|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag har nyligen köpt en 325:a -88 med ett störande elfel., Det enda som fungerar i kupén är tempmätaren, tankmätaren samt belysningen i kupén.. alltså, varken innerlampor, varvräknare eller stereo fungerar.. - innan var hastighetsmätaren också död. efter byte av en bränd 10 ampers säkring (på plats nr: i säkringsdosan) till 25 ampere så fungerar nu hastighets samt trippmätaren. har gått igenom samtliga säkringar jag kunnat hitta och alla är hela! kan det vara något relä som spökar? - Är väldigt tacksam för alla svar som kan hjälpa!! Och en annan fråga: Jag hittade idag en kabel som hängde ner från motorrummet, ena änden går från en kontakt på grenröret och andra änden hängde löst i marken, vart skall denna gå och vad är den till för?? MVH/Eddie | |
| glömde skriva att det var plats nr12 i säkringsdosan som brännt,.. | |
svintoleffe |
Brinner säkringen av hela tiden, då har du någonstans där det jordar. Du kan kolla vid växelspkaen har varit med om det, att kabeln har jordat, för det går en kabel där, o ner till växellådan. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Ja, om du sätter i en 10 ampere och vrider om tändningen så brinner den av, men nu sitter det 25 ampere i och den brinner altså inte av.- och nu fungerar hastighetsmätaren. så det måste ju vara iallfall minst 2 olika fel, eller? - eftersom det andra inte fungerar... MVH/Eddie |
|
|
Finns det ingen som varit med om liknande och löst det?? och min andra fråga: en kabel som hängde ner från motorrummet, ena änden går från en kontakt på grenröret och andra änden hängde löst i marken, vart skall denna gå och vad är den till för?? MVH/Eddie |
|
svintoleffe |
Ta omedelbart 25, annasr kommer det o brinna någon annanstans, som bara relsuterar i mer jobb. Den kabeln du menar kasnke är lambda sonden, men då sitter den inte på grenröret utan rören ifrån den. Gör som jag sa, kolla omd et är kabeln vid växelspaken. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
ok, jag har redan tagit bort den efter att läst lite andra trådar här =O) och så var det ju kontakten på röret efter grenröret jag menade såklart... men skall inte den andra änden gå någonstans då?? har kollat vid växelspaken, kunde inte se något kabelbrott eller att den var skavd eller så,.. Men vad går säkring nr 12 till då? uppenbarligen hastighetsmätaren, men vad mer? MVH och tacksam för hjälpen!/Eddie |
|
svintoleffe |
Säkring tolv går till växelspaken, det kan ju även vara som så att den jordar inte jordar i säkringsboxen, skruva loss skruva som håller säkringsboxen, o kolla, du lär lyfta på något relä, då det sitter skruvar under reläna. Kolla vad det är för färg på kablen, o försök o följa den, om jag inte miss minner mig, så går sladden in i kupen, till en tom handske, men den delar på sig först, någonstans till bakväxeln. Kamnda sond kabelen, den andra ända ska finnas upp vid batterihållaren någonstans. en lite svart kontakt. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Ok! Tack för hjälpen, tyvärr kan jag inte göra så mycket med bilen längre... Körde av vägen i morse, voltade ett par gånger så bilen är det inte mycket med! Men tack och lov så klarade jag och min passagerare sig nästan helt oskadd-bortsett från lite ont i nacke och huvud... MVH/Eddie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.