AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.461

Var hittar man lätta 15"-fälgar?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Är på eventuellt på jakt efter nya och i så fall lätta 15"-fälgar (7x15"). Blir kanske inte så mycket dyrare än att renovera mina nuvarande MiM-fälgar?
Tänker främst på rallyfälgar typ Compomotive, Speedline m.fl. Vet någon var man kan hitta sådana? Inte tvunget det ska vara nya. Har sökt lite på olika annonsforum men hittar inget. Man tycket ju att det borde finnas någonstans, bilar med 4x100-bultcirkel kryllar det av, och även E30 med sin lägre ET har ju använts flitigt i motorsportsammanhang.
Hjälp!
Tack på förhand!

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Rallyfälgar är extremt tunga eftersom de är förstärkta. OZ Superleggera finns i din dimension och med rätt bultcirkel. Den väger 4.9kg mot en eftermarknadsfälg i samma dimension väger ca 6-7kg. Mkt för att vara ofjädrad vikt...Dessutom så är de prisvärda och riktpriset tror jag ligger på ca 1500:-/st. Jag har själv beställt såna till min banbil. Ska du ha ännu lättare så kostar det betydligt mer.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Compomotive mfl finns hos www.mocomp.se. Han är generalagent, tar hem på beställning tar ca 2-3 veckor. 15" är nog lättare att få tag på beg men annars har jag letat länge efter 16-17" till min E30 utan resultat. Ska man ha en uppsättning nya rally/racinghjul så är det ju tyvärr ca 10k + moms utan däck.

Synd att man inte hann köpa en uppsättning Raceline, de görs inte länge nu, och det var de som jag tycker gjorde de finaste tävlingsfälgarna.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Misano:
"Tyvärr" så är ju inte compomotive eller cromodora (som också tillverkar racinghjul) inte speciellt mycket lättare och betydligt dyrare än Superleggera. Så för oss amatörer så finns det ingen anledning att köpa en fälg som är 500gram lättare för 8'/st istället för 1.500:-

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
OZ Superleggera verkade klart intressant, men jag hittade inga med låg ET som ju BMW har. Spacers vill jag inte ha.
Har handlat på mig en uppsättning original BBS krysseker 7x15", dessa var 2kg lättare per styck än mina Mim-fälgar trots att det satt större däck i dimension 205/55-15 på BBS än 205/50 på Mim-fälgarna. BBS med däck ca 16kg, Mim med däck ca 18kg. Lite ovetenskapligt mätt på en badrumsvåg...
Är det någon som vet vad däck i denna dimension väger, eller vad en BBS- fälg utan däck väger så man kan jämföra mot Superleggera?

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.