AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.323

Lakera rost fläckar.

S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Hej

Undrar om det är någon som har slipat rost på sin bil och sen spray lackerat ytan med grundfärg baslack samt klarlack och efter det våtslipat ytan för att slutligen polera den med bra reultat?? Skulle även vara tacksam för en bra beskrivning över tillväga gångs sätt. Gärna bilder

Mvh christoffer
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Tack för länken men vet inte riktigt om jag kan göra på det sättet efter som ja måste ha på ett lager klarlack med. Jag hade tänkt å våt slipa ett större område även runt rostskadan för att minimera nyans skillnader. Är det någon som gjort de å vet om det blir bra??
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Jo det går men inte alls så enkelt som man kan tro, överlåt till proffs...

S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Min far e lackerare.. Men han har inte tid... och lackera kan jag har dock aldrig gjort detta tidigare.. och har ingen lust å lackera hela delar..
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
kan han inte ta sig tid för sig egen son??
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Vi hållr på å bygga hus =) annars skulle han nog gjort de... =) hoppas jag hehe. Det är det med att lackera en liten del kostar rätt mycke för man måste köpa grund färg baslack å sånt i liter när man köper in de.. Å färg e inte billigt.. och sen tänkte ja de att om man kunde göra så vore det tidssparande men mest va jag nyfiken på om någon gjort det med bra resultat..
På de lackeringsfirmor jag köpt färg har det aldrig varit problem att köpa färg i mindre mängder än en liter. Har flera gånger köpt 2-3dl, inga problem alls.
Brukar då även få rätt mängd härdare och lite thinner.

Kan du lackera tycker jag det är självklart att du köper färg och lackerar med spruta. Blir mycket bättre än att kladda med sprayburk.

Mvh Carl.

Pärlan: Länk
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Då min far har egen lackerings verkstad med lackbox så är lackeringen inte problemet. Har full tillgång till alltsådant där igenom har jag även lär mej lackera. Det är dock de att jag inte har lust å nästan göra en hel lack på bilen då det är små rost fläckar på ett par ställen. Vill inte lägga ut pengar lr tiden det tar å slipaen hel bil å allt sådant. Utan hade tänkt mej å bara lack de ställena och polera.. Men jag har ingen erfarehet av de. Och min far har inte tid. Sen gör han aldrig sådan jobb heller utan lackar om hela delen i stället.

Angående färg så köper vi genom en större grossit å de säljer inte under litern.

Skulle därför va kul å få veta om det är någon som har gjort något likande med bra resultat..
bustorp
Har du en far som är lackerare och har tillgång till all utrustning så förstår jag inte varför du inte ber honom om råd i s f oss. Bättre tips kan du väl inte få. Det borde vara enklare att han visar dig än att någon här försöker förklara per text o ev. bilder. Känns liksom ogjort när du har ett proffs i huset.

Vänta tills han byggt färdigt i värsta fall eller hjälp honom i utbyte mot att han hjälper dig. Det är bättre det än att ge sig på det själv om man inte kan.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Har din farsa en lackverkstad utan egen mixmaskin???
Det funkar inte att beställa färdigblandad färg för varje objekt man ska måla, det tar tid o blir dyrare!
Man köper ju mixfärger på literfp, sen bryter man kulören enligt recept o väger in, då kan du ju bryta fram 2 dl själv ju, vad är problemet?
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Det är så enkelt att han inte lackerar längre utan lackeringen va bara en sido syssla han har hållit på med vid didan om och det va ett tagsen dock har vi kvar allt. Och nej vi har ingen mixmaskin. Då han själv aldrig som ja skrev inte har gjort något sådant just innan så kan jag inte fråga han oj det blir bra ja vet ju hur jag ska gå tillväga men frågan åter igen är ju om det är någon här som har gjort de med bra resultat å inte om vi har en mixmaskin eller varför min far inte gör jobbet. Ska ja lacka riktigt kan ja be honom göra en hel lack på bilen. Men som ja skrev finns inte tiden å byggtiden på huset e över ett år å så länge vill ja inte vänta.
bustorp
OK, var på bilen är skadan/rosten?
Varför tror du att du behöver slipa/polera?

Länk
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Det är på ett par ställen blanda annat på kanten på bakluckan mot bak rutan uppe på den.. samt även mitt på bak skärmen nedan för tanklocket kan inte förstå hur de kan bara komma rost där men men. Rosten måste jag ju slipa bort lr blästra och efter det om man nu skulle lacka bara den punkten så blir jag väl tvungen å våt slipa stället och sen polera för att det inte ska synas så väl ellr?? Tänkte först att jag skulle dimma ut de i stället mot någon skarv lr liknade men vet att det är sårt å få det riktigt bra. skulle var bra om man enbart hade behövt våt slipa och polera.
bustorp
Jag föreslår att du sprutar om luckans horisontella del ev. hela luckan och hela bakskärmen upp till vecket alt. hela luckan o hela bakskärmen för att få det hyfsat o billigt. Färgskillnad kan du troligtvis räkna med (vad är det för kulör förresten?)
Men det är det billigaste alternativet. Bättring med spray skulle jag direkt avråda ifrån då det är svårt om man inte har kunskapen + att det inte på långa vägar håller den kvalitén som fordras på dom synliga ytorna.

Vad säger jocke7718 som trots allt jobbar med detta dagligen? Jag tror du ska lyssna på honom trots allt. Han är proffs.

Länk
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Pratade med en jag känner som är skylldig mej ett par tjänster och fick övertalat han att göra de.. Han är lackerare så jag får väl hoppas att han lyckas bra =) Är så förbannat petig med lack jobb har nämligen dåliga erfareheter av lackerings firmor då de fått lacka om min förra bil flera gånger innan jag godkände den de gick så långt att de kallade in motormännnen så de fick göra en opartisk bedömning =)

Färgen är Madiera Violet än mycke fin färg tycker ja om man håller den i fint skick. Lite tråkigt dock då folk som ser den tycker den ser svart ut =)

Sen det med färgnyanser tycker de är så förbannat synd för de syns ofast väldigt väl men har man bara polerat upp glansen på resten av bilen brukar de inte synas så jätte väl åtmisntånde inte för ett otränat öga.

Tackar ändå så hemskt mycke för allas tips det är ju trots allt de som är så bra med detta forum..

Tusen tack igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.