|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har hittat kalasfina fälgar och däck. 225/45/ZR17. Är det för feta sulor för en 320d 136 hp? Blir det mer buller, högre bränsleförbrukning, mer spårkänligt? än med mina nuvarande 195/65/15 ? Nån som har 320d och kör breda däck? MVH Peter | |
|
225/45ZR17 är väl en av standarddimensionerna för E46, så det borde passa förutsatt att fälgarna har rätt inpressning. Ofrånkomligen för du räkna med mer buller med dessa däck än med de som sitter på bilen nu. Hur mycket mer beror på skick på däcken och fabrikat/modell. Jag vill men att E46 inte ska behöva ha problem med spårkänslighet med denna dimension, men allt tenderar att bli känsligare med större hjul/bredare däck. Ett litet fel i hjulvinklarnas inställning märks mer med större hjul och däck. Det kan således vara på det viset att du kommer att uppleva en större spårkänslighet, därför att de större hjulen avslöjar något fel som inte märktes tidigare. Dessutom kan vissa däcksfabrikat vara sämre på detta med spårkänslighet. Jag har bara kört med Goodyear Eagle F1 GSD-3 på min bil och det har inte varit några problem med dimensionerna 225/45-17 fram och 245/40-17 bak, andra däck kan måhända vara mer problematiska. |
|
|
Tack för ditt inlägg nockenwelle. Hoppas att det trots allt finns några fördelar också med bredare däck? ;) stabilare i kurvor och hög fart? Angående inpressningen. Vad är det egentligen? Inom vilka gränser får den vara ? mvh - Peter |
|
|
peter399: visst ger ökad bredd i kombination med lägre profil ökad stabilitet och lite mer direkt känsla. En annan fördel är ju utrseendet. Snygga fälgar kan göra enormt mycket för en bils totalutseende. Givetvis så är ju inte allt bra...Ökad förbrukning, sämre acceleration, däck slits fortare och kostar mer. Jag tycker fördelarna vinner över nackdelarna till en viss nivå, dvs max 17" eller 18" beroende på bilmodell. Större än så så tycker jag det kostar mer än det smakar men det min åsikt. ___ //Ulf |
|
|
Vanligt ET-mått (inpressning) på fälgar för E46 är 47mm. Det kan nog gå med lite lägre (t ex har jag för mig att det finns fälgar med ET41 för E46). Ju lägre ET desto längre ut kommer hjulet. En nackdel till med ditt tilltänkta däcksbyte är att fjädringskomforten troligen blir sämre. Å andra sidan brukar styrprecision, grepp på torr asfalt och köregenskaper bli bättre. |
|
|
Har den dimensiom fram på min och det funkar kalas Mvh micke |
|
|
m34ever: okej. låter bra. vad har du för ET-mått på de fälgarna? Vanligt är ju att det på ebay står att de "passar alla e46 och att fälgarna är godkända enl bilens instruktionsbok". Kan man då utgå ifrån att ET måttet stämmer? Vet inte om jag vågar köpa annars. Peter |
|
|
Hej Peter399 Vet tyvärr ej men jag kör med BMW org. style 68 tror jag dem heter dem som ingår i M paketet som sitter på min bil. det är 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Mvh Micke |
|
|
Vad är det egentligen som gör att accet blir sämre med större däck? Låt säga att omkretsen är densamma, tex 196/65/15 mot 225/45/17. Båda har 199cm omkrets. Är det tyngre med fälg än med däck? Eller är det mest bredden som gör det? Ska man räkna med drastisk försämring i acc med 17 tummarna? /Peter |
|
| bredden så klart, mer rullmotstånd | |
|
Ökat masströghetsmoment på fälgen, pga av att massan ligger längre ut från centrum. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej! Tar upp min gamla tråd igen. Hur funkar det med besiktning och bilprovning. Den har ju haft 15 tum nu och det står även i reg. beviset. Om jag köper BMW original 17 tums fälgar som är godkända i listan som står i instruktionsboken, behöver jag göra nåt då? Helst skulle jag vilja sättta på vinterdäcken på de 15tums jag har nu och sen körea 17tum på sommaren. Så måste man väl kunna göra eller? /Peter |
|
|
Ingen som har svar på min sista fråga????? Någon? Hälsn . Peter |
|
|
Ska inte vara några problem med bilprovningen. ___ //Ulf |
|
|
Nej, det är inga problem med dessa dimensioner. Jag besiktigade med mina vinterhjul som är just 225/45/17. Detta är en standarddimension för e46 som påpekas ovan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Inga problem alls, jag hade 196/65-15" standard på min 318i-99 och besiktade med 225/45-17" fram samt 245/40-17" bak på BMW originalfälg M68. Men jag törs lova att bilen blir betydligt mer spårkänslig med breda 17", men som ordspråket säger, vill man vara fin får man lida pin... |
|
|
Jag hade 225/40-18 på min gamla 320d och det tyckte jag funkade. Drog runt 0,55 och spårade inte alls farligt. Mvh |
|
|
-På släta vägar fungerar min också klockrent med breda däcken, men när hjulspåren (och det finns gott om djupa sådana på våra kraftigt eftersatta vägar i Norrlands inland...) är tillräckligt djupa så började min spåra och vifta betydligt mer, men det var väl väntat. Prestanda eller bränsleförbrukning tycker jag inte ändrades namnvärt heller. |
|
|
Hej och tack allihop för mycket bra svar. Känns som om jag lugnt kan shoppa loss nu. MVH - Peter |
|
|
hej peter. om du föredrar säkerhet och utseende framför komfort, är det bara skaffa de fälgar och däck du vill ha. har själv orginal 18" med 255/35/18 bak och 225/40/18 fram. de känns spårigt på våra underbara och välkötta vägnät, så håll i hatten och ratten. hahahah |
|
|
En faktor att ta med i beräkningen är, att en dieselbil påverkas betydligt mer av ökat rullmotstånd än motsvarande bensinare. Bränsleförbrukningen ökar troligen markant med såpass breda däck på en 320d, särskilt i högre farter. Anledningen är huvudsakligen, att en diesel har bättre verkningsgrad ju lägre belastningen (gaspådraget) är, hos en bensinare är det tvärt om. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.