|
|
|
|---|---|
| Vad kostar det att byta ”plast-bakruta” i en E30 cab, någon som vet av någon i Sthlms området som gör det till bra pris? | |
|
en polare had en e30 cabe de skulle ha 4000 för att byta den i malmö. bmw 24v |
|
|
hos BMW verkstad då. bmw 24v |
|
johnsson |
skaffa polyeterplast (bakruta) ifrån någon båt kapell makare ,klipp till i rätt storlek och be syjuntan fixa resten. kostade mig ca 150kr och samma kvalite |
| Jag hörde att det fanns nåt som hette Sybo Sadelamkeri ute i Nacka. De skulle tydligen fixa det för 2500 kr. Jag ringde nummerupplysningen med de hittade inget som hette så. | |
mackan325 |
Det skall inte gå att göra utan att ta bort caben från ställningen. Den sitter limmad = går sönder på en 15 år gammal bil. Så här säger Top n'trim shop i Helsingborg som är duktiga på sufletter: F: Plastbakrutan på min BMW E30 har spruckit, fixar ni det? S: Problemet här ligger inte i momentet att sy i en ruta, det är relativt enkelt. Suffletten måste av från ställningen för att vi ska kunna sy i en ny ruta. Det finns inget annat trick eller genväg att fästa rutan än att stoppa in suffletten i symaskinen, och våra maskiner är för små för att ställningen också skall få plats. Det är här problemen börjar: 1# Suffletten är benhårt limmad vid ställningen och lossnar inte utan milt våld, vilket bl a medför att: 2# Bågbanden lossnar, och måste då sys tillbaka, dessutom helst i de befintliga stygnhålen!!! 3# Sömmarna går upp mer eller mindre av sig själva då de i princip har multnat. Ett tecken på detta är när de är blekta, grå-vita. 4# Suffletten rämnar på diverse ställen p g a åldersskörhet, och måste då följdaktligen lagas på dessa ställen, i värsta fall måste nytt sufflettmaterial fällas in. Detta medför självklart mer tidsåtgång som vi måste debitera. Det blir i regel något dyrare att byta hela cabben men är inte suffletten i mycket gott skick är det inte ekonomiskt försvarbart. Att plastrutan spricker som regel ett tecken på att det är dags för cabbyte. På nyare BMW E30 (91-93) samt BMW E36 o E46 sitter rutan med ett slags blixtlås och kan då i det flesta fall bytas på någon timme. |
| Vad jobbigt det där låter. Min suflett verkar typ helt ny men rutan är paj. Hmm. | |
Peter bmw325 cab |
lätt som en plätt att fixa plastrutan själv sprätta upp skiten och sy för hand dit en ny |
| Är det någon som har sytt i en ruta själv? Går det att göra på plats? Går det att ta bort den gamla utan att riva sönder tyget. Tips på tillvägagångssätt? | |
|
Är det en BMW original-sufflett på bilen sitter rutan med blixtlås. En ny sådan kostar drygt 3000 hos BMW och är enklare att byta själv. "BMW six appeal" |
|
| Nej, Jag har en av äldre modellerna utan blixtlås. Har alltså tänkt köpa en ruta av en kapellmästare och fixa allt själv som ovanstående har tipsat om... | |
| Finns en länk till en guide på e30cabrio.se Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.