AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.859

Oljetryck vid kallstart

Ka
6
Kalle_76
328i Touring -98
Hej!

Behöver hjälp, är lite orolig för min BMW.

Jag har en BMW 328i Touring -98 (E36) 16 000 mil. För ett par veckor sedan lade jag märke till att oljelampan inte slocknade omedelbart efter jag startat bilen vid kallstart. Det tar ca 3 sekunder för motorn att bygga upp oljetryck om bilen stått i mer än 10 timmar.

Jag har varit in till BMW (Autowox bil i Karlstad) men de har inte kommit i kontakt med likande fel någon gång och tycker inte att det är något att oroa sig för. Men efter att jag läst några inlägg här där liknande problematik beskrivits blir jag smått kallsvettig.

Detta händer:

Då bilen stått i mer än 10 timmar tar det ca 3 sekunder för motorn att bygga upp oljetryck, jag är övertygad om att oljetrycket kom omedelbart efter start tidigare. Det kommer inga missljud från motor, den spinner som en katt redan för första startögonblick.

Min gissning:

Jag tror inte att motorn har problem att bygga upp ett oljetryck. Snarare är det så att en del olja som ska finnas kvar uppe i motorn rinner ner i oljetråget när motorn är avstängd. Håller ni med?

Vad jag gjort:

Självklart har jag kontrolerat oljenivån och denna är korekt. Oljan bytte jag ca 400 mil tillbaka. Bilen läcker inte heller någon olja. Har aldrig behövt fylla på olja mellan oljebyten. Efter jag upptäckte detta hr jag bytt oljefilter och o-ringar "4" & "5" på sprängskissen:

Länk

När jag bytte filter ryckte jag snabbt upp filterhållaren för att se att det fanns olja kvar i den kanalen i vilket o-ringarna 5 ska täta och det gjorde det. (OK det var svårt att se men bilen hade stått i 5 dagar och oljan där var fräch)

Backventilen som ska hålla oljan kvar upp i motorn sitter inte tillsammans med filtret. Både jag och kompisar tror att denna är tjuven i dramat men det håller inte BMW med om.

Tidigare fel:

I vintras frös ventilen i vevhusventilationen för mig, detta resulterade i att packningar på både ventilkåpa och den kåppackningen över kamkedjan brast och fick bytas. Kan detta har någonting med det nya problemet att göra? Jag tror inte själv att jag skulle ha missat detta med oljelampan och kört i några månader med detta "fel".

Jag behöver verkligen rätt att komma till rätta med detta fel. Vad beror det på och är det skadligt för motorn?

Tack för att du tog dig tiden att läsa detta långa inlägg.

mvh / Kalle

parolof
du har ju kollat o-ringarna och att oljan inte rinner ut ur filterhuset, dum fråga men har du bytt oljetrycksgivaren? Det låter ju lite illa innan trycket byggs upp, precis som när man bytt olja och startar första gången ocjh du säger att den låter ok...
oljetrycksgivaren??
Ka
6
Kalle_76
328i Touring -98
I själva filterhuset står det olja, det har jag kollat och denna olja är kvar även efter att bilen stått stilla i flera dagar. Oljan som är svår att se om den är kvar är oljan som står i röret som o-ringarna "5" tätar i.

Eftersom jag ser ett klart samband mellan hur länge bilen har stått och tiden det tar att bygga upp oljetryck tror jag inte att det är oljetrycksgivaren som felar. Om jag tex låter bilen stå i 20 minuter kommer trycket omedelbart efter start. Efter 4 timmar tar det ca 1 sekund och när bilen stått över natten, 10 timmar eller mer tar det ca 3 sekunder. Aldrig mer än 3 sekunder dock.

Tack för tippset Parolof! men det verkar som jag behöver fler tipps.

mvh / Kalle

VM i trådlyft !

Men eftersom jag har stött på exakt det problem som beskrivs i denna tråd så tycker jag det fungerar.

Jag undrar om det är någon som har flera tips på fler saker som man kan kontrollera med hyfsat enkla ingrepp. Kanske något man kan kolla och få ett bättre hum om vad som är fel.

Oljetrycks lampan tog 1 sekund på sig att slockna för 3 veckor sen. Nu tar det 3-4 sekunder för det att slockna. Detta om bilen stått några timmar. Startar man bilen efter typ 20 min så slocknar olketryckslampan direkt.

Alltid trist och skicka bilen till verkstad direkt när det kan vara något skit fel som man enkelt kan fixa själv.

/Johan
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
vm i trådlyft igen.... hehe

kalle_76: fick du ordning på allt så oljetryckslampan inte lyser efter start?

alla andra:
en polares 320i -95/96 har samma fel som kalle_76 hade, röda oljelampan lyser i 3-5 sek efter kallstart. när man kollar i oljefilterbehållaren efter att bilen stått under natten så finns där knappt någon olja, men detta va normalt enligt bmw. Kollar man efter att bilen varit igång så fionns där mycket olja i filterbehållaren.

funderar på om han skulle byta oljetrycksgivaren, den verkar va boven i dramat på många e46or med dryg oljetryckslampa.. inte hittat så mycket om just den i e36 dock. men motorerna skiljer ju inte jättemycket på sena e36or o tidiga e46or så.

Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
glömde...

turmere: fick du ordning på problemet? hur isf?

Jag byte olja och olje filter. Det blev mycket bättre. Nu har jag iof sålt bilen.
Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
nu har vi bytt givaren på hans 320i...

blev ingen skillnad, tar fortfarande ca 3-4 sekunder innan den slocknar efter kallstart.
Detta är ju i sig inget konstigt då oljetryckskontakten sitter i filterhuset, som är tomt på olja varje natt. men frågan är ju OM det skall vara knappt olja kvar i filterhuset efter en natt eller om den skall vara halv/full trots många timmars stillastående. vad är fel isåfall. e30 säger oljepumpen. men detta är ju en e36.
finns ingen lös del typ "backventil" att byta i filterhuset heller så...

Vi har även bytt de 2 o-ringarna på pinnen som går genom filtret. Inget blev bättre av det heller.

Bmw hävdar att det är klart oljan rinner ner. Inget oljud eller så vid kallstart o så.
Grannen hävdar dock att det inte är bra för lager o så att det alltid tar 3-4sek innan man har oljetryck. Men han är ju ingen bmw-expert dock.

Ser inte heller varför ett oljefilterbyte skulle lösa detta problemet men men, kanske värt en chansning. bilen har gått ca 600mil efter senaste oljebytet.

någon som kan ha någon idé?

Jag har samma problem på min bil, ja upplever att det uppkom efter jag bytt olja på bilen, kan inte minnas att det var så innan..
Dock bytte jag inte de två små oringarna på pinnen som håller fast locket i oljefilterhuset, men detta verkar ju inte ha hjälp så det är nog inte det som är problemet?

Bilen är en alpina b3 3.2L -97 (bygger på 328an)
Ska tilläggas att jag har oljetrycksmätare i bilen (alpina orginal) och dem visar bra med tryck, dvs 3-4 när den är kall och runt 1 när den är varm, så tryck finns i motorn, det är bara vid start lampan inte vill släckas direkt..
Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
jag upplever det också så att det uppstått efter oljebyte. kör nu på castrol magnatec 5w/30 vilket tydligen är för tunn olja för den motorn. upplevaer samtidigt att ventilljudet ökat lite lite efter oljebytet.

jag rekomenderades antingen castrol 5w/40 eller 10w/40 då 5w/30 verkar va såpass tunn så den lämnar filterbehållaren och rinner ner i tråget när den är varm. kanske löser den även mitt ökade ventilljud. har ca 300mil kvar till service så det återstår att se.

enligt verkstad så kör M3 på 5w/60 eller om de va 10w60. kanske finns en anledning att inte köra på för tunn olja...
När ja köpte bilen var det Quaker state 5w40 i bilen. Innan dess hade Aros Auto hällt i Pennzoil 5w40 i bilen vid inspektion 2. Jag bytte till Castrol Magnatec 5w40 och det var då jag upplevde att problemet kom.
Jag har nu bytt till Castrol tws 10w60 samma som skall vara i i m3 och m5, dock så kvarstår problemet med lampan, men mina alpina mätare visar att bilen har tryck hela tiden, dock kanske bara 0,4 bar vid start tills lampan slocknat, men sen är allt okej. Även lyftarna tystnar efter några sekunder samtidigt som lampan slocknar, så det _borde_ inte vara någon fara även fast oljetryckslampan lyser 3 sek längre än batterilampan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.