|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Härom dagen höll en äldre man på att bli rånad på sin bil på Hedens parkering i Göteborg, mitt på ljusa dan. En man i 30-årsåldern ville ha bilnycklarna och fick det inte. Då satt plötsligt en kniv i ryggen på honom. Den gången kom det folk, så att svinet fick sticka. Man har ju läst om alla bilrån på senaste tiden. Våra bilar kan man inte sno om man inte har nycklarna och ev koden till färddatorn. Jag har blivit extra uppmärksam sedan jag fått min M5:a. Jag är alltid vaksam när jag närmar mig bilen där jag har parkerat. Det betalade sig igår. Hade parkerat på Backaplan i Göteborg, och när jag närmar mig det lilla huset, bakom vilket bilen stod, ser jag två killar som spanar ut mot affärscentrat, pratandes i mobiltelefon. Jag la bara märke till det. När jag rundat hörnet så att jag kunde se bilen, ser jag till min förvåning att en annan bil har ställt sig så att den blockerar min så att jag inte kan backa ut från parkeringsrutan. Där står ytterligare två killar som klivit ur och som inte ser helt rumsrena ut, också pratandes i mobiltelefon, och de granskar alla noga som de får syn på. En bil som skulle köra ifrån parkeringen, var tvungen att köra över en trottoar för att den inte kom förbi den blockerande bilen. Jag är inte den paranoida typen, men jag är heller inte dum. Däremot rätt försvarslös. Jag är ju alltså i den situationen tvungen att snacka med killarna för att kunna köra därifrån. Nehe du, tänker jag. Situationen är alldeles för hotfull, om man använder fantasin lite. Vem fan vill ha en kniv i ryggen? Eller bli nedslagen för att man har en jäkligt bra get-away-car? Så mycket folk var där inte i närheten. Och vad hade det förresten spelat för roll? Civilkurage får man ju betala för med livet nuförtiden. Så jag avvaktade. Ställde mig i närheten och såg ut som om jag väntade på någon som skulle hämta mig. Tiden gick, ca 30-45 minuter. Inget hände. De flyttade inte på sig, utan spanade hela tiden efter, som jag uppfattade det, föraren till M5:an. Efter ca EN TIMME var de tvugna att flytta sin bil och backade in i en parkeringsruta ca 10 m från min bil. Kvickt rundade jag hörnet på huset, låste snabbt upp, satte mig i bilen och låste dörrarna med centrallåset. Startar och backar ut. Då ser jag uppgivna gester från de som sitter i den andra bilen. Ungefär som om de grälade. Men de följde mig med blicken hela tiden. Ibland kan man liksom känna på sig att allt inte är som det ska. Ren paranoia? Intuition? Mja, jag hade kvinnligt sällskap som kände likadant. Stor klump i magen. Hade jag lust att ta risken och ta reda på om mina farhågor var sanna? Nej. Frågan är om man ska behöva beväpna sig så att man har något att komma med i en situation där man helt enkelt avkrävs bilnycklarna. Det är ju för jävligt. | |
|
Jag håller med dig, det suger! Att har ett seriöst bilintresse är inte det lättaste, först så ska försäkringsbolagen har sitt och sedan ska man behöva känna sig otrygg på köpet. Mitt och ditt finns bara inte i vissa kretsar. Daniel |
|
|
matspon: Du gjorde helt rätt! Det finns så förbaskat mycket idioter som kan göra vad som helst för att få åka bil i någon timme innan snuten tar dem, tyvärr så slipper många undan polisen. Har själv sett folk som står och spanar utanför stormarknadsköp, där man kan mat, verktyg, etc. Hur säker är våra startspärrar i E34:orna egentligen? Har funderat på det ett tag faktiskt. Min kompis hade en M5 3,8 som blev stulen och användes i Årjängsrånet. Han sa att han hade spärren i samt larm om jag inte missminner mig. De hade tydligen lyckats att ta bilen ändå. Skumt om spärren var i såna fall! Du borde komma till M5 E34-träffen som ska vara den 31/7! //Schnitzer |
|
|
Helt sjukt... men jag skulle nog gjort likadant... Mer resurser till poliserna kanske? Eller börja beväpna sig som sagt... |
|
|
//Schnitzer: Jag vill mycket gärna komma! Har missat alldeles för många träffar nu (och aldrig varit på nån). Det skulle va kul och se vad ni är för typer :-) Det finns en del att snacka om när man har sådana här bilar. Dessutom skulle det vara roligt att få visa upp mitt E34 M5-fynd, helt original, går som ett spjut, kostade 50 000:-. Säljaren som tog in den visste nog inte vad han gjorde... Jag är egentligen ute och seglar då. Jag ska se om jag kan ordna till det. Vore kul, som sagt. |
|
|
Förresten startspärren, ja. En gång slog jag in koden för snabbt så att siffrorna blev fel. Man får INTE ha bråttom när man gör det. Givetvis gick larmet efter 3 försök, och det ljuder i 30 sek innan man kan prova igen. Fel kod igen -larmet går igen i 30 sek. Så höll jag på 5-6 ggr tills folk måste ha trott att jag försökte sno bilen. Fick koppla ur batteriet och vänta i 15 min, allt enl instruktionsboken. Sedan gick det bra, men man måste sitta i bilen och vänta i 15 min i tändningsläge 1 så att färddatorn räknar ner. Så i mitt fall verkar startspärren funka bra. |
|
|
matspon: Ja, det vore verkligen kul om du kunde komma. Vore kul att se din M5. Farsan hade liknande problem med startspärren. Han höll också på ett tag och tryckte in koder :) //Schnitzer |
|
|
Ja, det är INTE kul. Det är nästan så att man drar sig för att använda den igen. Men den borde givetvis användas (med risk för att bli torterad vid nästa rånförsök då :(( Ska jobba på det, //Schnitzer, så får vi se om vi syns! |
|
|
matspon: Vi håller tummarna då! Skriv i träff-tråden om du vill ha nogrannare beskrivning för plats etc eller skicka ett e-post. //Schnitzer |
|
|
Tycker du gjorde helt rätt, matspon. Det finns idioter överallt. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Tråden är modererad. Sören är borttagen, men svaren finns kvar. Alltnog, det är väl slutsnackat om detta. Vad jag egentligen var ute efter var väl ifall andra har känt som jag. Efter incidenten blev jag förbannad och började tänka på sätt att försvara mig och bilen på. Det är naturligtvis inte bra. Men så är det. | |
|
matspon: Hade resonerat precis likadant som du gjorde och sedan tror jag att det finns många andra som också hade gjort som oss. //Schnitzer |
|
|
Hmm...omöjligt för någon som inte varit med att ha någon riktig åsikt om du verkligen hade belägg för dina misstankar eller inte. Men jag kan inte fatta att du stod där i en timme och väntade innan du körde. |
|
kilroy |
Visst är det obehagligt om man känner sig hotad på något sätt. I ditt fall behöver det ju inte alls vara som du befarade. Som Alexandar påpekar...är man inte där själv så...Jag råkade ut för något liknande förra sommaren. På en ödslig parkering stod min M5:a och 15 meter bort en polskregistrerad Fiat. När jag går ut ur den för länge sedan stängda affären öppnas Fiaten och 3 killar kliver ut. Som tur är har jag sällskap med min bror och han kommer ut samtidigt som de tre killarna närmar sig mig och min bil. Jag är 1.85 lång och väger 88 kg, ganska vältränad dessutom...min bror är 1.90 lång och väger 102, inte så vältränad men med överarmar som den gamle brottaren Karelin. En viss förvirring uppstod bland Fiatfolket, det slutade med att dom plötsligt fick bråttom att komma iväg...Polackerna kanske bara ville fråga om vägen...eller något annat oskyldigt. Man drar ibland slutsatser som är felaktiga.Men visst finns det anledning att vara på sin vakt.Mvh kilroy |
|
kilroy: Först ifrågasätter du, sen så beskriver du en liknande situation, därefter ursäktar du "polackerna". Jag är bara 1,78, klent byggd, och min fru ännu mindre, vad tycker du att vi skulle ha gjort i din situation? Och vad har polskregistrerad bil med saken att göra?? Min fråga är fortfarande obesvarad. |
|
|
Vilken fråga är obesvarad? Vad du skulle ha gjort? Min åsikt är du snällt och trevligt bett dom flytta sin bil så du kunde köra ut. Visst finns det galningar som begår illdåd mitt på dan men inte troligt att dom skulle rånat dig på bilen vid Backaplan, samtidigt som de själva hade egna (visst kan dom iof ha varit stulna oxo) bilar på plats. |
|
|
Läs mitt första inlägg om mannen på Heden.... Mitt på ljusan dag! När man får den där magkänslan, att något inte stämmer, har man ingen lust att be folk snällt och trevligt be dem flytta sin bil. Då vill man bara skydda sig själv och sin egendom. Känner du till Backaplan och dess omgivningar eller liknade större parkeringar? |
|
| Moderator, läs igenom tråden och ta bort mina svar på det som inte länge finns | |
| Härmed är tråden slut för min del | |
|
Jojo..men bara för att det hände någon på Heden så kan man inte gå runt och tro att samma sak skall hända en själv bara för att det finns misstänksamma personer i närheten. En annan sak är att vara på sin vakt och iaktaga försiktighet. Tror du att killarna tänkte råna dig på bilen men nu råkade missa dig helt enkelt? Tror du inte i så fall dom hade kört efter dig, eller kollat upp var du bor med hjälp av bilregistret? Jag tror iaf att det är ytterst osannolikt att dom tänkte råna dig på bilen. Eftersom jag bor i Göteborg känner jag till Backaplan väl. Till slut är det upp till var och en att göra sitt val. Jag kan bara säga vad jag hade gjort och vad jag TYCKER du borde gjort. |
|
|
Jag tror helt säkert att dom tänkte sno bilen... Varför inte då kolla bilen i bilreg och köra hem tiill ägaren och sno den?!? Jo, det är nog lite så att tillfället gör tjuven. Nu lyckades "matspon" smita med sin bil men det spelar nog ingen större roll för 10 min senare kanske dom hittar en AMG el M3 el nått annat... Baktalar absolut inte GBG men varför skulle 4 killar stå och blockera utfarten för en bil i en timma?!? För att fråga efter vägen?! Men hallå... Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.