|
|
|
|---|---|
|
Jag har trögt att få in ettan ibland vid stillastående, till exempel om man lagt i friläge vid ett trafikljus. Om jag tar femman först går ettan i lätt sedan. Vill misstänka att kopplingen inte frikopplar ordentligt eller att den suger fast på något sätt. Vad kan orsakerna vara till detta? Har sökt lite här, ett tips var att prova lufta eller byta vätska till hydrauliken såg jag men jag är mer inne på något mer mekaniskt innanför kopplingskåpan, att splinesen kärvar eller något. Har ni några erfarenheter? Jag har bytt olja i lådan 2 ggr har nu i Omegas atf i lådan, den skulle ha en viskositet på 5w20 enligt försäljaren. Trodde det skulle hjälpa speciellt i vintras men icket. // Matte | |
|
På min bil så var det del Nr 5 Länk som hade gått sönder, vilket gjorde att kopplingen vart på de sätt du upplever //Reqan |
|
| reqan menar du den lilla ploppen som håller fast den större metallbiten eller skrev du fel? | |
|
Precis den biten ja, den är gjord av något plastliknande material. min sådan hade mosats lite i spetsen och av det vart en bit kortare. |
|
|
Har liknande fel på min, händer ibland vid trafikljus precis som Mustang beskriver. Del nr. 5, kan man byta den själv? Min Bil - Länk |
|
| Jag har samma problem på min E46 328i, fast på min är det inte bara 1:an som är svår att få i utan även 2:an, 3:an och 4:an... jag trodde först att det var länkarna mellan spaken och växellådan men det visade sig att dom var det inget fel på, så jag misstänkte jag att det kanske kunde vara nåt fel inne i växellådan, men kan det kanske vara kopplingen som inte funkar som den ska på även på min eller??? | |
| Felet ni beskriver kommer då kopplingslamellen kärvar på splinsen till växellådan, backen brukar också gå trögt att få i. | |
| Jepp, backen är också trög... hur kan man fixa detta då??? | |
| Man tar ner lådan rengörsplinsen, smörjer in dom med ett specielt fett, och när man ändå gör det kan man ju byta koppling + urtrampningslager | |
| BMW Alpina har rätt min grabbs 320 var helt hopplös att få i alla växlar på vid stillasående ...det visade sig att splinsen var mycket rostiga samt att urtrampningslager satt fast | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.