AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.447

Bästa sättet att få lågnivå ut från radiomodulen?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Detta är taget från A/D/S guide för uppdatering av stereon i E39(se länk):
Correct speaker level wiring diagram for interfacing with
factory head units.
Use only positive (+) speaker wires. Tape off negative (-)
speaker wires. Connect “+” speaker wires to RCA center
pin
conductors. Tie shields (audio return) together and
ground to case of radio at back of radio. Repeat for 4
channel system.
Since the BMW head unit is common ground, all
you have to do is put RCA ends on the twisted
pairs and plug directly into the amplifier.
Om jag förstår det rätt så går det bra att löda på rca kontakter direkt på radiomodulens plushögtalar utgångar och sedan jorda rca kontakterna i radiomodulens chassie?

Länk:Länk
Vet inte om inlägget kommer att vara kvar nu, det försvann visst i går..?
Det går utmärkt att ta bara ena ledaren på högtalarkablarna, både plus och minus (motfas) eftersom slutsteget i huvudenheten är bryggkopplat på alla nyare apparater. Det är därför man kan ståta med "4x51W" och liknande fast i verkligheten ligger effekten runt 15W per kanal innan disten tar överhand. Detta oavsett alla super-duper specifikationer, effekten är låst till matningsspänningen 12-14V som ger motsvarande 8-10V spänningssving (teoretiskt) mellan högtalarkablarnas plus/minus.
Det man får ut mellan ena kabeln och chassi är halva spänningssvinget vilket motsvarar en lite högre "lågnivå" på 4-5V. Att tänka på är att det även ligger likspänning runt 6-7V på kabeln, man måste montera en kondensator för att blockera denna, annars risk för att förstöra både huvudenhetens slutsteg och/eller den anslutna förstärkaren. Det är även stor risk för generatorstörningar när man jordar skärmen i stereons chassi.
Jag skulle starkt rekommendera en färdig hög>lågnivå omvandlare, man får både galvanisk skiljning och nivåanpassning och slipper störningar osv.

FP
Såg att man skriver "common ground" på BMW:s högtalarutgångar från huvudenheten. Stämmer inte med de som jag kollat på, men det finns kanske undantag.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Okey! Min förhoppning var att slippa en omvandlare , inte för prisets skull utan för att jag alltid strävar efter att inte ha något onödigt monterat på signalvägarna.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Dietz har fina lösningar med kontakter osv Länk

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Fel på länken, kolla här istället Länk

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tänker du på:MOST Sound Upgrade 4 Kanal?
Jag den verkar vettig bara att jag har tänkt att klippa kablarna till högtalarna och koppla in till slutstegen så jag slipper dra nya högtalarkablar till alla högtalare , men priset är ju bra så det kanske e lönt ändå. Undrar om lågniva kontakterna sitter på dom svarta dosorna på adaptern?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Undrar vad: Aktivsysteminterface BMW art nr:17033 är för något?
Det ser ut som (dyra) övergångar från ISO till BMW-kontakt.

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jo, det är Most Sound upgrade jag tänker på. RCA kontakterna sitter i boxarna. Som jag fattar det har boxarna inbyggd hög till lågnivå, galvanisk avskiljning och justerbar utnivå.

Folke: det sitter nog några kul små saker i den svarta boxen:)

/Johan

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Finns det någon svensk återförsäljare av Dietz?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Tyvärr ingen svensk åf. Jag brukar handla av Caraudio24, har alltid fungerat bra, även andra prylar är prisvärda.

/Johan

Jepp, innehåller nog hög/låg omvandlare osv. Fast jag hittar ingen adapter med BMW-pluggar in/ut, bara med ISO eller MOST-plugg osv.
Förutsätter att man inte har originalstereo i bilen eller?
Men då brukar det åas inte saknas RCA-kontakter...

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Folke: Finns inte till gammelbilarna:) Most pluggarna passar utmärkt till lite nyare bilar och för oss som har konverterat.

/Johan

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Art nr:954 passar väl in mellan original kontakten och radiomodulen som en sort skarvkabel tycker jag det ser ut som.
MOST pluggen ser ju ut som original kontakten på radiomodulen.
Olja:vad menar du med oss som konverterat?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Såg nu att 954 adaptern har flat stift i sina kontakter , jag har runda stift i original kontakterna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det blir nog att klippa högt ut från radiomodul och köra in i 4-kanal hög/lågnivå adapter och sen koppla på högt kablarna på steget.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hewi: har du verkligen runda stift på din bil? Är det widescreen skärm eller vanlig?

/Johan

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
widescreen , blir dock lite osäker på stiften nu när du frågar måste kolla en gång till nästa gång jag är ute vid bilen.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hewi: Här finns det till den gamla kontakten Länk

/Johan

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Dom hade mkt godis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.