AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.678

Ny 98 oktan blyfri bensin med 5% etanol

Enligt uppgift så kommer all 98 oktan bensin som distribueras i Sverige till Shell, Statoil, m fl från och med denna veckan att vara en ny typ av 98 oktan bensin med 5% etanol. Någon som vet mer om detta?

/RS2
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jaså, det har jag inte hört. Trodde att bensinen var slut snart som man har fått höra lång tid :)

//Schnitzer
Har väll ok/Q8 haft länge?

Beror väll på att det är miljövänligare men även att det fungerar som K-sprit. Man får inge problem med kondens i tankarna tror jag, eller nå sånt.
Uppgiften om 5% etanol i den nya 98 oktan var felaktig (det är 95 oktan som haft 5% etanol inblandning under några år). Jag ringde Shell och de kommer att gå ut mer information och introducera den nya 98 oktan bensinen under augusti när alla bensinstationer i Sverige har fått den nya sorten i sina tankar.

/RS2
Vad är då den "nya" 98 oktaniga bensinen för något?
Skall man kanske överväga att börja betala ett par kronor mer för att tanka via Shell i framtiden?

/Marcus
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Undrar om shell & co kommer sänka priset med motsvarande mycket :)
Marcus,

Han jag pratade med på Shell ville inte säga så mycket ännu innan den officiella introduktionen i augusti men han sa att den skulle ge mer effekt på nyare prestanda bilar som har motorstyrning som kan anpassa sig efter kvaliteten och att man även skulle kunna märka en positiv effekt på bränsleförbrukningen.

/RS2
Isf är den mera knackningsbeständig, dvs som 99 eller 100 oktanig soppa. Detta är det enda som de adaptiva motorstyrningarna kan känna av och anpassa sig till.
Har det inte varit lite etanol i bensinen (inkl 98) länge i Sverige, hos alla bolag?

FP
Ger inte etanol lägre effekt?
Eller har jag blandat ihop det med biogas?

No More Limits!
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Som jag fattat det så har etanol högre oktantal men lägre energiinnehåll(hur nu det går ihop?)
Etanol har något lägre energiinnehåll än bensin men 5% inblandning märks knappast. Fördel med lite sprit i soppan är att ev. kondensvatten löses i spriten och följer med genom förbränningen istf att stanna i tanken som en ökande mängd vatten.

FP
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Loctite:

Oktanhalt och förbränningstal hör egentligen inte ihop, även om det låter skumt. Oktanhalten är enkelt sagt ett mått på hur motståndskraftigt bränslet är mot spikningar och kylande egenskaper (rätta mej nån om jag har fel). Energiinnehållet i etanol är lite lägre än bensin men å andra sidan är det väldigt "kallt" och står emot spikningar mycket bättre.

Dom säger väl att 5% inblandning i 95 oktaning bensin ger nån eller ett par oktan i boost...Fast det lär nog vara utjämnat så det kommer ligga på 95 i alla fall...
Det är ofta missförstått att t.ex 98 oktan har högre ennergiinnehåll än 95. Det är samma, enda skillnaden är knackningsbeständigheten. Stämmer att etanol i sig har högre knackningsbeständighet osv, men lägre energi, därför måste man mata in mera bränsle och även anpassa luft/bränsleförhållandet när man kör med större mängd sprit, t,ex E85. Med normalbensin (och 5% sprit) behöver man inte tänka på något sådant.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.