AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.065

Oljud från bakhjulen efter "långfärd"

Tr
88
Tretov
535iA -91
Efter en resa på cikra tre mil skulle jag svänga in på gränden här hemma... och hörde ett dovt mullrande oljud, dovt skrapande, främst från höger bakhjul. Jag har hört liknande oljud tidigare efter lika långa resor. Det låter inte alls roligt, men det hörs inte när man kör annars, bara i slutet av längre färder.

Problem två, bilen kändes väldigt svajig idag, visserligen blåser det men det var ändå något obehagligt idag, plus att den drog lätt åt höger.

Fan att man inte ska kunna köra en dag heller utan nåt problem, det är väl ändå inte meningen att man ska vara nervös varje gång man är ute och kör..! Bilen är ju bara en -91:a!!!

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
Tr
88
Tretov
535iA -91
Kan väl tillägga att silentblock och stötdämpare är bytta för ett år sen, så de är i skick. Syrran beskrev ljudet som ett gnisslande, rentav skvalpande(?????) ljud... Vete fan, nåt oljud är det. Vi bytte bromsskiva, bromsok och handbromsbackar på denna sida (och på andra sidan bara skiva och backar).

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Hjullager?

Liknande symtom på min gamla 323a. Mitt ena lager var så slut att när jag hade bilen upphissad kunde jag greppa tag klockan 6 på däcket och vicka hjulet i den ledden.
Tr
88
Tretov
535iA -91
Kan vara, ska diskutera det med mästerskruvarna. Ljudet finns dock bara när man efter längre resa svänger kraftigt, typ 90 grader in från gata till uppfart/gränd, inte däremellan.

Tr
88
Tretov
535iA -91
Lite uppdatering... ljudet visar sig uppstå en gång per varv hjulet snurrar. När man kör långsamt, dvs. uppför gränden och uppfarten, låter det mer/tydligare eftersom emotrepningen sker långsammare. En teori som uppkommit är att en balanseringsvikt på fälgen slår emot bromsoket.

Ska lyfta upp bilen på lördag o kolla.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har du justerat handbromsen ordentligt då? Efter bytet kan det vara så att den ena bromsskivan är mera sliten invändigt än den andra. Då krävs en justering, vid backarna! Sedan en finjustering vid spaken. Det brukar låta som du beskriver.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.