AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.985

Bakaxelutväxling på E46 1998-00.

M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Jag skulle behöva veta bakaxelutväxlingen på följande bilar:

BMW E46 318i 1998-2000
BMW E46 320i 1998-2000
BMW E46 323i 1998-2000
BMW E46 328i 1998-2000

Nån som vet?

Eller nån som kan någon sida på nätet med denna info?
www.realoem.com/bmw

Det är skillnad på automat och manuell vxl.

--
"Trying is the first step towards failure" (H. Simpson)
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Har kollat lite på olika bakaxlar och det verkar som om alla modeller (318i, 320i, 323i, 328i) har olika längder på mellanaxeln och drivaxlarna, så om man vill byta bakaxeln för att få bättre utväxling så verkar det som om man även måste byta mellan- och drivaxlarna...

Men om man väljer en bakaxel till samma bil som jag redan har fast en som ska sitta på en med automat istället för en manuell så borde väl mellan- och drivaxlarna stämma, och en bakaxel till en automat borde väl ha bättre utväxling än till en manuell???
Det finns 2 olika storleker på bakaxel. Kolla på info om bakaxel, det skal stå typ: 168K eller 188K.

Det finns 2 typen olika innfestningar till drivaxlarna, men dom kan du enkelt ta av din nuvarande bakaxel och bruka på den nya.

Det enda du måste kolla är om du har 168 eller 188 bakaxel på din bil nu. Användar du samme storlek på bakaxeln, behöver du inte byta mellanaxel och drivaxlar.

E46 M3 brukar en något større bakaxel, passar inte på något annat enn M3.

--
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Sorry, jag kan inte hitta var det står om det är en 168K eller 188K... Länk
Kolla på "Final Drive Parts"

Länk

--
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Ok, nu har jag hittat, det verkar som om 323i, 325i och 330i är dom enda som passar... fast om man kollar på "Final Drive" Länk så finns ju olika utväxlingar listade 2,93/3,46/3,07 vilken ska man gå efter???
Z4 använder samme storlek bakaxel. Automat-bilar har samme storlek bakaxel, men ofta lite högre utväxling.

Varför skal du ha en ny bakaxel?

--
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Vill ha en annan bakaxel med bättre utväxling p.g.a att jag vill ha lite mer accelerationskänsla, har haft min bil ett tag nu nämnligen och den börjar kännas lite trött, så jag tänkte kolla vad en annan bakaxel kan tänkas kosta, för kompressor har jag inte råd med just nu och lustgas är både jobbigt och dyrt i längden eftersom man måste fylla på ny gas hela tiden...
OK.

Få tag på en 3,46, Z4 diff-cover och en KAAZ LSD sats.

3,46'an vill ge dig en god acceleration, och inte alltför höga varv på motorväg.

Länk

--
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Visst, men var får jag tag på en bakaxel med 3,46:1 i utväxling som är i samma storlek som den bakaxeln som redan sitter på min bil (188K) så att jag slipper byta mellanaxel... varför behöver jag Z4 diff-cover och en KAAZ LSD sats, räcker det inte bara med att sätta dit en axel med 3,46???
Z4 diff-cover ger avkylning vid hard körning.

KAAZ tilverkar diff-broms satsar, ger betre grep vid krappa kurvor och mycket betre grep på vintern.

Jag skal ha 3,46 bakaxel med Z4-cover och LSD till vintern, blir kul.

Du behøver inte Z4-cover och LSD, men det blir MYCKET mer kul!
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Ok,låter bra... har du hittat en bakaxel som du ska använda än eller???
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Jag har varit i kontakt med en bildemotering som har några bakaxlar med 3,38 i utväxling, fast han vet inte om det är 168K eller 188K, står det någonstans på sjävla bakaxeln eller, hur kan man se om det är en 168K eller 188K???
Har andra prosjekt på g just nu med bilen, bakaxel blir till vintern.

Jag kommer använda 3,46 som ger ca 20% høgre varv. Och med 3,46 er KAAZ LSD bolt-on. Annars måste man använda shims.

Jag ser att någon utav bakaxlarna har vibrasjondämpare bakom, men jag vet inte om det är uteslutande på 188K. Enklare att ta reda på donor-bilen och titta upp denna i www.realoem.com och kolla. Om dom har bakaxel från 316 och 328 borde dom se skillnaden.

--
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Vad är det för projekt du håller på med bilen nu då, styling eller tuning???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.