|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
bustorp |
Benn: Det bästa är nog att du själv åker till BMW och köper det som finns där. Då kan du fråga dom samtidigt. Här spårade det ur ganska rejält..... Det bästa är kanske att inte använda något alls......;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Kan passa på att ställa en fråga i denna tråden... Vad skall man använda till aluminuim panelen så att det inte blir fula render i den? Är nästan helt omöjligt att få det helt "klart". |
|
bustorp |
Mikrofiberduk "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Tackar bustorp! :) | |
|
Jag "upptäckte" mikrofiberdukar för ett par år sedan, hustrun hade ju brukat dessa länge...) Vill minnas att Hasso gjorde liknade upptäckt ungefär samtidigt, men man SKA vara skeptisk mot nymodigheter.... Hur som helst, de verkade ju funka till både det ena och det andra och jag körde väl på under nåt halvår eller så. Sen upptäckte jag små små fibrer på fönster och annat när man tittade noga ut mot solen osv. Tog en stund att ta bort dessa med fuktig bomullstrasa osv, sen dess har jag inte använt fiberdukarna. Nån som gjort samma erfarenhet? Bara otur hos mig eller? FP |
|
|
bustorp, I BMW NA's tillbehörskatalog finns Meguiars produkter med, utan BMW-märke (det är för övrigt den enda produkt i broschyren som inte har BMW-märke, om jag inte missminner mig), det räcker väl? Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
AlexW, Fönsterputs! Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
bustorp |
Kan bero på kvalitén på dukarna. Det skiftar grymt mycket. Sen finns det olika dukar till olika användningsområden. Själv har jag inte haft problem fast jag använder dom inte på fönster då jag vill använda fönsterputs för den fräscha luktens skull (den lilla stund det varar). Använder dom vid lackrekond samt till att torka av instrumentbräda, dörrsidor o liknande. Då fuktad med enbart vatten. Har man vita dukar så ser man hur skitigt det kan vara även att det inte "syns". "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Kalle H: Räcker för vad? Vad BMW NA säljer där har inte det minsta relevans till vad som säljs här. I a f inte för mig. Det är nog BMW NA som bestämmer vad som ska stå i deras katalog. Meguiars kom väl med det bästa erbjudandet. Det brukar vara så..... Jag köper det jag vill ha, sen om det står Svinto eller BMW på vaxet så sk..er jag i det. Jag kysser inga märken i röven utan använder det jag anser funkar. Jag tror inte att Meguiars är bättre till BMW för att det säljs av BMW NA. Om dom tror det i NA så bevisar det bara deras egen IQ, inget annat. Har du kollat vad BMW i andra världsdelar har i sina kataloger också, det borde vara minst lika viktigt i s f. Eller meningslöst...... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp, Förlåt mig för att jag tycker att Meguiars produkter överlag är mycket bra..... Jag är övertygad om att du skulle instämma om du ö h t provat dem innan du uttalar dig. Tråden gäller som bekant BMW Originalprodukter, och eftersom BMW säljer Meguiars i USA anser jag att detta kan klassas som en originalprodukt, likväl som att Sonax är en originalprodukt eftersom de säljs av BMW i europa, och att Sachs/Boge stötdämpare är en originalprodukt eftersom de sitter på alla BMW från fabrik. Jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg. Det är nog bara du själv som tror på att mikrofiberdukar är lösningen på precis alla bilvårdsproblem och att de alltid uppnår önskad effekt. Du är välkommen att med dina magiska dukar behandla halva min interiör, så ska jag behandla den andra halvan på mitt vis. Sedan kan vi låta hundra oberoende personer säga vilken metod de föredrar. Meningslöst, sa du. Ja, absolut, eftersom det i grund och botten handlar om människors personliga preferenser. Därför försökte jag vara lite saklig, och komma med mina egna tips, vilket jag tycker mig ha rätt till utan att du ska komma och påstå att jag kysser någon i röven, och dessutom presentera helt ogrundade PÅSTÅENDEN (som Du ju brukar vara så mycket emot i andra trådar). Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Jag får tacka de som hade nåt vettigt att säga och de som bara så nåt för de inte hade nåt bättre för sig........blir en sväng förbi bmw imorgon och jag återkommer med svar om resultat. Ifall nån hade missat det när jag skrivit detta på forumet tidigare så har jag jobbat med bilvård på Mr Cap i ett par år. Var just därför jag inte frågade efter nåt annat än BMW, för olika p´rodukter passar olika bilar och en orginal produkt som har fått alla tester gjorda och får bära deras logga är en prövad och bra produkt! MEn än en gång, finns alltid andra märken som e bra, men inte vad jag e intresserad av just nu! :) Hoppas ni har haft en lika bra helg med era bilar i det här regninga skit vädret..... :) BMW for the man inside you! |
|
|
Benn, Detsamma, och ursäkta att jag besudlade din tråd med annat än du önskat. Lycka till med putsandet! Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
bustorp |
Kalle H: Kan inte se att jag påstått att du kysser någon någonstans. Läs hellre vad jag skrev: "Jag kysser inga märken i röven utan använder det jag anser funkar". Det står om mig själv, inte om dig Kalle. Vrid inte på det utan läs det som det står. Jag påstår inte heller att: "mikrofiberdukar är lösningen på precis alla bilvårdsproblem och att de alltid uppnår önskad effekt." Jag förutsätter att du provat de olika typerna av duk till det ändamål vi pratar om här eftersom du klassar ner dukarna. Jag klassar inte ner Meguiars produkter, jag tycker bara inte att du ska kalla dom originalprodukter mer än jag kan kalla dom Wunderbaumgranar jag sett BMW-ÅF sälja här i Sverige originalprodukter. Känns inte bra om du förstår. Och nu skriver jag inget negativt om Wunderbaum heller, ser du det? ;=) Det rådet/tipset jag gav i början av tråden var tänkt som ett gott alternativ till hur inredning troligtvis är när det lämnar fabrik. Nytt o rent. Utan diverse kemikalier. Bara originalrent o fräscht. Det tror jag att microfiberdukar kan prestera med enbart vatten. Vad tror du, Kalle? Man kanske ska akta sig för att ge råd här eftersom dom tydligen kan tolkas hur som helst...... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp, Jag använder själv Microfiberdukar (Meguiars så klart ;-DD ) och tycker att de fungerar bra! Inredningen på en bil åldras, precis som lacken. Därför är det inte fel att använda kemikalier även invändigt. För jag antar att du inte rengör bilen utvändigt enbart med hjälp av fuktade microfiberdukar :) Tycker absolut att du ska fortsätta komma med råd och tips, jag upplevde bara att du idiotförklarade mig och andra som tipsat om allehanda kemikalier vilket kändes trist. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
bustorp |
Kalle: Vad vet du om dom kemikalierna du använder invändigt? Är dom gjorda för att bevara din inredning eller glänsa för stunden? Det spelar förmodligen ingen större roll för dig, men tänk ändå tanken. Min E28 är idag 19 år gammal ( tillverkades 0886) men har ingen sprucken instr.bräda t.ex. Aldrig blivit behandlad med något medel. Vad säger det dig? OK , stått i garage, säger du. Men den luktar fortfarande ganska ny invändigt. Det beror inte på medel i a f. Du kan gärna titta på den (o lukta) när du har vägarna förbi. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.