|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Är ganska grön på bilar. Ska byta olja i klumpen på min BMW 316i E36 (M40)- 92 och undrar dels om den har diff eftersom det påverkar vilken olja jag ska ha. Dessutom undrar jag vilken olja ni rekommenderar? Vad jag förstått så ska en klunmp med diff ha en ljusare, tunnare olja medan en utan diff ska ha en tjockare olja. Tydligen så kan fel olja orsaka att diffen slutar funka eller omvänt att det uppstår oljud från klumpen? vad tror ni? Tacksam för svar !' Anders | |
|
För att förtydliga... En diff sitter alltid på bakaxeln. Det du tänker på är säkert om bilen har diffbroms! Dvs, skulle du burna så blir det två svarta spår i stället för ett! Sen kan en diffbroms även vara sliten så den bara ritar på ett hjul. Men det är inga problem att kolla... Sök så kommer du hitta massa info om detta... Men jag är tveksam till om du har diffbroms på din bil. Var bara M3:an som såldes med det som standard, annars var det tillbehör! |
|
|
Bara att hissa upp baken och känna. Snurra ena hjulet och se hur det andra snurrar. Samma håll=diffbroms Motsatt håll=ej diffbroms Låter inte så troligt att du skulle ha det på din, men man vet aldrig. Upptäckte själv att jag hade diffbroms på min efter ett års tid :) |
|
SpineKracker |
Som sagt, det är väl inte så troligt att en 316 skulle ha diffbroms? Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Som skrivits tidigare är det inte så stor sannolikhet att din bil har diffbroms, men rent teoretiskt finns möjligheten. Är du osäker på om bilen har diffbroms eller inte, kan du alltid använda en API GL-5 LS-olja i bakaxeln. De två oljorna som BMW rekommenderar/använder är Castrol SAF XO 75W90 till bilar utan diffbroms och Castrol SAF XJ 75W140 till bilar med diffbroms. XJ går bra att använda i bilar utan diffbrom, men XO går inte att anväda i bilar med diffbroms = XJ fungerar till båda alternativen... För att förtydliga lite: en 75W140-olja är mer tjockflytande än en 75W90-olja när de är varma. (oftast är en 75W140-olja också mer tjockflytande som kall än en 75W90-olja, även om de ligger inom samma kallviskositetsklassning) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du har tillgång till bilens utrustningskoder så kan du kanske kolla om nr 209 finns med där. Kolla listan som finns under "Modellguiden" i vänsterspalten i detta forum. En liten detalj om listan: Diffspärr är nåt som traktorer och terrängbilar har, knappast nåt för en BMW. Diffbroms är nog det rätta namnet. |
|
SpineKracker |
Hot Rod: Även lastbilar har diffspärr... =) Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Ja diffspärr så låser du ju axeln i 100%läge om jag har förstått det rätt... Vanligast är 25% diffbroms på personbilar. |
|
| Om det inte är en GoKart bil har din bil sannolikt diff. | |
|
var förbi och köpte bakaxelolja till min 325:a i veckan... har diffbroms... o fick xo:n inte xj:n.. frågade varför och dem visade mig listan från själva CASTROL.... 325i e30Z> saf xo stod det... de enda som hade xj var m5, m3 och z3... såg listan själv för övrigt... så vad gör jag nu om det är som ni säger o jag har fått fel.. har redan bytt olja dessutom... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II dörrbreddare till 2D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.