|
|
|
|---|---|
|
Hej. Hur effektiva är dessa "filter" man kan installera på RCA-kabeln till slutstegen för att bli kvitt vinljud? Har redan installerat allt och känner INTE för att dra om några kablar. (Som rekomenderas i tidigare villjudsfrågor!) Vilka alternativ har jag för att få bort vinljudet med stereon installerad som den nu är? / Jonatan | |
|
troligtvis inga alls... separera strömkabeln från lågnivån... alltså riv ner alla paneler igen och lägg strömkabeln på andra sidan.. // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
men jag har separerat strömkabeln från lågnivån. Batteriet sitter ju bak i bilen och srömkabeln går helt separerad från lågnivån förutom sista biten vid slutsteget. Däremot ligger lågnivånkabeln intill bilens kabelstam men det finns en kabelstam på både vänster och höger sida i bilen. Alltså vinner jag ju inget på att byta sida. Fungerar inte dessa "filter"? / Jonatan |
|
| Är du säker på att vinljudet kommer från lågnivå kabeln? Koppla ur den ur steget och pröva att det inte är en högtalarkabel som har störningar.Lyssna ochså om det viner i alla högtalare eller bara ur vissa. Det finns massor av orsaker till att det kan vina i högtalarna så först måste du lokalisera felet och sedan som först kan du vidta rätt åtgärd. | |
|
Testa med ett filter. Funkar rätt bra. Carl |
|
|
Om du kopplar loss lågnivåkablarna så tystnar störningen förmodligen, den beror med stor sannolikhet på jordslinga, inte på kablarnas närhet till andra kablar. Om du lossar kablarna framme vid huvudenheten och det fortfarande tystnar så kan du vara helt säker på att det är jordslinga. En jordavbrottsenhet (jordisolator, galvanisk skiljare) hjälper säkert isf. Monteras enkelt med RCA-kontakter på kabeln. Kallas ibland för filter fast det inte är nåt filter men bara håll med säljaren....) FP |
|
|
skulle jag alltså höra störningen från generatorn (eller var det nu kommer ifrån) även om jag lossar lågnivåkabeln? Jag menar att om jag lossa lågnivåkabeln tystnar all musik och således även störningen. Är det inte så? Om jag förstår er rätt kan alltså störningen även komma från en högtalarkabel och skulle i så fall höras även om lågnivåkabeln lossades från steget? Ska inhandla ett "filter" (Jordbrottsenhet) för att prova bli kvitt störningen. Ska även prova andra (bättre?) jordpunkter. Återkommer med resultat. Ps. Tack Folke för tipset med installation av lågnivåkabel på orginal cd-radio på e39:an. Funkar klockrent på samtliga kanaler och ljudkvaliteten blev över förväntningarna. (Installerade två nya steg samt fyra nya högtalare + två st. 12 tummare.) Ingenting syns förutom baslådan i bagaget. Stort tack. Kan också meddela att Folkes tips även fungerar på Kassett-radio av samma modell. (Har själv en sådan). / Jonatan |
|
|
Visst, musiken tystnar självklart, vilket är en fördel när man lyssnar efter störningar. Att prova med att lossa alternativt bak vid steget och framme vid stereon är ett enkelt sätt att övertyga sig om att det inte är störningar från närliggande kablar utan en jordslinga pga två eller flera jordpunkter i systemet. Störningen fösvinner om den inte kommer in på annat sätt, t.ex genom matningsspänningen eller olycklig jordpunkt, vilket förekommer någon gång. Via högtalarkablarna är det dock osannolikt att det uppstår störningar. FP |
|
| Har dock råkat ut för det på min förra BMW(störningar via högt kabeln alltså). | |
|
Hur? Om en högtalare på steget lossades så tystnade störningen i de övriga menar du? Hela kretsen med högtalare-slutsteg är rejält lågohmig och chansen att den induktivt plockar upp störning är snällt sagt liten. Vid fel (överledning till chassi) kan det uppstå saker, men det räknar jag inte. Jag har däremot hört talas om delningsfilter (spolarna) som orsakat generatorljud i högtalare, då även när anläggningen var avstängd. FP |
|
| Nej! Det var ett vinande ljud i en diskant och det försvann inte även fast jag kopplade ur högtalarkabeln ur förstärkaren så jag bytte till supra kablar och drog dom anorlunda och då blev det bra.När jag tänker efter så flyttade jag också delningsfiltrena från att haft dom under instrumentpanel till dörrarna. | |
|
Allt vinljud upphör när bägge lågnivåkablarna kopplas ur. Ska prova ändra om jordpunkterna. Ska tydligen ha samma jordpunkt för bägge stegen? Fick också tipset att dessa "avstörare" inte har så stor inverkan på så pass ny bil som jag har. Stämmer detta? / Jonatan BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Njae. Jordslingor uppstår lika lätt på alla bilar, eller rättare sagt på alla slags installationer där man ofrivilligt skapar jordpunkter både genom signalkablar och via chassi och strömförsörjning osv. Problemet är gammalt, och förekommer ofta i industriella och andra installationer, musik och inspelningsstudios osv. Därför använder "proffsen" oftast balanserade och jordfria signalöverföringar både på data, video och audioöverföringar. Det förekommer i enstaka sammanhang även i bilar osv men kommer säkert mera framöver. Prova med jordavbrottsenhet så slipper du säkert störningarna. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.