|
|
|
|---|---|
|
Råkade halka in i ämnet i en annan diskussions (forum/katalog) som jag tänkte vidareutveckla :) Har inte riktigt sett några diskussion kring Z3M dvs Roadster/Coupe vs M3 E46 iof är E36 även välkommet. Det hela började med att BilSport för något år sedan gjorde ett reportage där en Z3M Coupe mötte phoenix gul M3 (E46) i en superstage test (Slalom bana) vilket visade till allas stora förvåning att Z3M Coupé var snabbare än M3:an jag återkommer med data kring detta har tidningen någonstans ;). Samt att man började ifrågasätta Z3M's dåliga väghållnings rykte vilket inte verkade stämma för Superstage? Övrig ban relaterade tester jämfört mot dessa har jag endast kunna jämföra siffror mot varandra vilket även där har visat att Z3M oftast har bättre tider, rätta gärna mig om jag har fel, tyvärr så har jag inget konkret data här men fyll gärna i luckan om ni vet eller har referens till diverse tester gjorda... //Rob | |
|
Vad det gäller väghållning så är det skillnad på Z3 Roadster och Z3 Coupe. Taket på Z3C styvar upp karossen en hel del. Vridstyvheten på Z3 Roadster är väldigt dålig, den ligger strax över 8000 Nm/grad om jag minns rätt. Det blir alltså en skillnad om det är Z3M eller Z3MC som jämförs med tex E46M. |
|
|
Siffrorna på Track-Challenge.com talar sitt tydliga språk: M Roadster vs. M Coupé: Länk M Roadster vs. M3 E46: Länk M Coupé vs. M3 E46: Länk /Masten |
|
|
Masten: Den tracksidan var magnifik ;) Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Wow vilken redovisning ;) Att Z3MC hade sämre siffror i ren acc/broms test visste jag inte? jag trodde MRoadstern hade officiella siffror på 5,4 eller 5,3 på 0-100 ?? Nog för att jag har hört från flera källor att 5,1 har uppnåts just hos dem... hmmm mycket intressant nu kan jag få svar på alla mina frågor där ;) //Rob |
|
|
hehehe upptäckte att Z4 går jämt med Z3M Roadstern på bana ;) vilket även Z3 3.0i Coupe oxo nästan gjorde Damn!! |
|
|
Vad är det som gör coupen så "mycket" långsammare än roadstern? Kan 35kg göra så stor skillnad? Hur ser luftmotstånds siffrorna ut? Borde inte en coupe ha lägre luftmotstånd? / Fredrik *upprörd* |
|
| Zredrik: Det kan vara så enkelt att lufttemperatur och annat var väldigt olika vid testtillfällena (wappar på forumet nu så jag kan inte kolla siffrorna själv). Luftmotståndet står i bilens instruktionsbok, roadstern har om jag inte minns fel 0,40 med taket uppe och coupén 0,41. Riktiga ladugårdsväggar alltså! | |
|
Masten: Jo, jag gissade något liknande, antingen skillnad på bilarnas (motorer/däck/..) skick, förarnas skicklighet eller förhållandena vid testtillfället. Skillnaden mellan 0.40 och 0.41 i luftmotstånd borde inte vara särskilt stor i hastigheter under 100, inte ens i kombination med 35 extrakilo. Sedan är det ju lite spännande att man har fått till lägre luftmotstånd på en cab än på en coupe. / Fredrik |
|
|
Nu spelar ju inga tiondelar någon roll heller, eftersom det inte är många som kör bilarna 'korrekt' fullt ut. Z3M coupe är ju en jävligt cool liten bil. Jag hoppas jag kan hitta en välvårdad att ha som busbil när jag måste ge upp Z4:an för något mer praktiskt. Bilder på bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.