|
|
|
|---|---|
|
Får väl passa på att skriva mitt första inlägg då.. Jag har kommit över en bmw 320i -82 som är 99.9% rostfri. Gått cirkus 16000 mil. Den är nybesiktigad i dagarna här.. Vad är ett riktpris på en sådan? Har tittat runt lite men hittar inte någon likvärdig. Sedan funderar jag på hur dom är som bil. Positiva och negativa sidor. Saker att tänka på osv. Bensinförbrukning, bultcirkel osv.. All information mottages gärna. MVH David | |
|
En rostfri E21? Finns de? Var glad! Pris är upptill säljaren. Är bilen i orginalskick och säljaren vet vilken bil han har så kan priset sticka iväg mot 20k. Annars kan man nog få den billigt. Att jag gillar E21 är nog inget jag lyckas dölja. Mycket trevliga och enkla bilar som bör bevaras. Rost är den största boven. E21:or rostar precis överallt. Kolla riktigt noga. Elektroniken i gamla bilar är alltid slut. Nu är det inte många sladdar i en så gammal bil men börjar det krångla är det bara att dra nya kablar och byta reläer till nya prylar. Bensinförbrukning och annat hittar du under modellguiden uppe till höger. Bultcirkel 100*4, navhål 57,1 och ET-28,29 Vinterdäck behöver du inte köpa till bilen. De är minst sagt underhållande på vinterväglag om de framförs på avlysta vägar... (Går givetvis att köra på vintern men med en stor försiktghet.) // Anders |
|
|
Håll koll på reservhjulsbaljan där rostade min 320i -80 då den var 7 år och då pratar vi genomrostning. Lägg upp några bilder, är själv ute efter en fin E21:a om något år. Vintertid pratar vi väldigt underhållande vägegenskaper... No More Limits! |
|
| Hur är den på vinterväglag? Någon stor skillnad till andra bilar och varför? | |
|
Ursäkta om jag lånar tråden. Är det diffbroms/spärr orginal på 323orna? Är det M20 motorer i dem? Har nämligen en M20B25 från en krockad e30 som jag gärna vill få in i en e21 323a. Tacksam för svar. |
|
|
Hej! E21 har väl aldrig beskrivits som den optimala vinterbilen. Den är ganska lätt över bakhjulen. Dock har jag kört en 02:a i fyra vintrar utan större problem och jag kan inte tänka mig att E21 skulle vara så mycket sämre. Se bara till att ha bra vinterdäck med dubbar så går det bra, och är man fortsatt osäker så hjälper det med en sandsäck i skuffen. Öberg: Jo det är en M20 i 323i, Precis samma block som i E30. Dock får du nog räkna med en del elektronikpyssel då motorstyrning och dylikt skiljer. âr dock kanske möjligt att använda spruten från 323i:n, tror kapaciteten räcker precis.... MVH:Sakke |
|
|
E21 har et29 på original 5-tums plåtfälg. 320-323i 5,5-tums plåtfälgar har et18. Samma modellers 5,5-tums "turbin"-alu har et18 och 6x13 alufälgarna et13. |
|
| räkna lätt med 15000kr! | |
|
DrSakke: Tackar för informationen. Jag har nämligen en e30 325 stående på baksidan som är lite "frontkrockad" men motorn fungerar så all elektronik har jag. Var mest fundersam på motorfästen och allt sådant? Passar även min växellåda eller måste det byggas om en massa? Mvh Öberg |
|
|
Hej! Jo, växellådan passar, men då får du leva utan hastighetsmätare(gör kanske inte så mycket :o) ), då hastighetsmätaren på E21 är mekanisk och på E30 är den elektronisk(från diffen). Har för mig att det går att ordna öppning för hastighetsmätarvajer på en E30 låda dock. Har dock ingen närmare information hur man går till väga, men har en bekant som satte in en E30 M3 motor med låda in i en 02:a och han ordnade mekanisk hastighetsmätare på den(från växellådan...) MVH:Sakke |
|
|
Okej. Tack för svaret. Det verkar lovande! Bara att leta stenhårt efter en bil nu =) Måste ha måste ha!! Ni vet ingen som vill sälja? :) Mvh Öberg |
|
| Ja han vill ha 9000:- för bilen.. känns sådär.. de är ju en gammal bil som gått 16000.. går kanon i motor.. låter fint, inge knack.. bilen är som sagt rostfri... personen somäger bilen har lagat ALL rost på bilen.. mkt bra lakerat och lagat. även under bilen är den fin. Vad tycker ni om priset? | |
|
Hej!! Om bilen verkligen är fin och profsigt reparerad, så är ju priset mer än ok, E21 böjar snart uppnå samlarstatus. När var det du såg en fin E21 på vägen???? MVH:Sakke |
|
| Om du ska hålla på sådär och vela ge mig hans telefonnummer så kan jag få köpa den! | |
|
tjenare, köpte min e21 -78 för fyra tusen, visste inte då att det inte fanns en enda rostlagning på den :) har haft upp inredning och lite annat och har inte än hittat någe rost där. synd bara att någon har satt i en glaslucka i den. ordentligt gjort, men ändå. kul att det finns sådanna klipp kvar än :) |
|
|
Har en e21-82 318i automat med endast två små ytrostfläckar vid höger bakfönster,den har gått 21000 m och gick igenom besiktningen ua, jag gav 5000:- för den . ///Mac |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.