|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Att koppla ur DSC vid inspirerad körning ser jag som en nödvändighet för full körglädje, och det beror inte på någon önskan att köra med breda uppställ. Däremot har jag lite svårt att förstå varför urkopplingen skall vara permanent. Det är ju så enkelt att trycka på knappen framför växelspaken. För mig låter det som att detta handgrepp är mindre besvär än att försöka koppla ur systemet permanent. | |
|
Ni gillar alltså inte den där känslan som infinner sig när elektroniken träder in, och det känns som att bilen tappar kraft. Då förstår jag. Fast det krävs väl nästan en 90° sväng i rel. hög fart för att det skall släppa på torr asfalt. Klarar du att ta rondelllen vid Shell-Grindstugan i 90 utan att det släpper Nockenwelle? 70 med X3:an är inga problem :) |
|
|
Vet inte riktigt hur fort jag kör i rondellen vid grindstugan. Det blir väl till att åka och testa idag :-). Tyvärr brukar det oftast vara andra trafikanter i rondellen, så det blir mestadels rätt måttliga hastigheter. När det gäller DSC så fungerar den inte så bra på torr asfalt. Det går alldeles utmärkt att köra bilen så att däcken glider en liten aning, det är då man får bäst flyt, men tyvärr så säger DSC ifrån i sådana lägen. Om den tillät en aning glid, men hämtade hem vilda sladdar, skulle jag inte koppla ur den ens på bana. För övrigt är min (hittills ringa) erfarenhet av att köra på bana i regn att DSC gör ett mycket bättre jobb i denna situation, än vid bankörning på torr asfalt. |
|
|
Ja detta drog i väg på en högre nivå :) Vill veta hur man enkelt kopplar ur den. Köper inte en bakhjulsdriven BMW för att åka till kyrkan med. Jag vill kunna åka brett och bränna gummi. Då vill jag inte ha system som säger vad jag ska göra och inte göra. Ska min morsa låna bilen så kan antisladd vara inkopplat för då är det ren trafikfara att inte ha det. |
|
kilroy |
Sigdarve*Jag antar att det är mig du menar när du pratar om argumentationstekniker...Man kan argumentera, man kan vara överens, man kan vara oense, man kan respektera varandra ändå. Men om man tror att man kan flumma runt och anklaga folk för saker som dels inte hänt...och dels påstå att det kommer att hända utan att man har det minsta belägg för det...då kommer det en välriktad och behövlig rekyl tillbaka från min sida.Överens?För övrigt har acey och Nockenwelle uttryckt precis vad det handlar om, något som massor av förare, inte bara av BMW, har konstaterat.Körning på torr asfalt utan inkopplad antisladd innebär inte någon mätbar ökad säkerhetsrisk. Vid besvärligt underlag (regn, snö eller annat "halt" underlag) innebär inkopplad antisladd absoluta fördelar för de flesta.Jag känner flera förare av motorstarka BMW som upplever en ökad säkerhet vid snabb körning på kurviga grusvägar med antisladd inkopplad. Känner man så skall man naturligtvis använda antisladdsystemet. Personligen tar jag mig runt samma vägsträcka både snabbare och lika säkert utan antisladd. Avgörande är ju hur väl du känner din bil och bilens svagheter och förtjänster. Många förare, oavsett vilken bil man kör, är inte helt medvetna om bilens begränsningar. Det kan man inte heller begära eftersom bilkörning för många är en fråga om att ta sig från A till B...vilket är helt acceptabelt enligt min uppfattning.För övrigt ser jag inte heller någon fördel med att permanent koppla ur antisladdsystemen...vilket rent praktiskt är fullt möjligt. Det innebär att hamnar man i en trafiksituation där antisladdsystemet skulle innebära absoluta fördelar...så har man ingen möjlighet att använda det. Mvh kilroy |
| kilroy: Okej, låt oss anta att du aldrig råkar ut för en bilolycka. Då spelar det förstås ingen roll att du kör utan DSC. I praktiken vet vi emellertid att det finns någon chans (>0) att du någon gång råkar ut för en bilolycka. Och när så sker, finns någon chans (också >0) att det inte är en singelolycka. En olycka är en tragedi för alla inblandade. Med antisladdsystemet på minskar man risken för olyckor, det är ett välkänt faktum. Med systemet av ökar man inte bara sin egen olycksrisk, utan även alla medtrafikanters, jämfört med om man hade låtit systemet vara på. Som en av de medtrafikanterna skulle jag önska att du lät bli att utsätta mig för onödig risk. Särskilt som det är busenkelt att koppla ur DSC vid faktiska behov. Hoppas det är tydligare vad jag menar nu... | |
|
Massor med svar, men inget avgörande tips till den ursprungliga frågan :) w2k, du borde starta en egen tråd där du kan ventilera dina insikter i antisladdelektroniksstatistik. |
|
|
Men varför utrustar BMW sina bilar med en knapp där man kan koppla ur DSC om olycksrisken ökar dramatsikt med knappen intryckt. Att det skulle vara för att man kan använda det när man kör på bana är ju bara blaha blaha, för det är väl 0.00000001% av alla bilägare som kör på bana. Och vaför skulle man då inte kunna ha DSCn på bana. |
|
|
Det går tydligen att göra så här: Länk Men jag förstår inte varför man vill ha det av direkt, då systemet kan hjälpa till att rädda upp en plötslig situation som man inte är beredd på. Systemet klarar av att hantera vissa för en förare ”omöjliga” situationer, eftersom det kan bromsa varje hjul individuellt. Ska man köra lite mer inspirerat vill man förstås inte ha det påslaget, men det gör man väl inte varje gång man kör? Anledningen till att man kan koppla ur det står i instruktionsboken; systemet klara inte alltid av start vid hala underlag. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Andelen bilägare som kör på bana är naturligtvis inte stor, och det är nog inte främst dem som BMW velat tillgodose genom att göra DSC urkopplingsbar. Troligare är att det har med framkomlighet på vintern att göra. Ibland kan det vara bättre att acceptera exempelvis lite hjulspinn, för att öka framkomligheten, för vill det sig illa kan DSC och ASC i praktiken låsa fast bilen, om underlaget är för halt eller moddigt. Till detta kommer också BMWs rykte som tillverkare av "sportiga" bilar. Sådana får i alla fall inte göra bort sig på bana. Den generation av DSC som jag har på min bil hämmar såväl körglädjen som varvtiderna på bana. | |
|
Ok då är jag med. Det är alltså gammaldags system vi pratar om här som behöver kopplas ur vid start på hala underlag. Jag har bara provat bilar där den här typen av system (lite modernare) faktisk gör det möjligt att starta på hala underlag betydligt enklare. Bla genom att föra över kraften till de hjul som har bäst grepp. Där gör ju dessa elektroniksystem att man kan komma loss i lägen där man hade varit ohjälpligt fast. |
|
| Nja, gammaldags system vete sjutton. Genom att utnyttja bromsarna individuellt kan DSC flytta kraft över till det hjul som har bäst grepp. I flera fall kan DSC hjälpa till i start på hala underlag, men det finns situationer där föraren kan överträffa elektroniken. Grundläget är att först pröva med DSC. Funkar inte det kan man testa att koppla ur. | |
|
Host host.... nu tror jag vi börja komma till kärnan av det hela. Jag misstänker dock att urkopplingsknappen till DSCn har något med att komma loss i halka bara är svammel och undanflykter från BMW....... Om det verkligen vore så att DSCn skulle göra att man kunde köra fast så är det ju bara för BMW att se till att DSCn uppför sig lita annorlunda vid tex 0-5 km/h intervallet och optimera framkomligheten då knappt antisladd behövs när det går så sakta. Nej, jag tror att att knappen till 99% används för att bränna däck och sladda vid "inspirerad körning".... |
|
| Men det vore ju inte politiskt korrekt att skriva i instruktionsboken...... | |
kilroy |
BMW_MAN*Du har säkert rätt där. Samtidigt är det också min uppfattning att man i vissa lägen kan "lura" automatiken, precis som Nockenwelle påpekar.I slutändan handlar ju den här diskussionen om varje förares ansvar att inte utsätta bilen för mer än den (och föraren) klarar av. Mvh kilroy |
| Naturligtvis är vi överens kilroy. Nåt annat törs man väl inte ;-) | |
kilroy |
Fegis...smile... Mvh kilroy |
|
Märkligt nog tycker 80% av alla bilförare att de är bättre än genomsnittet ... skulle tro att om man frågar BMW-förare är nog siffran ännu högre, typ 95%. Att koppla ur DSC för en stunds lek är en sak, men att koppla ur den permanent är inte att rekommendera, DSC/ESP är det absolut bästa som hänt (i aktiv säkerhet) sedan ABS. I vintras körde jag in en snösträng som låg tvärs över halva vägen, såg inte så farligt ut så jag höll 110 (som var hastighetsbegräsningen på sträckan). Det visade sig dock att det inte var en snösträng, det var hårt packad snö som plogbilen lämnat kvar. Jag hann inte ens reagera så hade DSTC (Volvos antisladd) bromsat rätt hjul och hämtat hem det begynnande kastet. Eftersom det var på enfilig väg (vajer-/mitträcke på ena sidan av bilen och ett brorärcke på andra) så hade jag inte haft något utrymme alls att parera några sladdar. Idag skulle jag inte fundera på att köpa en bil utan ESP. Nyare modeller av Volvo kan inte koppla ur antisladd, bara antispinn. Man kan alltså bränna gummi, men förhindras att köra i diket när det visar sig att man trots allt inte är den världsmästare man trodde. |
|
|
Enligt Folksam är en Ford Sierra från -83 säkrare än en BMW 3-serie mellan 98-05. Undrar lite hur uppgifterna är räknade... Personligen sitter jag hellre i min BMW om det smäller, eller ska jag byta till en Ford? Jag håller med DTM till en viss del. Bilen är "lika" säker med eller utan antisladd /abs om man smäller men jag tror det smäller mindre sällan med systemen aktiverade. Är man duktig på att bromsa kan man bromsa effektivare utan ABS men en normal förare ev. i en normal paniksituation är det säkrare att ha ABS. Man utsätter andra bilister för en större risk utan dessa säkerhetssystem. Fast det kan man göra på andra sätt också. Personligen kör jag med antisladd inaktiverat endast vid rondellkörning. |
|
|
ErikW Tackar. Ska undersöka så det funkar på min bilen sen också. Har inget emot hjälpsystem bara jag kan besämma när dom ska vara inkopplade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.