AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
685

325 -94 Startar ej

S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Har problem med att bilen inte vill starta problemt kom för första gången i dag när ja skulle starta den så gick startmotorn och allt men bilen vill inte tända den gjorde inte minsta antydan till att starta höll på flera gånger och tillslut så bara starta den.

Tyckte då att de luktade bensin men va inte helt säker körde då i väg med bilen och testade och stänga av den å starta den igen då starta den utan problem.. Stängde av bilen. För att sen när jag skulle starta den ett par timmar senare va den likdan ville inte starta då rev jag loss baksätet och dunkade på soppa pumpen och då efter det startade den. Vet inte om de berode på att ja dunka på den lr för att jag hade försökt flera gånger med att få igång den innan.

Tycker inte det borde lukta bensin om det är soppa pumpen samt att borde den inte gör en liten antydan till att starta fast att den inte går??

Jag har kollat alla säkringar tror jag.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel lr haft liknade problem???

Vore tacksam för minsta fundering är själv helt slut på ider

Mvh christoffer
Ma
14
Mad Dog
318is -92
Hade likadant problem på min 318is -92:a....helt stendöd....tände däremot till tvärt när den stått ett tag....men det endast nån gång...är nästan helt säker på att det är pumpen...lyssna även så att reläet slår till till pumpen...så att det inte bara är det som krånglar

Lycka till och hoppas du hittar felet

Mvh Dennis
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Tacka för ditt svar... Ska ge mej ut å se fall man får i gång f''anskapet.. Skriver här hur det går..
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Har nu kollat om soppa pumpen fungerar som den ska och det gör den. Dock är det ingen ström fram tillden när man vrider på tändningen. utan jag körde den genom att bygla den vid relät.

Testade även och dra igång bilen då startade den men ingen riktig ork lr så fort mam kopplade så dog den.

Jag ska testa och byta relä men tror inte det hjälper.
Tror inte heller det är någon tändning på den riktig som de ska vara.

Någon som vet vilka saker som styr om tändning och soppa pump ska starta.??

Efter som ingen av dem får ström när man virder på nycklen tror jag har dock inte än kollat om det är gnista men tror inte det är det efter som den inte starta när jag byglade soppa pumpen.

Vore väldigt tackasam för minsta fundering lr erfarenhet av något liknade.

Mvh christoffer

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Du beskriver lite dåligt med just tändning. men vid tändningsläget på ska ska inte pumpen går ur säkerhetssynpunkt. Den ska endast gå när nyckeln är i startläge och sedan fortsätta när den får tändinpuls från motorn! Lättast o kontrollera är att koppla in något parallelt på soppa pumpen (ex lampa, voltmätare) och dra på starten.

Kolla annars hallgivarkablage och rota runt lite bland alla andra kontakter. Kollat felminnet i boxen?

Vet inte hur just E36 är på känslighet för dåliga batterier. Mät batterispänningen under startförsök, mig veterligen ska spänningen inte gå under 10volt!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
De med tändningen är så att pumpen får ingen ström ens när startmotorn går. Då borde de väl vara ström till pumpen??

Hallgivarkablen vilken är det och var sitter den??

Har ej kollat felminnet än.... tänkte försöka göra så mycket ja kan innan jag lämmnar in den..

Batterit är kanon bra.
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Har nu fått bilen fixad det visade sej att de va Hall-givaren lr va den nu hette den sitter i motorrumet i alla fall och kontrollerar så att om de är vevaxel lr svänghjul rör sej när start motorn går annars klipper den strömen till tändningen och soppapumpen.

Gytt att ha tillbaks fanskapet.. hehe =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.