AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.071

Hjullager byte bak på E34.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Tänkte göra ett försök att byta vänster hjulager bak på min E34.
Har kollat i Haynes boken och även sökt lite annan info på nätet.
Har dock en fråga.

Efter det att man har lossat drivaxeln, flänsnuttern, dragit ut drivflänsen, plockat bort bromsen, knackat ut axeltappen skall lagret knackas ut ur själva huset.

I Haynes boken står det att skall använda en stor hylsa eller en rör
bit för knacka ur själva lagret ur huset. Vilken dimmension skall hylsan eller rörstumpen ha och var kan få tag på detta en lördag i
stockholms trakten?
Själva lagret är ju 74mm i diameter. Hylsan eller rörstumpen bör ju vara något mindre då lagret sitter som i ett säte.

Fler tips och bra att veta innan man ger sig på denna operation.
Har inte tummen mitt i hand och har meckat ganska mycket tidigare men känner mig ändå lite osäker. Vill ju inte stå där med
halvslacktad bil och inte få ut det gamla lagret.

mvh Mackan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det här verktyget kanske kan vara något att ha: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Det verkar ju väldigt bra det. Var har du fått tag i det, dyrt misstänker jag va ??
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Går att hyra i USA, så det är väl knappast aktuellt: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag har bytt själv på en av mina tidigare e34, om det sitter hårt och du inte har någon typ utav avdragare som passar så kan det vara svårt att få ut den.

Vi hade ingen avdragare, och hjullaget hade gått varmt och satt utav bara h*****e. Vi fick värma med gassvets och kyla det snabbt upprepade ggr. innan vi fick ut det.

//Mvh Simon
$M
974
$Marten

Gjorde ett försök idag att byta hjullagret. Drivaxel, den stora 36 muttern, dra ut drivflänsen, lossa skivan och bromsok, knacka ut
axeltappen inga problem alls. Innerlagret satt inte fast på axeltappen, däremot ramlade en massa kulor ut..,. Lagret är totalslut.
Däremot att knacka ut det gamla lagret ur lagerhuset, lögn i h...e. Det sitter bokstavligen som gjutet. Hade heller ej tillgång till svets eller någon bra avdragare. Provade med en glidhammare + en gasolbrännare och en lämplig distans att slå på, men icke sa nicke.
Fick ej heller tillbaks den gamla axeltappen ordentligt så nu är det
p-platsen som gäller ett tag. Tror också att det saknas en kula, det är anl. till det enorma glappet nu.

Har nu beslutat mig för att plocka av länkarmen och ta den till en verkstad som får trycka ut det gamla lagret och pressa i det nya
lagret.
Har dock en fråga. Har kabeln till abs givaren en kontakt eller är
den sammangjuten med själva givaren. Har ingen större lust att
plocka av abs givaren, skruvarna såg tämligen rostiga ut, kan innebära problem.
Några fler tips ang. detta

mvh Mackan
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det var precis ytterdelen av lagret jag menade, de kan tyvärr sitta ordentligt :( det tog ett tag innan vi fick ut den. Och då har vi egen gassvets, gasol duger nog tyvärr inte.

//Simon
$M
974
$Marten

Har nu plockat av hela länkarmen. Det gick väl någorlunda förutom
stötdämparen, som satt som gjuten. Spelade ingen roll hur mycket man bankade och bände, den rörde sig inte en mm. Det blev till att
losaa den i toppen och ta ut hela fjäderbenet. Då kom nästa problem, hur fasen får man loss ryygstödet. Ut med sitsen och hittade 2 muttrar direkt, men det satt ändå sten hårt. Tog en bra stund innan man lyckades klura ut hur man tar bort skidsäcken, och vips där satt dom två andra muttrarna. Sedan nästa problem, att få loss handbromsvajern. Väldig konstig konstruktion att man måste dra ut den genom bromsskölden. Lyckades också förstöra en bromslang men det får gå på spillkontot.

Kontententan av det hela är för att att plocka bort en bakre länkarm
så får man mer eller mindre riva hela inredningen i bilen.

I morgon ska en vekstad pressa i ett nytt lager sen gäller det bara
att få ihop allt igen, wish me luck!!

Mackan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.