AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.598

Montering genomslagsgummit

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sitter och monterar ihop std fjäder+dämpare till min E34 535i -89 och allting gått hur smidigt som helst frams till nu när jag blivit lite osäker på en sån trivial sak som genomslagsgummit.

Kommit så långt (se bild Länk ) att dämparen är på plats tillsammans med den lilla metallringen. Nu skall genomslagsgummit på plats, och detta måste väl rimligtvis tryckas ner förbi den gula metallringen på bilden så nästföljande del (den stora svagt välvda metallringen) ligger direkt emot den lilla metallringen. Men det tar mer eller mindre tvärstopp, verkar krävas lite väl mycket kraft för att pressa dit genomslagsgummit. Någon som ser något fel?
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Korrekt länk är Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här finns sprängskiss
Länk
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar. Har dubbelkollat och allt är vänt korrekt och monterat i rätt ordning. Kollat både ETK, Bentleys, Haynes m.m. för att vara säker.

Vad jag dock är osäker på är hur djupt ner genomslagsgummit (9) ska monteras.

Om jag bara trär på genomslagsgummit och sen metallringen (3), underlägget (8), lagret(1) och gummilagringen (5) så når inte ens dämparens gänga upp ovanför kanten där man ska skruva på toppmuttern. Dvs något är fel.

Öppningen i genomslagsgummit är typ 18mm medans stötdämparkolven som man man försöker kränga den runt är typ 25mm.

Hur gjorde ni andra? Trädde ni bara på genomslagsgummit på runt kolvstången? Tryckte ni ner den något?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
enl OEM verkar det finnas 2 typer (ev 3 ) av genomslagsgummi.
Har du mätt diametern på den gamla och nya stötdämparstången, är dom lika?
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det fixade sig. Tog en kopp kaffe o sen lite lite ATF olja på insidan av genomslagsgummit precis där den går emot kolven. Sen var det inga problem. Tryckte ned det precis så långt det behövdes för att det skulle bli stumt att dra åt toppmuttern.

Mätte gamla (BMW original med reservdelsnummer som inte fanns med i ETK) med de nya (Sachs Super Touring) och Sachs kolven var faktiskt några millimeter störrei diameter. Vilket förklarar det extra motståndet.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Glöm inte dammskyddet, den ska "tryckas ihop" med genomslagsgummit. Sedan tycker jag du skulle ha dragit ihop fjädern lite till, underlättar arbetet. Fetta också in stötdämparlagringen, fjäderbenet och fjäderunderläggen.

/Per
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar för råden. Lätt att glömma någon detalj. Alla detaljer kom med. Faktiskt bytte jag ut alla detaljer mot nya från BMW (inkl fjäderbenslager) då de såg ut att vara i ganska dåligt skick.

Nej nej, fjädern var aldrig något problem med. Tror föregående bild luras lite. Om du tittar på denna bild Länk så ser du att det är nästan 2 cm fritt spel mellan fjäder och lager när det är dags att spänna toppmuttern!!!

När man lägger dit fjäderbenslagret och ovanliggande "bricka" och skall dra toppmuttern (44 Nm i mitt fall) så skall lagret övriga monteringsdetaljer ligga absolut stumt mot dämparen. Får absolut inte finnas nån fjädring av något slag! Man ska alltså inte använda toppmuttern för att hjälpa till att spänna ihop fjädern. Fjädern skall ligga helt löst när du drar åt toppmuttern. Detta utgick jag ifrån när jag monterade ihop alltihopa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.