|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska titta på en 325a som jag kommer få till "okej" pris om jag vill det, men den har då alltså ett par fel. *Viner från hjullager eller vxl-låda *Går bara på 5 cylindrar *Trasig AC ACn kan jag leva med att den inte funkar... Men resten då, Är det ett hjullager så kan jag fixa det själv enkelt, men vxl är ju lite jobbigare. Och vad kan det bero på om ena cylindern inte går? Jag kan meka själv utan problem och klarar av det mesta, dock så har jag inte alltid tillgång till garage. Men Vad kan felen bero på? Och vad ska man betala för en sådan bil för övrigt, misstänker att den även har lite rost här o där, men inget allvarligt. Ngn? //Niklas | |
| Om du räknar med det värsta så kostar ju växellådan säkert minst 20' kr att åtgärda. Och med bara det i åtanke så kanske bilen är värd 10-15k. | |
|
Växellåda beg :3000-5000:- (beroende på skick och miltal) Motor beg 3000-12000:- (beroende på skick och miltal) AC 500-10000:- Hjullager 2000:-? Säg att du får en välskött 325i-93 för ca 50.000:- 10-15.000:- verkar väl inte helt fel ute. Jag skulle inte ge mer än så! Tänk på hur mycket tid och pengar det kostar att få den i bra fungerande skick!. |
|
| Detta är alltså i värsta fall! Det kan ju vara skitsaker som inte kostar så mycket att fixa men kolla noga innan du ev slår till! | |
|
Dubilidu> Tack för ca priserna, det var bla. det jag ville veta! SJälvklart så kan det oxå vara små grejer som är fel.. Men inga förslag på varför ena cylindern inte går? Tändspole? //Niklas |
|
|
Kan mycket väl vara en tändspole som har gått sönder. Testa att skifta ifrån nån annan cylinder eller köp/låna en beg och kolla om det funkar. En beg tänspole går loss på 300:- på en skrot. Vanligt fel att tändspolarna ger upp om bilen gått en del. Kolla efter om det är sprickor i tändkablarna osv då är det dags att byta ut dem me. Om det är växellådan som viner så är det billigare och smidigare att byta ut hela än att börja renovera. Du kan ju natuligtvis hitta billigare delar än de jag skrev ovan, ville bara säga det. =) Kolla "Powerbörsen" så hittar du en del saker. MVH |
|
Mr_Knight |
men det är ju enkelt att kolla om det är hjullagret... bara att svänga fram å tillbaka på vägen så hör du om ljudet förändras! då är det troligast hjullagret... //Martin |
|
Angående att den går på 5cylindrar så kan de som tidigare sagts vara en tändspole... har den gått så en längre tid så skulle jag börja fundera på om även katten är blåst. Kolla vilket cylinder det är och kolla så att kablaget till spridaren är skadat. Innan köp skulle iaf jag göra ett kompprov på den för att känna mig säker. Kostar inte så fasligt mycket o göra på verkstad heller. Ac behöver man väll inte skriva nåt om direkt! Kan vara vad som helst. troligvis måste de konverteras för LAGLIG påfyllning. Resten av felen har ja noll koll på! Är vinandet knutet till motorvarv eller hastighet? Beroende av om man svänger eller kör rakt fram? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Anledningen till att den bara går på 5 cyl verkar tyvärr vara relaterat till toppen, då det även rasslar lite där. Jag tänker dock inte skriva mera o fråga här eftersom att de svar som jag fått har varit bra, och jag nu tittat på bilen och bildat mig en uppfattning. Personen som säljer bilen har fått en värdering i värderingstråden på denna sida och jag vill inte att det ska bli en kasta fram och tillbaka tråd. Däremot så är jag intresserad av att veta om en topp från tex. en 325 -91:a passar på en 93:a, jag vet att "vanos" kom 93, men funkar det med en 91 topp? Tack en än gång för alla svar! Kommer med all säkerhet bli flera frågor framöver! //Niklas |
|
|
En topp från en icke Vanosmotor passar inte rakt av. En ny topp hos BMW utan ventiler osv ca:20.000:-. Men man kan hitta beg toppar med vanos för ett par tusen. Rassel ifrån motorn kan vara vanosen som buggar = dyrt. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.