AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Larm/OBC elektronik hjälp önskas -E34 (94)

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har fått ett Carguard T70C larm monterat utav Uppsala bilradio. När man har detta larm i bilen måste man tydligen koppla bort orginallarmet så att det inte falsklarmar. Enligt montören så uppstår då ett problem. Säkringen som styr orginal larmet under baksätet styr också OBCn. Finns det någon som vet hur man kopplar bort orginal larmet utan att bryta stömen till färddatorn?

Danne

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tror du kan ta bort ett relät och bygla, kolla sidan 46-47: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Erik W-
Super sjysst! Det är sådanna svar som gör forumet vad det är. TACK!
Jag har ett litet problem dock... Pratar inte ett ord tyska. Du har inte möjligtvis en liten översättning på just det där liggandes?

Danne

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Enligt montörens monterings anvisning ska det finnas en gul/lila/blå kabel som man ska koppla till ett relä, men han hittar inte denna kabel. (Det bör tilläggas att ingen varit och rotat i kablarna tidigare...) Känner du till denna kabel Erik?

Danne

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Egentligen förstår jag inte varför originallarmet måste kopplas ur.

Tyvärr vet jag inte vilken kabel det kan vara.

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tydligen så är det så att orginal larmet stängs inte av utav Carguardlarmet utan falsklarmar även när det är avaktiverat...

Danne

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fast orignallarmet på våra modeller går bara att aktivera/avaktivera med IR-fjärren, det var annorlunda på tidigare årsmodeller.

Finns det någon manual att ladda ner?

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det är väl där problemet ligger då? (IR fjärren används inte längre. Endast Carguard fjärren.) Alltså måste man väl kunna koppla bort orginallarmet helt? Är det en bättre ide kanske att mata OBCn med en ny tändnings ström istället?

Danne

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här är manualerna, men de var inte till mycket hjälp: Länk Länk

Eller har du tänkt att styra larmet med originalfjärren så som det tydligen ska gå med detta larm, då kan jag förstå problemet!

Om du inte använder IR-fjärren, vad är problemet?

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tydligen så går det inte att använda orginal fjärren till de tillval jag har i larmet. Går endast att använda Carguard fjärren. Problemet som då uppstår är att orginal larmet inte stängs av tillsammans med Carguard. Jag frågade om det inte skulle fungera att avaktivera båda larmen då (använda dem som två separata larm) med båda fjärrarna, men det gick tydligen inte för då falsklarmar Carguard.

Danne

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Sitter här nu på Uppsalabilradio och undrar lite om någon vet nåt om vart man hittar huvudströmen till OBCn. Det måste ju gå att ta den från nåt annat håll då OBCn och larmet inte har gemensamma funktioner... Har jag fel?

Tack för ordet,
DANJELO
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs om stift 17 här: Länk

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Strålande Erik! Där satt den. Ska kolla upp detta och meddelar svaret så fort det är gjort om du är intresserad.
Tack för hjälpen så länge!

Tack för ordet,
DANJELO
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Att bygla stift 17 är samma sak som görs i det tyska dokumentet som jag länkade till, men bara lite snyggare.

Berätta gärna hur det går!

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag förutsätter alltså att du tar ur relät.

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Erik-
Det fungerar nu. Tack för hjälpen. Jag har en till fråga som gäller språket i bilen. Du verkar ju ha koll...
Språket i OBCn är nu TYSKA. Jag vill ha ENGLISH US. Gör som man ska för att få detta men när det står ENGLISH US i displayen ovanför ratten så är språket i OBCn Spanska. och när jag då "trycker på" displayen ovanför ratten igen så är jag hux flux tillbaka på TYSKA i båda displayer. Tänker om det har något med strömen i kabel 17, men den måste ju ha haft tändnings 12v matning tidigare med eftersom OBCn stängs av med tändningen. Vad tror du? Kan man nollställa systemet på nåt sätt?

Tack för ordet,
DANNE
Så här löste jag problemet, vill du läsa mer om OBC på svenska så gör du det tillexempel på Länk

Har instrumentdisplayen och OBC tappat synkningen i språket?

En del har problem med att synkningen gällande språket tappas. En vanlig orsak är nog att batteriet är på upphällningen eller har dragits ur av någon anledning. I mitt fall räckte det med att frugan lånade bilen för att datorn skulle visa informationen på Spanska (för er som inte visste så heter timme HORA på Spanska!) Jag provade att ställa tillbaka språket på datorn som vanligt via tändningen och högra knappen på instrumentet. Språket ändrades mycket riktigt på datorn men så även på displayen under instrumentet! Hmm... vad göra? Jo jag ställde in rätt språk på datorn, drog i spaken på vänstersidan så jag fick ut datorn, ställde in rätt språk på displayen och tryckte i datorn igen, vips så var allting löst. Det är inte omöjligt att det finns enklare sätt men detta löste mina problem.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.