|
|
|
|---|---|
|
Kallstartsventil och tomgångsregleringsventil, är olika benämningar på en del ? eller är det helt olika saker :) För nu, har jag konaktat BMW i STHLM och sagt att jag vill beställa en kallstartsventil, då sa dom att en sån del inte existerar, dom gissade på att det var tomgångsregleringsventilen. Igår, frågade jag en mekaniker, han gjordet det ännu svårare. Sa nåt om "kallstartsgivare". Nu är jag fan förvirrad. Prolemet med bilen som jag har "BMW 316 Lemo 94 inport". är följande. När bilen är riktigt kall och jag slår på bilen, hoppar varvräknaren till 1000, stannar där 2-4 sekunder, sjunker ner till 0 och bilen slocknar "detta händer förstås BARA när det är riktigt kallt ute". Men när det är varmt, så är det inga konstigheter. Jag gissade på kallstartsventilen, men om min bil har nåt som heter kallstartsventil, så kanske man kan testa å byta ut den. men BMW har säljer varken kallstartsventil eller kallstartsgivare. Nån kunnig som kan hjälpa här ? | |
|
Har för mig att kallstartsventiler bara fanns på gamla insprutningssystemet L-jet tronic på 80-talet. Kallstartsventilen existerar inte på nyare insprutningssystem eftersom de "vanliga" insprutningsspridarna helt enkelt styrs till att ge mer bränsle när bilen är kall. Däremot finns det en tomgångsregleringsventil som ska hålla tomgångsvarvtalet konstant oavsett kall eller varm motor (läs som en gammal förgasarmotor där man hade "handgas" + choke då man drog ut choke-reglaget). Denna tomgångsventil kan ju iofs kärva då det är kallt runtomkring (kall motor). Jag tror dock att felet sitter i någon form av temperaturgivare eftersom motorn dock går några sekunder på hyffsat ok varvtal, samt att det inträffar bara då det är riktigt kallt ute. Kolla temperaturgivaren i motorblocket till att börja med. Kan dock inte säga vilket ohm-värde denna givare skall ha, lättast brukar vara att kolla i någon reparationshandbok typ Haynes eller liknande. Kan även sitta en tempgivare någonstans i insuget vid luftfiltret (om inte styrsystemet använder MAF-sensor då luft-tempgivaren är "inbyggd" i MAF-sensorn). |
|
|
hehe! Tack för hjälpen. Nån som vet vad tempgivaren heter på engelska ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.