|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihopa! Hade tänkt att kolla upp om det är någon som kör en bmw som inte är pedantisk med serviceintervaller mm som fortfarande har en bmw som håller för vardagsbruk. Har ju fått en uppfattningen utav det här forumet att dem flesta bmw brukarna är rätt så pedantiska med underhåll av sina bilar, och självfallet skall man vara detta! Tanken var mer den att andra bilmärken (kanske ren inbillning) och dess ägare inte är lika nogranna med omsköttseln av sina bilar. Man ser juh gång till gång 80-talare som ser ut som en potta skit, men fortfarande rullar med säkert över 30k mil på mätarn och inte ser ut som dem blivit om skötte sen inköpet 198X?.. Har jag fel? Lämna gärna lite synpunkter! Mvh // Martin Löfqvist | |
|
Kanske stämmer att Bmw ägare är mer pedantiska med sina älsklingar. Jag vet ju att jag sköter mina bilar noga och enligt boken osv. Skulle jag däremot köpa en slit & släng bil för kanske 5-10" så skulle jag ju kanske inte vara lika noga. Då kan man ju byta olja osv själv och kanske inte med jättetäta intervaller. |
|
|
Serviceintervallerna som tillverkaren åsätter bilarna är tilltagna med mycket goda marginaler, troligtvis både för att de inte vill att bilarna ska stanna längs vägarna och för att man tjänar stora pengar på att utföra servicarna. Antagligen skulle man kunna hoppa över minst varannan service utan någon som helst märkbar försämring eller ökad förslitning, men varför chansa? Det är inte alls ovanligt med folk som inte vet att man t.ex. ska byta olja och stift i en bil, "varför laga den om den fortfarande fungerar" typ. Kollar man bara oljan någon gång ibland kommer man säkert 8000-10000 mil innan bilen börjar protestera. En service där, så går den kanske 10000 mil till... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
haimaul |
Jag tror att många BMW-ägare missköter servicen. Men de hänger nog inte heller på diskussionsforum av den här typen. Fast möjligen är det vanligare att, säg, Hyundoi- eller Kia-förare struntar i att byta olja etc. Köper man en sådan bil är man kanske inte så intresserad av bilar öht utan ser dem enbart som ett transportmedel. Världen är ju full av brustna kamremmar, så visst struntar många i service! __ When in this charming car, this charming man... |
parolof |
Har aldrig förstått folk som lägger ned så mycket pengar på något, och sedan missköter bilen, BMW eller inte. Även folk som inte har obegränsat med pengar. |
|
parolof > Håller helt med dig! Folk köper en V70 för 200000:- (ofta för bankens pengar) och struntar sedan i att tvätta den (en automattvätt till våren på sin höjd), köper regummerade däck (säkerhet?) samt handlar billigast tänkbara mineralolja eller delsyntet på ÖB (allt för att spara 25:-). Däremot pysslas och fejas det med sommarhuset, TV, gasolgrillen och golfklubborna. Märkligt... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| De är därför jag har skräck att köpa en m3:a...för många ungdomar som hämtar 100k från banken o köper sig en m3:a och kör skiten ur den! | |
parolof |
ja det är synd och skam, har samma fobi själv, skulle inget hellre vilja än att köpa en, men......... |
|
Har en ex chef som gjorde ett prov ( må så vara att han har sin egna syn på saker) köpte in två likadana bilar, en fick fullservice den andra fick bara gå utan vare sig tvätt eller oljebyte. Han påstog att billarna gick lika länge och lika bra. Har ju mina egna tankar kring detta! Det här var 80-tals bilar av vad jag tror är japsar! |
|
|
Såg på Bosse bildoktorn en gång då en Reunualt lr nåt kom in som en äldre herre ägde som han tyckte lät lite konstigt ur motorn. Så dom starta upp där å de knacka rätt bra alltså,så bosse fråga om han bytt olja nångång,och ägaren såg lite undrade ut och fråga: olja? nä! Så dom bytte oljan,och den såg inte allt för trevligt ut,och ny olja hjälpte inte så mycket... Så stryk tar de ju på motorn... |
|
|
Jag tror att serviceindikatorn i BMW:s spelar en stor roll i vår servicemani.... Kommer ihåg då jag hade en japs-bil utan indikator, det var ju helt omöjligt att komma ihåg vid vilka intervall som de olika servicarna skulle göras. /Fredrik |
|
kilroy |
Har man som rutin att byta olja 2 gånger/år (lämpligtvis i dec och juni) behöver man inte bry sig om serviceintervallerna för oljebyte i alla fall... Mvh kilroy |
rsarits |
Jag byter mer än två gånger/år, men då kör jag förstås 6000mil/år ;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.