|
|
|
|---|---|
Selin |
Tjena! Ska sätta in en baslåda i min 330 cupe -01 och har idag HK baslådan där bak. Till den baslådan så sitter det ju ett litet slutsteg och jag vill ta kablarna från det till det nya slutsteget som ska in. Vet dock inte vilka kablar som är vilka. Är det någon som vet? Vilka går till bashögtalarna och vilken är ström och jord? Är det någon av kablarna som är "on/off" för slutsteget också eller måste jag dra en ny sådan kabel? Tips och gärna bilder vore bra då jag inte är något proffs på bygga bilstereo. Tack! |
Selin |
Är det ingen som har svar på detta??? Försökte koppla in mig före det lilla slutsteget i dag men inget funka. Däremot om jag kopplade in mig efter slutsteget funkade allt fint men det är ju inte så jag vill ha det. Någon måste ju veta vilken/ vilka kablar som det går ljud i osv? Lägger upp en bild på hur baslådan och slutsteget ser ut så ni ser vilken modell jag har... Länk Till slutsteget (nr3) så går det ett gäng kablar som jag helt enkelt vill veta vad varje kabel är till för så jag kanske kan plocka ut en ljudsingnal därifrån eller ska det verkligen inte gå? |
|
Borde gå. Har inte sett just denna i verkligheten, om du talar om kabelfärgerna så kan det var en hjälp på vägen. FP |
|
Selin |
Har frågat runt lite och man kan tydligen INTE ta signalen före slutsteget till basen för bmw skickar inte en ljudsignal där utan tex optiskt eller nått liknande så det blir att ta signalen efter det inbyggda slutsteget och sedan använda ett filter för högnivå till lågnivå signal. Så då ska det uppenbarligen funka.... går ut och provar.. tack endå! |
|
OK, då är det ju inte vanliga kablar och kontakter där, endast en lite grövre optisk ledare med speciell "kontakt" osv. Var det så? FP |
|
Selin |
Nä det var ju inte det ... det var 2st kablar som var lite grövre och de mätte jag upp och insåg att det var pluss och minus. Sedan fanns det 4st kablar av lite mindre sort. Dessa antog jag var till högtalare men även dessa gick det lite ström i när jag väl slog på stereon. Provade dock endå att koppla dessa till en högtalare bara för att. Fick inte ett litet pip ens hur högtalaren. Såg inte någon speciell optisk kabel men jag fick veta av en som bygger mycke bilstereo att de skickar någon speciell singnal som sedan ovandlas i orginal förstärkaren. Skumt... jaja nu funkar det i alla falla så jag är nöjd dock låter det väl inte perfekt så jag ska mecka lite till. |
|
Hej jag är ny här och tänkte passa på att fråga vilken kabel är plus på mina nya högtalare ? det är ett smalare stift och ett bredare ? någon som kan hjälpa mig med detta ? Jag fick aldrig med någon beskrivning. Erik |
|
|
Jo jag glömde också fråga på högtalarkablarna så är en av kablarna märkt med ett svart streck ? Och jag undrar är den minus eller plus ? Erik |
|
| Troligen är det bredare stiftet plus men du kan prova med ett 1.5v batteri , när konen rör sig utåt så är det stiftet du kopplat till plus på batteriet även plus på högtalaren , ang högtalar kabeln så kan du välja själv vilken ledare som skall vara plus eller minus om inte kabeln redan har kontakter som bara passar på ett sätt dvs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.