|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
JAg har en ganska ny bil, 1,5 år gammal och vill putsa upp inredningen och paneler.....är ENDAST intresserad av bmw:s egna produkter. En dum förklarning e att den ska ha gjorts av BMW och står BMW orignal på som deras shampo och dylikt. Vet ni om det finns nåt sånt? SKulle va tacksam. JAg har svart inredning BMW for the man inside you! | |
| Bmw har "egna" tvättprodukter ja, fast i själva verket är det exakt samma grejer som sonax om jag förstått det rätt. Du ville tvätta och putsa upp inredning och paneler, isf har bmw deras "Innenreiniger mit frishe duft" (Innerrengöring med frisk doft) :) Själv har jag hela "Kittet" med Fälgrengöring, shampoo, Rubberprotectant, innerrengöring, fönsterputs samt window de-icer har t.o.m orginal bmw-putsdukar. Men detta beror dock på att jag fick allt i en BMW-Williams-väska i studentpresent :D | |
|
Om du kan leva med att det inte är original BMW produkt (men dom finns med i USA katalogen från BMW) så kan jag verkligen rek Meguilars rengöring för paneler. Blir som nytt och blänker inte som en cockpit shine från Biltema. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
bustorp |
Vill du ha det precis som när bilen lämnade fabriken så ska du endast använda en fuktad microfiberduk, inget annat. Inget kladd, ingen onormal doft, ingentingl, bara rent. Jag vet inte om BMW har orginal microfiberdukar men jag vet att det går utmärkt med "pirat". "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Annars är dom här trasorna på burk, typ Amor eller vad dom heter klockrena, jädrar i min själ vad dom gör rent,. Finns även för glasrutor m.m. också. | |
|
Tack för alla tips, ska kolla upp på bmw vad man kan köpa...vill inte ha en glansig inredning....ser sliskigt ut! BMW for the man inside you! |
|
bustorp |
Benn: Försök att hitta vita microfiberdukar och använd dom så får du se hur mycket "osynlig" skit som fastnar utan att det syns. Häpnadsväckande!! Torkade av en i övrigt fäsch -93:a ikväll och det gick åt 3 fuktiga dukar innan det blev rent. Den 4:de duken blev hyfsat småskitig för att anses godkänd. Bara vatten, inget medel. Undra vad som har gnotts på där igenom åren? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Mina erfaraneheter säger mig:armor all. passade perfekt när man körde volvo och ville ha spegelglans på instrumentpanelen (det var VÄLDIGT länge sen) Meguilars: perfekt ren men precis rätt matta yta och ingen sliskig doft eller nåt, typ rent liksom.. sen kan ju Aromr ha utvecklats sen min volvo tid som var förra årtusendet.. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
Pcdoktor: Armour All matt och meguiar 40 kompletterar varandra väldigt bra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Grabbar tack så mycket för alla tips men var det nån som MISSDAE BARA BMW ORGINAL PRODUKTER? BMW for the man inside you! |
|
|
BMW har enligt mitt tycke ingen riktigt bra produkt för att få den rätta känslan på inredningens vinyl. Jag kör CRC Glass Clean (ja, fönsterputs) för att rengöra, och Meguiars 40 för att få upp nybilskänslan. Blir perfekt, varken mer eller mindre :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Grejen är som så att jag vill ha orginalgrejer för att händer det nåt med bilen så kan man alltid falla tillbaka på att man har använt deras egna grejer! Det e mycket möjligt att det finns andra produkter som e lika bra men jag ser det som ett säkert kort! BMW for the man inside you! |
|
|
BMW i nordamerika säljer Meguiars produkter, så nog är det original! I europa så är i princip alla BMW bilvårdsprodukter tillverkade av Sonax. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Otur att vi e i sverige då :) finns säkert en anledning till att man inte gör det i europa, som bekant så har vi europer mycket högre krav på produkter än amerikanare! Jag ser helt enkelt inte poängen med att köpa nåt som inte e orginal. Det e precis som allt annat, vissa köper reservdelar från biltema vissa orginal. BMW for the man inside you! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Benn. Alla delar som är tillverkade efter de specifikationer som biltillverkaren uppgivit eller bättre är idag (sedan okt 2003) en Originaldel oavsett var du köper den. Bmw tillverkar kanske 10% av en bil resten köps från underleverantörer som NGK, Textar, Jurid . Zimmerman , Eberspächer , Behr, Bosch , Siemens, Sachs/Boge Hella, ZF mfl. Att tro att du får bättre delar bara för att det står BMW stämplad är bara en garanti för att de motsvarar de specar som BMW ställt, men det behöver inte betyda att det är bra kvalitet för det. Och finns i den vanliga reservdelshandeln också ofta med bortslipat märkeslogga och i annan kartong men tillverkas av samma maskin. Det finns åtskilliga delar som visat sig vara undermåliga och det har i vissa fall andra tillverkare noterat och tillverkar delar med högre kvalitet som säljs hos den vanliga reserdelshandeln. Detta är ingen ny företelse utan det har varit så i länge jag minns. Att vi skulle ha högre krav än amerikanska BMW ägare är nog nått du hittat på själv. Eftersom jag dagligen har kontakt med BMWägare i de flesta länder och även har ett samarbete med Bentleys förlag för verkstad manualer i USA så kan jag säg att det inte är något större skillnad på att BMWägare i något annat land. ///MVH Hasso Länk |
|
Man bör ha i åtanke att i bilbranschen väljer man den BILLIGASTE leverantören som motsvarar kravspecarna, och hittar man ingen tillräckligt billig sänker man kraven... :-) Mvh. /Kjell |
|
|
Komplement till ovanstående herres inlägg: Är det verkligen fortfarande nån som tror att BMW (Volvo, VW osv) har eller har haft egen tillverkning av kemikalier, tändstift, filter, hjullager, bromsbelägg osv? BMW har aldrig gjort nåt av de kemikalier de kallar originalprodukter, de har däreomot specat bilden på burken och satt sin logga där osv. Sonax är ju en känd tillverkare av BMW:s grejor, det finns säkert andra. CRC, Miguiar m.fl är också stora på OEM. Kan inte riktigt förstå varför det skulle vara fel att köpa dessa produkter, liksom övrigt t.ex de ovan uppräknade, direkt under den "riktiga" tillverkarens namn? Detta om något är ju originalprodukter....) FP |
|
|
Kjell hann i mellan, jag tänkte närmast på Hasso....) FP |
|
|
Benn: "finns säkert en anledning till att man inte gör det i europa, som bekant så har vi europer mycket högre krav på produkter än amerikanare!" Mig veterligen så är jänkarna mycket mer inne på bilvård än oss svenskar. Det finns otroligt många rekondcenters och "quickdetail-firmor" i det landet. Var man än vänder sig så ser man en ny-rekondad bil. Så att europeer skulle ha högre krav, tror jag inte. Själv har jag testat många av bmw's produkter och även en mängd andra märken. BMW har bra produkter, det är inget snack om saken. Men jag kör Meguiars rakt igenom! Det finns inget annat märke som har lika bra schampoo, skinnsmörj, däckglans, rubbing, lackförsegling etc etc etc. De är helt outstanding! Sen så tycker jag dessvärre att man är grymt "lurad" som svensk. Man köper 1 liter BMW schampoo för 60kr, när man kan köpa en bättre produkt i USA för samma pris fast man får 4liter istället :) Eller vax t.ex. Ett bra vax kostar omkring 100kr i sverige och i jänk omkring 30-40kr... Allt bra orättvist. Kör gärna på BMW's produkter då jag vet att de fungerar bra. Men prova gärna Meguiars och du lär fastna med dem :) Mvh Tobias |
|
|
Armour Alls servetter funkar bra men det är svårt att få ut det precis jämnt så att man sliper flammor. Ska testa BMWs produkt. No More Limits! |
|
bustorp |
Kalle Hansen: "BMW i nordamerika säljer Meguiars produkter, så nog är det original!" Jag tror inte man kan säga så rent generellt. Bara för att dom säljer det så behöver det inte kallas original. Jag har sett Wunderbaum säljas hos BMW i Sverige och jag vägrar att tro att det är original. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.