AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.507

Kan man permanent urkoppla DSC?

Sida 1 av 3
Bilen i fråga är en 330 års 02.
Antar att det är som på alla andra bilar att man kan koppla ur den men sen när man stänger av bilen och startar igen slås den på?

Vill ha den avslagen så länge jag äger bilen.

Hur är det med ABSen kan man rycka en säkring om man vill åka utan på t.ex en bankörning?
nu sysslar inte jag med så moderna bilar :) men till ABS'en borde du ju bara kunna rycka säkringen, DOCK kan det ju vara så att den delar säkring med ngt annat, men kan du leva med att avaktivera det som ev. sitter på samma säkring så why not? :)

MVH
Johan K
För DSC i BMW världen är väl anti-sladd eller har jag fattat det fel?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jepp, DSC (och ASC) är antisladdsystem. Om du tänker köra med det permanent urkopplat så hoppas jag för din och alla andra trafikanters skull att du aldrig kör bilen på allmän väg. För isf är det ren idioti att avsiktligt koppla ur antisladd och ABS... däremot kan jag förstå om man vill slippa de systemen vid bankörning.
kilroy
Varför är det "ren idioti" att koppla ur antisladd...? Alla antisladdsystem är ett bra komplement men "ren idioti" är väl lite väl starkt enligt min uppfattning...Många 90-talsbilar saknar antisladdsystem och dom går faktiskt utmärkt att köra under alla förhållanden.

Mvh kilroy
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Kilroy.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
kilroy: Att med avsikt göra bilen osäkrare att köra är ren idioti enligt mig. Särskilt en motorstark, bakhjulsdriven bil. Finns antisladd och ABS ska man givetvis använda det så länge man är ute i trafiken! Tänk på att det inte bara är den egna säkerheten som står på spel, utan även andra trafikanters.
Jaha, så det är idiotiskt att åka omkring i ex en gammal M3a då??
kilroy
Att säga att man gör bilen "osäkrare" genom att inte använda antisladd är bara en lek med ord. En BMW av nyare modell är redan säker som den är. Antisladdsystemen kan betyda ytterligare ökad säkerhet i vissa körsituationer. Jag kör i prinip mesta tiden utan antisladd utom under vinterhalvåret...och det fungerar alldeles utmärkt.

Mvh kilroy
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Länk till Folksam som visar att en BMW av nyare modell inte är så säker. Kolla e46. Länk

Länk till artikel i AMS som presenterar lite siffror runt antisladd:
Länk

Så, skulle inte vilja kalla det en ordlek. Antisladd gör skillnad.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hangaround: Skillnad på aktiv och passiv säkerhet.

kilroy
Jag har aldrig påstått att det inte är någon skillnad med och utan antisladd.Man kan naturligtvis bygga in hur mycket "säkerhetshöjande" utrustning som helst...och sedan påstå att om man inte använder delar av det så gör man bilen "osäker". Det är enbart en lek med ord.Så länge det är accepterat att använda bilar utan någon typ av vare sig antisladd eller ABS får vi väl troligen anse dessa bilar som tillräckligt säkra för att få användas. Alternativet är ju att förbjuda dessa vilket mig veterligt ingen har föreslagit.

Mvh kilroy
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
acey> Givetvis. Men antisladden kan rädda en från extraknäck som crash test dummie. Det jag ville visa var att en nyare BMW inte är så säker som kilroy påstår om man tittar i Folksams statistik. Folksams trafiksäkerhetsforskning och statistik från verkliga olyckor anses så vitt jag vet som tillförlitlig.

kilroy> Det har jag inte påstått, det var bara min egen slutsats i slutet av andra inlägget.

Klart att du gör bilen mindre säker. Eller som i detta fallet, en medelmåttigt säker bil mindre säker. Minns jag inte helt fel från någon av artiklarna som skrevs i samband med att statistiken kring antisladd presenterades jämfördes nyttan med nyttan av airbags. Visst finns det dom som kopplar ur den för byte till snyggare ratt och så, men jag tror att dom förstår att dom försämrar sina odds. Antisladden försämrar även andras odds, om man spetsar till det.

En kedja är ju aldrig starkare än sin svagaste länk. Utan bälte i din femstjärniga bil ökar risken att dö i en olycka. Utan antisladden ökar risken att bli inblandad i en olycka. Visst är det en orättvis jämförelse. Men resultatet detsamma, dina chanser minskar.

Givetvis kan man inte skrota ut efterhand utvecklingen fortskrider. Men att inte uttnyttja utvecklingens vinster känns lite bakåtsträvande. Jag lirar i 20k-klassen nästa gång det ska köpas bil. Jag får ingen antisladd för dom pengarna, men ABS hör till grundkraven.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hangaround: Man kan bevisa mycket med statistik, självklar är en bil med DSC säkrare än en bil utan. Däremot sitter jag hellre i en BMW än någon annan bil när jag ska göra en undanmanöver, men däremot kanske jag hellre sitter i en flera ton tung SUV om jag måste träffa älgen :o)
När man ser på folksams statistik över verkliga olyckor så undrar man exakt hur dessa olyckor gått till, vid vilka hastigheter? Hade BMWn högre hastighet vid krocktillfället än medelbilen? Körs BMW-bilar generellt fortare?
Att BMW är en utav de säkraste bilarna på vägen är det ingen tvekan om, och ännu bättre blir det med DSC III på. Däremot så går utvecklingen framåt och att e46 inte är är världens bästa bil att krocka i är ingen hemlighet.
Däremot så blir bilen inte farlig genom att stänga av DCS (speciellt inte i tortt väglag).
kilroy
Min uppfattning är att alla nyare bilar är trafiksäkra. Deformationszoner, bättre väghållning, bättre fungerande bromsar...allt detta gör de flesta nyare bilar trafiksäkra...även BMW.Med ett strikt filosofiskt resonemang kan man ju hävda att urkoppling av ett system som antisladd, i dess olika varianter, gör bilen "osäkrare". Graden av "osäkerhet" varierar naturligtvis från förare till förare, dessutom bidrar naturligtvis trafiksituationen, underlaget m m till variationen och graden av "osäkerhet".Jag har inget emot att utnyttja "utvecklingens vinster", tvärtom. Men jag anser mig kapabel att bedöma när säkerhetssystemen behöver användas. Jämförelsen med användning av bilbälte är inte riktigt relevant enligt min uppfattning. Vi har en bälteslag i Sverige, dessutom är det inte så att säkerheten vid användning av bilbälte eller inte följer en glidande skala av ökad säkerhet. Antingen så använder du bälte eller inte. Det är 0 eller 100. Säkerhetsökningen vid användning av antisladd följer en glidande skala beroende på de faktorer jag tog upp innan.Med respekt för dina åsikter, Hangaround...

Mvh kilroy
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Kilroy: Att du ansåg dig kapabel att bedöma att du skulle stänga av antisladdsystemet är till föga tröst den dag du kraschar in i någon... bara en tanke.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Statistiken bygger på 94100 tvåbilskollisioner mellan åren -94 till -04 och rör enbart på krocksäkerheten, inte körsäkerheten.
Mina kunskaper om statistik och ren skär lögn är högst begränsade, men urvalet verkar stort nog för ge en tillräckligt bred bild. Visst lär det finnas stora skillnader i hastigheter och så vidare, men i ett så stort material borde det gälla de flesta bilarna.

Just grejen med den statistiken är ju att den bygger på hur vi krockar, inte hur bilen krockar i laboratorium.

Givetvis har BMW-föraren bättre förutsättningar körsäkerhetsmässigt än föraren av en svansmotorskoda eller SUV med lågt lufttryck i däcken :)

Hursom, alltid intressant att argumentera :) Nu är det dock hög tid att sova för att inte bli en siffra i statistiken imorgon :) Tjänstebilen återfanns i alla fall i grön grupp såg jag nu, positivt.

kilroy
W2k*Nu pratar du faktiskt om något som du inte har en aning om, något som inte hänt dessutom...till på köpet något som du förutsätter kommer att hända...Var någonstans har du pluggat argumentationsteknik...?Med din argumentationsteknik kan både du och jag och vem som helst anklaga vem som helst för vad som helst...som visserligen inte hänt...men som "säkert" kommer att hända...Tar du betalt för dina förutsägelser...eller kan vi andra på forumet räkna med att ta dina tjänster i anspråk gratis...??

Mvh kilroy
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Varför vill man ha sladd om man kan slippa det? ;-)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Nu har iofs ingen sagt att man vill ha sladd (bäst att gardera sig mot ev. argumentationstekniker). Men eftersom vissa vill ha systemet urkopplat, så utgår jag ifrån att man kanske vill kunna provocera fram sladdar.Annars finns det väl ingen anledning att koppla ur systemet?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sigdarve: En tanke kan vara att du med din "höga" suv och jag i min 330 har olika uppfattning om när antisladd systemet bör gripa in. Att jag dessutom har lågprofil däck i 235 vs 255 storlek, medans du har mer "ballong"-liknande däck gör att DSC kan vara perfekt för din bil, medans det faktiskt stör uppträdandet i min bil med m-chassi, även vid våra lagliga farter i sverige vid aktiv körning i kurviga partier. Detta gäller för långt ifrån någon körning som skulle kunna uppfattas "på gränsen".

Tyvärr är inte DSC avstämt för alla vägunderlag, alla däckdimensioner eller fordon i BMW modellprogram. Finns en tråd nyligen där detta diskuterades.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.