|
|
|
|---|---|
|
Kanske en något korkad fråga ha överseende isåfall. På mina 16" originalfälgar till E38:an sitter det balanseringsvikter på utsidan av fälgen vilket givetvis stör mig ; ) På mina Rondell 58 fälgar till E34 sitter det vikter på insidan vilket knappt syns och passar mig bättre. Är detta på grund av var och vilken typ av obalans man har eller är det upp till den som balanserar och placera vikterna på ut respektive insidan? Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk | |
|
Det beror på fälgmodell tror jag.. Inte har det med vilken typ av obalans man har. Fråga närmaste däckverkstad om man kan köra vikterna på insidan istället. Lycka till --- King of the road |
|
|
Instämmer i att det är fult med vikter på utsidan, jag säger alltid till att jag vill ha dem på insidan även om fälgen är gjord för att ha vikterna på utsidan. Vikterna gör mer nytta på utsidan, men det går så gott som alltid att sätta dem på insidan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| På mina fälgar (Rondell 58 17") var jag tvungen att ha vikterna på utsidan för att bli av med vibrationerna. Surt, men efter att ha haft kraftiga vibrationer väger balansering tyngre än utseende. | |
|
det finns ingen "rätt" sida att ha vikterna på, men på finare fälgar brukar man sätta dom på insidan för att inte störa utseendet. det funkar lika bra men man kanske måste vikta mer o på fler ställen än om man kan sätta på både ut o insidan av fälgen. mvh Erik jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Rondell 58 är väl den med bredd kant eller? Skulle nästan tro att den har blivit oval på utsidan därför har du vikter där. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag har vikter på både in och utsidan därför att maskinen hade två balanseringsplan. Flåklypa |
|
|
Min maskin har olika prog beroende på om man vill ha dolda vikter el ej,och den har några år på nacken så det finns nog på alla idag.Det går nästan alltid åt mer vikt när man kör dolda än när man viktar på det vanliga sättet på fälghornet.Och klistervikter är ju inte direkt gratis om man gämför med tex knackvikt. Sen beror det som sagt även på fälgen så att den är ok. Blir alltid lika glad när ett Michelin ska upp i maskin och den piper 5gr in o 10ut:) Mvh/Micke |
|
|
är michelin så dåligt balanserade? vilka brukar vara bra? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ett obalanserat hjul som visar 5gram på ena sidan är kanon.Då är det värre när tex en regumering ska snurras då får man vara glad om det är under 50gram per sida. Som referens kan man säga att en normal sten från en grusgång (singel 8-10 mm)=2-5grams obalans. Jag gjorde ett test i våras när vinterhjulen skulle av,som vanligt satt det bra med småsten i dom så jag plockade halva hjulet rent o satt den i maskin resultat före 0 efter plockning 30gram obalans. Mvh/Micke |
|
|
"Min" däckkille eftersträvar alltid att montera vikterna på insidan av fälgarna. Bra, men ledde till lite bekymmer när jag köpte begagnade ur-quattrofälgar till Audi 100'n jag körde. Det var så tight mellan fälgen och bromsok att alla vikterna försvann innan jag hade hunnit ut ur garaget :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround> Du vet väl att klistervikterna finns i slimmat utförande alltså lägre höjd. Mvh/Micke |
|
|
Det ser man..då får man hålla rent fälgarna lite oftare från alla små stenar. MvH Bmw 4-ever |
|
| När jag lade på mina nya BBS-fälgar med Michelin-däck för några år sen så fick jag TVÅ hjul helt utan vikter och två med mindre än 10gr totalt! Däckhandlaren hade aldrig sett så lite obalans. Jag roade mig att kolla BBS-fälgarna när de va utan däck - alla 4 hade exakt 5 gr obalans mitt för ventilhålet! Det finns något skäl till varför de kostar massa pengar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.