AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
910

Funderingar om E30 ljudbygge...

frostis
Hej jag har köpt 8" högtalare som jag tänket sätta i dörrarna. Blir det bra eller måste jag bugga någon sort av låda till dom??? Jag har också köpt basar 2st 12" are. Men jag vill ha en eller två basrör igenom hatt hyllan. Blir det krångligt att få dit???
ma
272
marbjo
325cab-91
det är bara att måtta och prova
ka
13
kano
E30 318i
frostis:

Ett par kom-ihåg-saker om 8"or i dörrarna:

En låda är att föredra, men det är ganska jobbigt att få plats för en tillräkligt stor att rymmas om man fortfarande vill att fönstren skall kunna öppnas (å vem vill inte det ?). Mha glasfiber kan man få plats med en låda... beror på hur duktig du är.

Om du besluter dej för att bygga utan låda (och låter hela dörren fungera som låda) försök då att täta dörren så mycket som möjligt så luften inte slipper och läcka helt fritt iallafall. Något dämpmaterial är oxxå att föredra, både på "dörrplåten" och baksidan av själva "dörr-paffet". Bitumitmatta möjligtvis?
En bra tätad dörr fungerar relativt bra (läs: tillräkligt bra om du inte tänker tävla i t.ex sasca) som låda och du slipper mycket jobb...

Kontrollera även att fönsterveven kan vevas varvet runt utan att högtalaren tar i, och att rutan kan vevas hela vägen ner utan att magneten tar i.

Basrören i hatthyllan kan ställa till vissa problem beroende på rördimensioner, dels då det är helplåt under hatthyllan och dels då en del av bakluckans stängningsmekanismer finns där (de runda stål-stavarna som går tvärs över, om jag inte minns helt fel).
Samma sak här; det går nog bra men kom ihåg att verkligen mäta/kontrollera noga (båda på under- och övresidan av hatthyllan) att rören har plats förrän du sågar hål...

Lycka till,

\\ kano
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Har du en E30 så har en polare dörrsidor som är byggda för åttor...
Dom får du säkert köpa billigt...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
jocker18@home.se
hmm, jag kan säga direkt att du får allvarliga problem att få i 8 tum... det är gjort för 5.25 nämligen,OCH, lösa diskanter, dvs ett kitsystem är att föredra, då högtalarna orginal sitter vid fötterna...

sätt 8 tum i hatthyllan, och kompletera med dina basar i kofferten.

WmB SoundZ
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Bygg nya kickpaneler istället.
Tror du kommer att få stora problem med vibrationer om du nu ska bygga i dörrarna, för jag antar att du ska driva dem med ett slutsteg.

Rydberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.