AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
836

3,6 eller 3,8?

Vilken M5-motor lämpar sig bäst för bankörning? 3,6 eller 3,8? Tänkte inte trimma den, endast luftfilter, chip, avgassystem. Tack på förhand / Niklas
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Jag skulle köra på 3.6an... men det e jag det! ;)=

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
Det är väl trim,avgas,chip o filter?ska du göra det,så är det 3,6an som gäller.

Majs
Ska du ha en komplett bil 3,6 alt. 3,8 eller endast motorn i en annan kaross?
Varför tycker ni att 3,6:an är bättre om man ska trimma?
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
det är väl allmänt känt att 3.8 liters motorn lätt går lite varmare pg.a av borrningen, och eftersom den ligger mer på gränsen vad gäller effektuttag så borde 3.6 liters motorn hålla ihop bättre, men givetvis så finns det ju mer effekt i 3.8'an, och det är väl där som är problemet ligger ... mer effekt = sämre hållbarhet.

########
# PAJALA #
########
Jag tänkte sätta hela drivlinan i en annan kaross.. Låter hittills som det får bli en 3,6. Med tanke på att det e inte e så otroligt billiga motorer ändå så vill man ju ha nåt som håller. Om nån har en motor med låda o sälja så e det bara o hojta till! Jag vill ha all el som behövs också för att få motorn att funka. Jag ska sätta den i en tom bil.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Sen är det ganska mycket lättare att få tag i en 3.6=billigare..

Sjöberg
Nog måste väl 3.8 hålla för chip å filter?? Kilander kör ju med enbart lågkompskolvar och 875 hk med turbo och nog har den hållt bra!
Ska du chippa en 3,8,så bör du byta soppapumpen,då är det mera säkert,det är endast en 190L pump i 3,8,och den håller ju till 380hk.Kilander har nog bytt mera grejor,garanterat.

Jo nog vet jag det, men den är ändå enkelt uppbyggd och hållt bra med så mycket hästar då tyckte jag att den borde väl hålla för en så enkelt ingrepp som en chiptrimning om än man ska köra bana!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.