|
|
|
|---|---|
BmwMutte |
Är det nån som har eller vet vart man kan få tag på en karta eller nått på AC:ns uppbyggnad och vart allt sitter.. ska montera i en ac som ej blibit tillbakasatt efter en motor renov. och jag har ingen aning vad som fattas eller vart det ska sitta. bilen är en -89:as M5:a |
BmwMutte |
jag har kylare + en klump? :) |
|
Grovt sett behöver du följande delar: - Kompressor med fäste till motorn (drivs av kilrem från vevaxeln) - Kondensor (säkert det du kallar för kylare) - Stor elfläkt som sitter framför kondensorn - Torkarflaska (som mycket snabbt blir förstörd om inte slanganslutningarna är väl förslutna. Räkna med att du måste köpa en ny) - Evaporator (kylardelen inne i bilen. Behövs säkert hela paketet med kylelement, värmepaket, alla luftspjäll, fläkt, fästen, rör, reglage och sånt) - Minst fyra slangar - Alla övriga monteringsdetaljer (fästen, skruvar, sensorer, reläer, kabelhärva mm) Vet man inget om AC-system skall man nog låta någon annan montera ihop det! Om inte annat för att allt måste vara tätt annars kan du åka på att fylla systemet kanske varje år! kostar väl runt 1500-2000 kr/gång! Någon bild har jag ej förutom ETK:ns bilder! Skall se om jag klarar av att ta kopior på det och maila till dig! Per L |
|
|
Har mailat dig en översiktsbild från ETK:n! Sedan glömde jag nämna att du måste ta reda på om dom grejor du har kommer från en bil med köldmediet R12 eller R134a. R12 kan/får man inte längre fylla och dom grejor du har kanske inte tål R134a! Det finns ombyggnadssatser att köpa för att bygga om till R134a! Jag är inte på något sätt expert i ämnet (även om jag både eftermonterat en AC i en bil och jobbat på Electrolux kylskåp) men jag tror att ombyggnadssatsen bara avser kompressorn! Det kanske finns någon här på forumet som kan verifiera eller dementera detta! Per L |
|
BmwMutte |
tack o tack, saknar en sak + slangar. allt i bilen finns reglage m.m det är bara det i motorutrymmet som är urskruvat. |
|
Länk ///Johan Länk |
|
|
Kom att tänka på att du själv kan titta efter vilka delar som behövs: Länk Per L |
|
| Kalaslänk Per!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.