AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.221

hur kan man få igenom denna bil på bes

Sida 1 av 3
PM
31
PM-POWER!!
e34
3,6 m-power
Har en bmw 525-92 med en m5 3,6 motor men den gick inte igenom bes måste regbes nu fast dåkräver dom intyg av bmw och bmw vägrar skriva ut ngt så här står man obes ... man får inte byta motor utan att ha intyg från tillverkaren..hmm..
i mina reg papper står det under dispanser .
t13j datum då fordonet togs i bruk första gången 19920102.
t31f Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt a60-regulation.
bil med reglerad trevägskatalysator.bilen ska uppfylla tomgånskraven för personbil enligt a40 pungt 2,15,3

man undrar ju vart problemet är då dom vill att man ska ha intyg på avgassertifierings intyg på motorn av bmw ! det står ju att bilen har dispans på just det . avgasvärden på bes va inom gräns för 525 fast det sitter en större motor i hmm. ska försöka bråka lite så får vi se vad som händer ... Någon som vet mer än mig??????
Är det en oreggad importbil eller en svenskreggad bil som du ska reg.besiktiga??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
PM-POWER!!: Bilen har inga dispenser över huvud taget, förutsatt att du inte har fler koder du inte skriver om.

Byter du motor i bilen och effektökningen överskrider det generellt godkända måste tillverkaren intyga att bilen uppfyller kraven med den starkare motorn. Denna typen av intyg delar BMW av princip inte ut.

Ska du försöka bråka loss ett intyg från BMW så önkar jag lycka till...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Da
45
Daniel Jönsson
M3 -87
325ix Touring -89
Du är nog tvungen att sätta i en 525-spis i din bil för att få igenom den genom besiktningen. Efter besiktningen kan du ju sätta i M5-motorn igen om du vill. Sen får du hoppas att du inte blir påkommen igen vid nästa besiktning. Alternativt får du byta till den rätta motorn till varje besiktning, vilket blir ganska omständigt i längden.

Det allra enklaste är nog att köpa en riktig M5:a istället. Det kanske inte var det svaret du ville höra men jag är rädd för att du aldrig kommer att få ett intyg ifrån BMW som gör att du kan besikta din 525:a med M5-motorn i.

//Daniel
Vad är anledningen till att du vill ha en M5 motor i en 525, istället för att skaffa en riktig M5a eller något annan motorstark 5a?
Är det för att försäkringen skall bli billigare?

Det borde väl gå att rega bilen som ombyggd alt. amatörbyggd. Men det innebär mycket jobb att förstärka och bevisa att bilen klarar den nya motor. Mycket lättare att köpa en bil som har rätt motor från början.

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Paap Reeder
.... vi har nu det läget som jag skrev om i en annan tråd att ..." om besiktningsmannen trycker in ** regbes erfordras ** på sin handdator i hallen så sjunker bilens värde från 200 Kkr till skrotvärdet ...

Enligt min mening är det bara motorbyte som gäller. Då kommer besförrättaren också att kika på motornumret ... och anger den då inte en 525 ... så är det bara att åka hem igen och byta.... tills det stämmer.

BMW skriver inte ut en bokstav i ärendet.

Håller med talarna ovan ... att varför inte köpa en M5 på en gång? Penningamässigt blir det mycket billigare än att krångla via SFRO o s v.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Av detta lär man sig att det är bäst att kolla vad som gäller med besiktning och liknande INNAN man modifierar sin bil. Ursäkta moraliserandet...
PM
31
PM-POWER!!
e34
3,6 m-power
Så här är det att jag äger en bmw m-5 mendenär smälld i bak så jag flyttade över allt till min 525 o har kört med bilen ca 3000mil så det är bra även billigare försäkring *S*
men jag blir nog tvungen att byta tillbaka igen hmm synd med massa jobb igen
PM
31
PM-POWER!!
e34
3,6 m-power
jag tycker dom är lite löjliga om jag får säga min mening har ju m5 av allt för utom att bara plåten =karossen är 525 allt annat är bytt så som bussningar stöt broms ja hela rubbet
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
PM-POWER!!: Det är inte du som är löjlig då? Du byter motor i en bil fast att du vet att det inte är tillåtet, när sedan en besiktningstekniker på Bilprovningen gör sitt jobb helt enligt instruktionerna så tycker du det är jättehemskt?
Det är du som gjort fel och gett dig själv merarbete och merkostnader, ingen annan...

Jeppe

li
1.959
liste
535i -89
Billigare försäkring? Vad tror du händer om och när du smäller bilen då? Precis - ingen ersättning.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jesperado: Lite taskigt sagt kanske? Bara för att du är besiktningstekniker behöver du inte hoppa på folk som tycker minsta lilla illa om regbes, vanlig bes. o allt sånt!

Min Bil - Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
e34briliant: Nej, jag tycker inte det var taskigt. Har man medvetet gjort en otillåten ändring av sin bil så vet man också vilka följder man riskerar, det är ingen annans fel att man blir förelagd om registreringsbesiktning.

Är det polisens fel om man kör för fort och får böter?
Är det bergets fel om man klättrar i berg och trillar ner?
Är det tandläkarens fel att man har hål i tänderna bara för att det är han som upptäcker det?

Jeppe

93
96
931fredde
E46 320iT -04

Jesperado har givetvis helt rätt, men om jag stod med en skrotad
M5 så skulle jag nog gärna flytta ALLT till en fräsch kaross,
Tycker att det skulle finnas en möjlighet att regga detta som en M5 om man dokumenterat hela jobbet med bilder mm.
Och när man ändå bytt mer än halva bilen (i vikt iaf) så kanske
man kan byta lite kaross också så chassi nr följer med.
Om båda bilarna var mina så skulle jag inte ha några moraliska
problem med detta. Eller har jag fel?

MVH fredde
PM
31
PM-POWER!!
e34
3,6 m-power
vilka på hopp jeppe!
vad skulle jag gjort för fel? har pratat med sfro innan jag gjorde motorbytet o dom sa att det skulle gå! så jag prata med han igen förra v o fick till med en tid av han för det ! Vet inte vad du jobbar med eller hur du vet. så men han skulle grejja detta åt mig sa han..ska allt skita sig pga att jag äger en m5 som är smälld i bak o väljer att flytta över allt till min 525 ..som har en felfri kaross .
så funkar det inte vips så riktar jag o byter bakplåt o ena skärmen på m5 så blir riktigt sen !
PM
31
PM-POWER!!
e34
3,6 m-power
Tja fredde har pratat med bilprovningen om detta o man får givetvis byta rätt mkt av en kaross .fråga rakt av hur mkt jag får byta ut o det finns inga begränsningar på hur mkt .men man får inte byta identitet såklart .. men allt annat.
jag äger såklart båda bilarna o tycker det är syd att hålla på o dribbla om detta egentligen hmm. men om jag byter ut en del av m5 så blir den godkänd jaja.
vi får se vad fortsättningen säger om det här jag kämpar på ingt att förlora nu iaf!!!!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det har varit upp förr och ingen kunde ge något svar på hur mycket man fick byta av karossen.

10%
29%
54%
78%
86%

Ingen vet

Sen får man inte byta ramnummer, men ingen vet heller hur nära runt om ramnummret man får byta ut "plåten"

10cm
24cm
146cm

Ingen vet det heller, det är bara upp till din besiktningsteknikers dagsform....
Paap Reeder
... på din 525 finns ett chassie- och ett motornummer. Samma gäller för din M5:a.
För att på ett lagligt sätt kunna "blanda" dessa nummer erfordras intyg från BMW vilket dom inte skriver under på ... typ som tydligen Volvo gör i motsvarande fall.
För att kunna få en formell regbesiktning godkänd erfordras ett sådant "blandningsintyg" från BMW.

Utöver detta förfarande så finns således möjlighet att "gå via SFRO" för ett få en regbesiktning godkänd och fordonet "typas om" som ombyggt fordon.

Då räcker det enligt de grundläggande bestämmelserna och avsikterna med lagtexterna inte med "mindre" ombyggen typ motorbyte utan ett ombyggt fordon skall vara "väsentligen ändrat".

Sedan finns det givetvis en massa "andra" mer eller mindre "lagliga" metoder! Tex att flytta chassienummer ... eller att få en SFRO- representant att "skriva på" för ombyggt fordon efter ett motorbyte (.... vilket nog lär bli hans sista uppdrag inom SFRO).

Kvarstår således frågan: "Hur mycket måste ÄNDRAS?" ... OBS inte BYTAS!
Man kan inte flytta över front och framskärmar och "allt" från din M5:a och försöka få det klassat som ombyggt fordon utan fordonet måste "vara väsentligen ändrat".
D v s ändringar i själva grundkonstruktionen måste till .. typ flytta fjädertorn, bygga på en kombi på en sedan o s v.

Mina "kunskaper" hänför sig till ca -95 när jag skulle peta i en 745- motor i min M535:a ... och "allt skulle gå lagligt till". Kanske är detaljer ändrade idag eller att "praxis" blivit annorlunda men i stort gissar jag att det är nu som då ..... "inte framkomligt".

Mot denna möjlighet finns - staten - som inte vill ha en massa "konstiga fordon" på vägarna. Speciellt inte nu i dessa Nollvisionstider. Helst tycker staten att man skulle köra omkring i 60-hk motorer i max 85 kmh.
(Persson skulle gilla om jag gick ner på 2 burkar i V12:an på rakorna och 3 i uppförsbackarna).

FBolagen är inte heller intresserade ty de skapar en massa problem och olika rutiner vid skadeståndsprocesser. Detta kan givetvis justeras med anpassade premier o s v.

Biltillverkarna är inte heller intresserade ty det skadar deras intressen och image på flera sätt. Dom vill sälja nya bilar .. d v s M5:or i ditt fall. Läste just att t o m motorhuvarna är mönsterskyddade!

Kvar finns entusiasterna som har gått samman i bl a SFRO och "bökat" igenom dessa "små nischer" i lagstiftningen för att kunna förverkliga sina ambitioner.

Jag påstår inte att det inte går men skall man följa lagen så är det absolut enklaste och smidigaste att köpa sig en M5:a.
Det finns givetvis "andra" vägar även här som i samhället i övrigt .... hur skulle fjortonåriga grabbar å tjejer annars kunna bli på picklurven?

Vi följer utvecklingen med ditt projekt mycket noga och lyckas du på ett smidigt sätt och för rimliga pengar få en M5- motor godkänd i din 525 får nog Autopower utöka forumet med en ny rubrik: Bygga om din BMW!

MVH /// Paap R
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Faktum kvarstår dock.....

Du får inte flytta över ramnummer eller motor till din 525.

Men du kan ta bakdelen av karossen på 525an och flytta över till din M5a

Och du kan ta framdelen av din 525a och flytta över till din M5a

Och vips har du en hel kaross med rätt ramnummer och original M5 motor i.

Det finns inget olagligt i det, det gör ju tex försäkringbolagens verkstäder dagligen.

Dessutom gäller försäkringen för det är ju din M5a som fortfarande är reggad som en M5a.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
PM-POWER: Påhopp?
Vad du har gjort för fel? Du har bytt till en motor av annan typ än orginalmotorn och framfört bilen på väg, det är inte tillåtet. Sedan kör du in och ska besikta bilen och blir irriterad för att den helt korrekt föreläggs om registreringsbesiktning och tycker "dom är löjliga"?

SFRO har om dom följer sina regler inte heller något att hjälpa dig med i detta fallet, tyvärr.

Den enda lämpliga lösningen är nog tyvärr att flytta tillbaka motorn till M5:an och fixa den dåliga plåten. Lägger du sedan en orginalmotorn i 525:an har du plötsligt två bilar man får köra med, istället för som nu ingen...

Jeppe

rsarits
Tycker snarast att det var karossen som var bytt till annan, han hade ju flyttat över allt annat, enligt min uppfattning så är bilen då i allt väsentligt en M5:a, det blir ju en j**a skillnad om man bara flyttar över motorn, då är ju varken hjulupphängningar, växellåda eller framförallt bromsarna anpassade till motorn.

Bara en åsikt, jag tycker nog att lagstiftningen är lite väl stelbent i många fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.