|
|
|
|---|---|
|
Vad kan vara fel? allt annat fungerar men jag kan inte stänga av fläkten helt.. dock kan jag höja farten men inte stänga av det helt.. mvh | |
|
Snurrar fläkten även efter det sista "snäppet" på reglaget? Eller känner du inget "snäp"? Förstår du vad jag menar? Danne Min bil: Länk |
|
|
Dandelue: Tror jag förstår vad du menar.. det e ju steglöst. men har ett "hack" sopm man känner när man vrider från 0 till första hacket.. vill jag att fläkten ska gå så tyst/lite som möjligt har jag det på "hacket" precis.. jag kan lixom höja flödet i fläkten o alla andra reglage fungerar hur bra som hellst.. bara att fläkt helvetet snurrar fast den står på o... och kliman inte är på "auto" om du förstår... krånligt o förklara men.. kan det vara "svärdet" till kliman som nått har brunnit på el så? Mvh |
|
|
Hej Hardstyler! Fläktsvärdet är ju en enda stor reostat. Går det sönder, funkar bara "nödläget" vilket är "full hastighet"! Framför fläktsvärdet sitter styrenheten. Den är också avlång till formen. Där är förmodligen problemet, OM det inte är i "rullen" (kontrollen). Ny styrenhet kostar 3695:- på BMW! Du kan köpa en på skroten för kanske 250:- om de inte fattar vad det är de säljer...hehe :-) (de brukar inte veta det..hoho;-) Är det fel i kontrollen, alltså rullen: Köp en beg. klima-panel på skroten för en 500-ing! Dessa grejjor är jättelätta att byta själv! Men det visste Du säkert :-) Det tråkiga är att stora kliman har dessa "svärd" o styrenheter, emedan lilla o mellankliman endast har ett vanligt fläktmotstånd som sitter monterat precis invid torpedväggen, från vänster sida o är super-lätt att byta (10min!). Det finns två versioner BEHR eller SIEMENS. (Ett blått, 250:- nytt på BMW, eller ett svart, 1300:- nytt på BMW)! OFTAST beror dålig kylning eller tveksam funktion, på att utrymmet vid motstånden formligen FYLLS med smuts, löv, fågelfjädrar o annat suspekt skräp som vagnen "drar i sig"! Ha en dammsugare med smalt munstycke tillhands :-) Lycka till! /KRUPPSTAHL-KRAFTWERK! BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
|
Lite hjälp kan du få här, E32 är nästan identisk: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tusen tack till er grabbar! speciellt dig kraftwerk för att du tog dig tid o skriva ner allt detta info! ska nog riva mer o byta styrenheten o panelen att böärja med. då detta med svärdet inte e då felet..för annar fungerar det som vanligt.. kraftwerk: en fråga till dig. du verkar kunnit i detta område.. har en annan tråd om detta att min ac fläkt startar ej när jag står still, vet du hur detta e uppbyggd? jag bytte fläkten för den gamla skar ihop, men den startar inte för det längre!? kylningen fungerar dock ändå kanon annans när jag e ute o kör osv.. slipepr svettas i bilen men det blir inte lika kallt när man står i köer när inte fläkten till ac går.. MVH |
|
|
Hej igen, Hardstyler! Det som avses är fläkten framför kondensorn, vad jag förstår... Det vanligaste på E32/E34, är en enkelfläkt, med eller utan inbyggt motstånd. (är det externt motstånd, så sitter det där kontakterna till fläkten är anslutna på sidan av fläktkåpan. (VISSA senare modeller har ett hög/lågfartsmotstånd). Oavsett, matas denna med spänning/styrspänning från tempgivaren monterad längst upp till höger på kylaren. För att kolla om den (fläkten) överhuvudtaget funkar, så byglar Du bara matningsspänningen till den. Då skall den gå på FULL effekt. Gör den inte det, kan det vara korrosion i fläktmotorn. Dränk i så fall denna i typ elektronikrengöring alt. 5-56, o snurra på fläkten för hand/tvångskör den med batteriladdaren eller nån bra 12V strömkälla. Kolla kontakterna som sitter till vänster längs fläktkåpan, så att det inte är korrosion där/kabelbrott upp till motorn. Byt gärna tempgivaren i kylaren, då det KAN vara fel där också. Kolla också säkringen för "Zusatslufter" i säkrings-boxen! Funkar inget av detta, köp en NY fläkt. Bilen kan tendera att gå DUKTIGT varm, i tex. köer, o det är ej helt korrekt... En annan sak som Du kanske märkt är att klimarören kan börja "självsvänga" o låta GRRRRROOWWW, då de är svinkalla o grenrören är, tja..SVIN-VARMA....Det beror på detta förhållande samt även på kompressorns arbetsförhållande i FÖR varm miljö. OM det är kompressorn som genererar självsvängningarna/vibrationerna, så kan det vara ett tecken på att man håller på att köra sönder lagringarna i densamma, mycket pga. hög temperatur o pga. att "våra bilar o kompressorer inte är direkt fabriksnya"... Kolla också de dubbla C-hållarna i aluminium vid det "gröna ögat" uppe vid torpedväggen, hö. sida. Denna måste vara åtdragen o sitta fast! Detta vet jag, pga. att jag just åtgärdat samma fel på min 530iA -93! /Anders BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
|
Krafwerk: Tusen tack igen, ska kolla detta så fort jag får tid.. har lite annat och göra med bilen också innan helgen.. men tack igen för din tid! MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.