme lambdasignal bank1 ej skickad. Det jag tycker är lite underligt är att motorlampan ibland slocknar och förblir släckt ett bra tag, för att sedan tändas igen. Så har den hållt på ett par-tre veckor. Kan det vara bara glapp/jordningsfel? Var exakt sitter dessa sonder som skickar signalerna? (är det de som sitter precis framför respektive katt eller?) Vh/ Kermit. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bank 1 är/ska vara cylinderrad 1-4 . dvs den som sitter på motorns högra sida i färdriktningen. Kan mycket väl vara kablagefel, skadad eller glapp. känns mera som det på din beskrivning, då en trasig lambda skulle ge tydligare konstantfel rimligtvis. De sitter innan kattarna vid grenrören. Alla 4 sonderna matas från samma säkring även de som sitter efter katalysatorerna vad jag kan se. ///MVH Hasso Länk |
|
Supertack för hjälpen Hasso:) Ska hissa upp bilen på en "gör det själv" hall och inspektera sensorn framför den högra katten i färdriktningen. Kollar nog hur den andra ser ut också för säkerhetsskull. Hur sitter de fast? Hur snabbt bör motorlampan släckas ifall jag lyckas avhjälpa felet? Vh/ Kermit. |
|
Det är igängade i grenröret och har mutterfattning specialvertyget enligt BMW och Bentelys manualer 1170030 är en öppen tolvkants ringnyckel som heter NV 22 förmodligen 22 mm nyckelfattning gissar jag på. Man ser ju inget från ovansidan och jag orkar inte "crawl under" Hur snabbt det ev skulle slockna törs jag inte gissa på ;) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Du behöver defenitivt inte "crawl under" :) Jag hittar den säkert när jag hissar upp bilen på lyften, det underlättar dock oftast att veta ungefär var man skall titta och vilka verktyg man bör ta med sig. Får bli den stora verktygslådan:) Tänkte börja med att titta på anslutningarna, lite elektronik spray kanske kan hjälpa om det inte är något direkt kabelbrott. Hör av mig hur det fortlöper :) Än en gång ett stort tack. Vh/ Kermit. |
|
|
Hej. Var i Gds hallen igår kväll och inspekterade de 4 st sensorerna. Jag plockade ner själva el-kopplingen från resp. sensor och sprayade med lite elektronik spray. Idag slocknade motorlampan och har förblivit släckt. Hoppas på det bästa men är beredd på att byta sensor om lampan tänds igen. En fråga: Vart länkas dessa 4st sensorer samman? Följde resp. sladd men de försvann uppåt, var sitter dosan där de länkas ihop? Vh/ Kermit. |
|
Det sitter en skarvbox X62101 lite högre upp, sedan går kabeln vidare till DME och säkring i elektronikboxen vad jag kan följa i schemat, men har inte kollat själv. ///MVH Hasso Länk |
|
Okej, då vet jag:) Har kört några mil till idag och lampan "lyser med sin frånvaro" :) Får hoppas att det bara var fukt eller smuts. Hasso, vet du om sensorerna är väldigt känsliga för just vatten? Kom nämligen på att jag gjorde en underedsspolning i Mars/April i år, kanske hade något med det att göra. Tack för all hjälp. Vh/ Kermit. |
|
|
Jag har för ett par år sedan slutat att köra med underspolning pga att mina landasonder på E 34:an pajade jag tror till stor del att det var just pga underspolning med högt tryck som gjorde detta. Har hört från fler att man skall undvika detta. Björn |
|
|
björna: Jo, jag har suttit och funderat lite och drar nog samma slutsats att spolningen kan ha varit en trolig orsak då lampan faktiskt slocknat och tänts igen vid olika tillfällen. Skulle lambdasensorn verkligen varit helt slut så borde ju lampan lysa med ett konstant sken. Lampan är fortfarande släckt trots lite mer bilkörning i det hemska regnet:) Vh/ Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.