|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| jag vet vad jag får o inte då jag har jobbat på verkstad 15år som mek plåt lack. bytt tex hela bakdelar alt framdelar mm inget fel med sånt men sånt man står o jobbar med varje dag är inte alltid så kul att stå o jobba hela helgerna med. så detta bygga handla mer om att få igång m5 o inte få en m5 motor i 525 *fatta* så jiddra inte om en ombygd 525 jag säger ju att allt är m5 förutom papper. man kan intebyta halva bilen utan att kunna styrka vart man köpt den o så vidare men äger man 2 lika karosser fast med olika tillbehör! så är det löjligt att dom inte skiver intyg tycker jag sen får ni som är emot det skita i vad jag säger men det ända som skiljer sig nu är några olika bokstäver i plåten mot den andra bilen.jag tycker så här att om jag hade en bmw 525 o ville byta motor i den så förstår jag dilemmat med saker o ting . | |
|
Paap R som sagt behöver inte köpa en m5 o i mitt fall handlar det inte om det om du har läst något här jag har en m5 bak smälld inte allt för farligt men gillar inte när tillex att bakskärmar o övrigt byts ut på karossen ni kan säga vad som helst men det börjar lättare rosta mm tillex att kaross är vriden nån lilimeter eller så fast det ser helt oki ut bara lite smälld tycker man . så därför ville jag ta en kaross som va helt hundra inte en fläck men om vi ska vara petiga så fanns ett litet stenskott på ena a stolpen på 2milimeter .. men det är åtgärdat som sagt ingen burk precis..så vad än säger så har jag en m5 |
|
|
Undrar vem som jiddrar... Bilen du kör runt i är enligt Bilregistret en 525 oavsett vilken inredning, motor, stötfångare eller backspegel du har. En 525 får inte ha en M5-motor monterad om den ska klara en besiktning och få framföras på allmän väg. Det är inget konstigt med det, utan en lag som funnits ett tag. Det handlar alltså inte om att få igång M5:an. Om du sätter i 525-motorn i M5:an är det fortfarande en M5:a - det kan aldrig bli en 525:a och en 525:a kan aldrig bli en M5:a. Att BMW inte skriver några intyg är inte heller någon nyhet och oavsett hur löjligt du nu tycker att det är så är det bara att acceptera. Du som har jobbat med plåt och lack borde väl kunna fixa baken på M5:an utan några större problem med rost framöver? Att skylla på att det inte är kul att "jobba" på helgerna känns inte riktigt logiskt, med tanke på att knappast hunnit flytta över allt från M5:an till 525:an på lunchrasterna. Mycket jobb? Absolut, men du kunde ha kollat runt lite innan du började. |
|
Paap Reeder |
... regskylt - chassinummer - motornummer måste hänga ihop. Att svetsa på en ny bak på en M5:a från en 525 är OK. Att svetsa på en ny front på en 525:a från en M5:a är inte OK eftersom chassinumret sitter i fronten. .... däremellan finns således ett antal lagliga och olagliga "metoder". Sedan när detta är utrett måste vi få en sammanställning av vad som går och inte går. MVH /// Paap R |
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
PM-POWER!!: Jag kan inte förstå varför du startade denna tråden då du säger dig veta exakt vad som gäller ändå? "Jiddret" här uppkommer för att du inte tycks förstå det som skrivits i nästan alla inlägg: BMW skriver INTE ut några intyg, punkt slut. Sen kan man tycka vad man vill om det ställningstagandet. |
|
Paap Reeder. "Att svetsa på en ny front på en 525:a från en M5:a är inte OK eftersom chassinumret sitter i fronten." Det finns ju ingen lag/bestämmelse som säger "hur nära" chassienummret då får kapa när du flyttar över den ny fronten till M5an 5 cm, 10cm, 30 cm , 50 cm, du kan ju spara chassienummerbiten när du svetsar på 525 fronten. ???? Det är bara dagsformen hos inspektören som avgör när det övergår från identitetsbyte (olagligt) till chassie rep (lagligt). |
|
|
PM-POWER!!: "jag tycker så här att om jag hade en bmw 525 o ville byta motor i den så förstår jag dilemmat med saker o ting ." Det är ju i precis det läget du är. Du har en 525:a du har bytt motor i. Oavsett hur mycket andra prylar på bilen du byter så är det fortfarande en 525:a med fel motor i, och kommer aldrig att bli något annat... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... ok BMW-Man ... vi är helt överens. Det skall bli intressant att se hur detta till slut slutar. Hoppas alla lägger ut senaste fakta ... mina uppgifter är ju litet mossiga. MVH /// Paap R |
|
Jag har inga önskemål om att blanda mig i någon debatt om påhopp eller inte utan vill bara ha ett litet svar och lånar därmed tråden lite. Jesperado: För att jag skall få lite klarhet i vad som gäller, finns det regler som talar om hur mycket eller lite plåt som får bytas på en bil? Eller är det som man påstår i denna tråd att det är upp till respektive besiktningstekniker? Det vore intressant att veta vilka regler ni har runt denna fråga. |
|
|
Codriver: Det finns inga exakta regler för det. Jag vet inte i vilket sammanhang en besiktningstekniker skulle behöva ta ställning till om man "bytt för mycket plåt" på en bil, jag har aldrig stött på eller hört talas om problematiken... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Vad jag syftar på är, lite som tråden delvis varit inne på, om man byter all plåt utom just där Chassi-nummret sitter, är det ok? Jag vet att detta är att dra reglerna till sin spets, men om detta inte är tillåtet, är det då ok att byta allt utom ex. den dörrstolpe, eller det ramben där chassienummret sitter? Eller är det ok att byta bakända, golv och tak, men behålla fronten där chassienummret sitter? Det är så jag menar, om jag var oklar tidigare. Eller finns det andra sätt att byta kaross/chassienummer på en befintlig bil? |
|
|
Codriver: Visst, vill man byta all plåten på en bil så får man det, men jag förstår inte vad meningen skulle vara. Observera då att det inte betyder att man får skära loss just biten där chassinumret sitter, svetsa det på en annan bil och tycka att man "bytt all plåt runt chassinumret". Skillnaden ligger i syftet, syftet med ingreppet ska inte vara att byta identitet, utan att t.ex. laga en krockskadad bil. Det finns inget tillåtet sätt att byta identitet på en bil... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Jag har mailat dig om mitt specifika ärende. | |
| Nu är det semester så det är lika bra att börja pula med tom karossen redan till helgen o se hur mkt jobb det är .allt är ändå bort plockat så plåt arbetet kan påbörjas.. tar inte så förfäligt lång tid kan vi hoppas på! O ni som undrar.är det lite dumt att göra som mig men jag har blivigt lurad av sfro o jag litade på dom . vet andra som gjort liknade med andra bilar förut som dock har gått hur bra som helst... men som sagt envis o entusiastisk som man är så repar jag upp m karossen o flyttar över sakerna igen fast det är klart roligare än när man rev isär allt med rostiga bultar o så vidare . nu är ju ändå allt bytt nytt eller lackat o snyggt lika bra att lacka upp motor utrymme på en gång så att det matchar resten av bilen sen .. men man kan säga att nått har man lärt sig o att man vet rätt bra hur allt sitter mm | |
|
Jesperado "Skillnaden ligger i syftet, syftet med ingreppet ska inte vara att byta identitet, utan att t.ex. laga en krockskadad bil. " Tråden lär nog sluta här eftersom det inte finns några regler som säger att det är t.ex -46% Plåtyta av karossen som får bytas -40 cm ifrån ramnummret som får bytas -22% av bilens vikt etc....... Eller ska man sätta personen som byggt sin bil i en lögndetektor och fråga vad hans syfte var???? Det är ju bara att pröva och be till gudarna eftersom det bara är besktningsmannes dagsform som avgör. Kanske kan man påverka om det lyckas med -Välsmort munläder -Bo granne med besiktningsmannen -Stor plånbok Synd att det ska vara så, hade ju varit bra mycket enklare om det funnits klara regler så man viste vad som gällde innan man börjar. |
|
Paap Reeder |
... det måste väl finnas "living men" på forumet som gjort liknande saker?? Nicht war? Kan ni inte berätta om era "omtypningar" och vad som egentligen gjordes? MVH /// Paap R |
| Paap Reeder: det gör det, men dom pratar inte så högt om sina "omtypningar", ibland är det bättre att inte säga nått alls och bara göra det :) | |
|
BMW_MAN: Anledningen till att det inte finns några regler i ämnet är som sagt att det aldrig funnits något behov för det. Jag kan inte föreställa mig situationen där någon bytt i princip all plåt på en bil. Hur skulle man göra, och varför skulle man göra det? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
.... som att chansa med ett dra av PC´n för tredje gången i deklarationen ... upptäcks det inte inom 10 år ... så kan man pusta ut?? MVH /// Paap R |
|
Jseperado: Jag har sett en tävlingsbil (rally) där bakänden var bytt vid ett tillfälle, taket ett annat och fronten vid ett tredje. Allt beroende på olika smällar vid olika tillfällen. Det såg roligt ut med ca. 10cm originalgolv kvar från den ursprunliga bilen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.