|
|
|
|---|---|
|
Det "slamrar" i framvagnen när jag kör i gupp,vad göra? Säg att det är något billigt, snälla. PH | |
|
Förmodligen är det vertikalstagen. Minsta glapp i dom gör att det klonkar vid gupp. Kryp under och ryck i dom. Lätt att byta själv, kostar ca. 300:-/st BMW original. Klonkar, det även i framvagnen när du trycker på bromsen, märks bäst vid låg fart (5-40km/h), är det förmodligen tryckstagen. Detta är en dyrare historia! |
|
|
Tack ska du ha SL PH |
|
eddie |
var sitter vertikalstagen och hur ser dem ut.ja tror ja har samma problem Montana |
|
Glapp i vertikalstagen är mycket vanligt! Dom sitter på vänster resp. höger sida. Demontera hjulet så ser du det. Det är ca. 200 mm långt och sitter helt lodrätt med en ledad ände i resp. ände. Den ena änden är monterad i krängingshämmaren och den andra på en konsoll på fjäderbenet. När du har bilen upphissad är det dock inte lika lätt och känna om dom är glapp, detta kontrolleras bäst med däcket på och bilen på backen. Kryp under el. använd en billyft. |
|
|
Vertikalstag? Tryckstag? Vad är knarr- resp. tvärstag då? Är det ingen som kan ta ett foto av framvagnen och peka ut alla leder med sina alternativa namn..? Jag har digitalkamera, men skulle nån vilja komplettera med text? mvh /Richard (E34 m. klonk h.f. vid gupp, särskilt när man bromsar samtidigt) |
|
|
Vertikalstag brukar även benämnas stabilisatorstag, möjligtvis även tvärstag. Tryckstaget är det kraftiga staget som är riktat snett bakåt. Det är fäst i fästet för fjäderbenet och i en hållare som nästan sitter under bilen. Denna ände är ledande i en riktning mha gummi/plast. |
|
|
Vertikalstaget kan oxå benämnas krängningshämmarstag eller skrammelstag. -=G535=- |
|
|
Tackar så mycket :-) PH |
|
Racing Mike |
Det kan även vara från bromsarna som det klonkar, eller skramlar mer, och då är det bara bromsklossarna som ligger lösa i oket och skramlar. Fixar sig om man tar ner oket och gör rent och smetar på en massa kopparpasta. |
Biltok |
Har också en massa klonk i framvagnen + vibrationer. Kan dåliga vertikalstag och/eller tryckstag göra att det skakar i ratten när man bromsar??? Har kollat bromsskivorna men dom verkar bra,nästan nya tycker jag. Det skakar bara ibland och mest när jag bromsar lätt,trycker man på hårdare så slutar det?!?!? Bilen = 528i -86 Häls.Janne. |
|
Jag skulle oxå gärna vilja se en framvagnsbild/skiss etcc. med bilder o namn på delarna - Ngn som har? |
|
|
Min låter oxå illa, visade sig vara lagringen i styrarmen. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Bytte själv stabilisatorstag igår kväll, tog en halvtimme inga som helst problem (förrutom en stel nacke). Klonken i framvagnen försvann så gott som helt:) /Erik. |
|
|
Aghhhh... blir tokig. Bytte lagringen i styrarmen som jag fick en 2'a på å inte f*n försvann klonkandet. I morgon ska jag lossa stabilisatorstagen å kolla om ljudet försvinner, det var max 1.5 år sedan jag bytte båda! //Ticco www.ticco.com |
|
|
Visst, båda var helt slut! Monterade nya å vips så vart det tyst i framvagnen :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.