|
|
|
|---|---|
|
Jag vill ha extraljus på min E36. Är det någon som monterat några med gott resultat (utseende/funktion)? De jag funderar på är Hella Comet 300 FF Länk Har någon nåt bra eller dåligt att säga om dom? | |
|
Om jag ska vara ärlig så e d allmänt fult me extraljus på bmw OM man inte gömmer dom. Jag skulle sätta dom bakom nätet i spoilern.. där syns dom minst å det funkar fint... har sett många som har 5/4 ljus ramper monterade där.. //Micke |
|
|
Inga tentakler bara!! Hellaljusen du hade länk på är pissfula! Nått jag kan rekomendera är www.extraljus.com om man verkligen måste ha x-ljus --- King of the road |
|
|
Sikt och grepp är väl ändå synnerligen viktigt? Oavsett om man kör BMW elle Volvo? Anser nog att extraljus är mer eller mindre ett måste om man ska använda bilen under den mörka tiden Finns ju snabbfästen som ex LightOn att använda, dessutom bra ur stöldskyddssynpunkt, ett annat bra alternativ är ju nummerplåtsfästet.. eller varför inte en miniramp med 4-6 ljus under stötfångaren? De är inte bra, men bättre än inget Comet tycker jag också är fula utan direkt bra ljus, varför inte kika på Lightforce? Lätta, finurliga men tyvärr inte billiga |
|
|
Jag använder själv en hella ramp med 4 lysen och det duger fint, förbättrar ljuset rejält. Visst inget slår väl 3-4stycken big knick men det passar knappast på en e36:a |
|
|
Nu har jag legat under fronten på bilen o kollat. Kanske man kan fälla in 2 st rektangulära i spoilern innanför parkeringsljus och luftintag till bromsarna? Mycket jobb och säkert svårjusterat men kan nog bli utseendemässigt ok. Kanske Hella Comet 550 Länk istället för de jag länkade förut, ser nog bättre ut. Jag är lite tveksam till ljusramperna: små, små lampor och dyrt. Kollade på Lightforce Länk men de har bara runda (med lite skumma fästen) och dessutom som sagt dyra. Jag tycker inte man ser så många E36 med extraljus (och jag behöver det) så fortsätt gärna med mer tips. |
|
TobbeBMW |
Det vore rätt grymt med 4 st "Rally Hella" i fronten :-) Dom med den blåa looken, 100w i alla fyra sedan vore rallystämpeln ett faktum. |
|
Jag har ett snabbfäste med bajonettfattning för mina extraljus. Företaget som bygger dessa hittar du här: Länk Detta gör att bara två plåtbleck och två kulor för stagen syns när inte ljusen sitter på plats. Dessutom så är ljusen mycket svårare att stjäla i bagageutrymmet än när de sitter på fronten. Detta gör att jag kan ha både praktisk och snygg bil, även på vintern... /Erik |
|
|
CoDriver: som du kanske ser så föreslog jag LigtOn tidigt i tråden... Ljusmässigt är nog Lightforce i en klass för sig, dessutom har de ju en del finurliga lösningar, justerbart fokus, utbytbar ljusbild och färg.. lite eget utseende förvisso, och inte såå billiga... |
|
|
Lightforce är mycket lätta att plocka av.... Bara att skruva av lamphuset, så sitter fästet kvar, men du kan lugnt och säkert lägga lampan och glödlampan i bagaget! Sen måste jag skriva som en del gjort ovan... Jag har ännu inte prövat några extraljus som slår Lightforce. Hade 3st 240 Blitz på min Golf förut. Fnv så har jag 5st Hella Blue med 100w i varje och dem lyser inte alls lika bra som Lightforcen! Som sagt, utbytbara filter vilket gör att dem i längden faktiskt blir billigare än Hella/Bosch med mera, då oftast glaset är lika dyrt som att köpa ett helt nytt komplett hus. Sen att det kanske inte är snyggt på en bil, oavsett märke... Skit i det, är ju din säkerhet det handlar om, kommer jag säkert få arga meningar tillbaka men jag står för detta. Kör man mycket under vintern och när det är mörkt så är extraljus ovärdeligt... Har räddat mig x antal gånger från att köra på älg, rådjur, grävling med mera... |
|
|
Exakt! Har alltid hållit Bosch högt, men lightforce är långt före! Mina tre 170 lyser mycket bättre än 3 BigKnick |
|
|
Kolla min länk Länk |
|
parolof |
mycket snyggt, tack för tipset:-) |
|
En kompis till mig har två runda extraljus bakom njurarna, vet inte hur bra de lyser men de syns iaf inte! :) Bilen: Länk |
|
|
Ett alternativ är att montera xenonlampor i helljuset, lyser lika bra som ett par stora extraljus. Jag har gjort det på bl.a. e46:an, här är en bild Länk som inte visar hur bra det lyser men ändå skillnaden mot original halogen. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.