AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.149

Ang test på Motormännens testverkstad

BraMotorVerkstad
Om jag ser en intressant (740) - privat som firmaförsäljning - hur ser praxis ut om jag vill ha den testad hos Motormännens före köp?

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Är det en seriös säljare, såväl privat som firma, ska det inte vara några problem. Däremot kan det nog vara svårt att få en privatperson att bekosta testet om du vill ha bolen M-testad.

mvh Johan.

Länk
BraMotorVerkstad
Man kan kanske dela lite på kostnaden. Dessutomär jag medlem i M och har därmed betydligt lägre pris för en konditionstestning.

Paap Reeder
.... 90 % av det s.k M-testet gör du själv lika bra på en OK- mack med lyft.
Vet just inte om M idag har ändrat på "sina punkter" men i början av 90- talet gjorde jag ett sådant test för ca 900:- (medlemspris).

Gav inte så mycket ny info vill jag påstå.

Okej då! ..... Bromsvätskans hygroskopiska värde, hjulvinklar, kompressionstest, generatorns laddningsström och kanske nått mer är väl litet svårt att få till i GDS- hallen men förutom komptestet (tveksamt om M exvis skulle göra ett sådant på en V12:a idag m h t "problematiken med att komma åt") ... så gör väl bromsvätskans skick just varken till eller från på ett ev köp.

Bättre att göra en ordentlig genomgång själv ... men man kanske inte är på orten eller har tid ... då är det ett bra alternativ.

MVH /// Paap R

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
1999 när jag köpte en M5 -95 av Jarls i Helsingborg gjorde jag ett M-test! Precis som Paap skriver är det inga märkvardigheter men ändå bra för man får ju en "opartisk" genomgång av bilen! Dessutom är man ju ofta långt hemifrån, utan verktyg och inte precis mekarklädd!

Komp.test görs inte längre utan en mätning av strömförbrukningen (troligen var det förresten batterispänningen dom mätte) när startmotorn går. Då såg man en kurva för varje cylinder. Kurvorna skulle var så lika som möjligt vilket tydde på lika kompressionstryck i cylindrarna!

Vid köp av en så pass dyr bil tyckte jag att det var värt pengarna!

Per L
BraMotorVerkstad
Värt att notera är att M.s test är opartiskt. Det borde alltså bli lättare att komma överens om bilens skick sedan en tredje part gjort bedömningen.

Sen kanske de flesta av oss inte är hav/helproffs som Paap R. (smile)
Paap Reeder
... måste protestera om profs ... men tittar man på punkterna i testprotokollet så ÄR huvuddelen absolut sådant man kan hitta själv "med en kofot" ... typ "glapp i vä nedre styrled" o s v.
(Nu gäller det protokoll från typ -90. Kanske bättre nu ... vet ej)

Bara att hissa bilen ger 50 % av "sanningen". En normal vedbodsmekaniker typ jag kan lätt "med en ficklampa, kofot och morakniv" bättra på procenten mot sanningen med 30 %. M-testet förfinar sedan på den siffran med max 10 %.

Men givetvis är M-testet bättre än ingen undersökning alls..... men jag tyckte att 8-900:- "på den tiden" lät mycket. Vet inte vad dom tar idag.

MVH /// Paap R

BraMotorVerkstad
1700 något i våras, vill jag minnas.

En fördel är ju det där med opartisk besiktningsman.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.