AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.521

Vad styr trafikljusen?

Sida 3 av 3
kilroy
J.Dredd*Om jag hade varit du så skulle jag sluta gömma mig bakom såna påhittade formuleringar som "vi har diskuterat detta förut och kommit fram till att Kilroy inte är rätt man att klanka ner på andras fortkörningar"...Vilka är vi?
Alla på forumet?
Kommit fram till?
Var finns den gemensamma slutsatsen dokumenterad?Mig veterligt är varken du eller någon annan på forumet (tack och lov) utsedd utsedd till någon sorts "överguru" när det gäller att bedöma varken folks inställning eller moraliska kvaliteer? Finns det dokumenterat så skicka gärna den länken till mig...Det finns trådar på detta forumet med 100-tals inlägg där folk villigt berättar hur fort dom som mest kört...dessutom i många fall under ytterst tveksamma former. Det är väl lika bra att vi kategoriserar dessa medlemmar snarast...ifall att någon av dem skulle ha åsikter om något som de uppenbarligen inte är kvalificerade till enligt din måttstock.I konsekvens och analogi med ditt tidigare uttalande så förutsätter jag att du initierar en sådan "moralisk" kategorisering så snabbt som möjligt. Det är ju lika bra att stämma i bäcken...Om du är intresserad av att starta en ny tråd där vi tar upp frågor om medlemmars moral så är du välkommen. OM jag skulle delta i den pajkastningen (vilket är tveksamt) så kommer många medlemmar att bli verbalt krossade...och det är väl ändå inte meningen med detta forumet?Jag kommer fortsättningsvis att ge spydiga kommentarer till inlägg som enligt mig är korkade, vilket fler medlemmar skulle göra enligt min mening. Det hindrar inte att jag kan ge samma medlem full kredit om han 5 minuter efteråt skriver ett bra inlägg i någon annan tråd.Om mina "spydiga" kommentarer visar sig vara felaktigt riktade, pga missförstånd eller något annat, kommer jag att be om ursäkt offentligt.OM någon rakt av påstår att det är bättre att köra i 75-80 på tättrafikerade 50-vägar i stan så förbehåller jag mig rätten att tycka att det är korkat. Skälen till det behöver inte ens diskuteras.No hard feelings...J.Dredd...Vi ses i nästa tråd...

Mvh kilroy
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du kan ju börja läsa här: Länk

Du skriver ofta riktigt bra inlägg, men sen kommer dom där spydiga och ibland rent elaka svaren.

Citat:
"Om mina "spydiga" kommentarer visar sig vara felaktigt riktade, pga missförstånd eller något annat, kommer jag att be om ursäkt offentligt."

Uppenbarligen så blev det ju ett missförstånd och då idiotförklarar du Stente istället för att förklara vad du menade.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
kilroy
J.Dredd*Du länkar till en tråd med 27 sidor...jag hinner faktiskt inte med att läsa allt som står där. Oavsett vilket innehåller tråden inga svar på de frågor jag hade i mitt förra inlägg.Jag vet inte vilket missförstånd som uppstod med Stentes inlägg ärligt talat. Han påstod en sak som han inte senare på något sätt har reviderat. Om han vid närmare eftertanke tycker att inlägget kanske inte var så klokt så har han ju i efterhand möjlighet att korrigera det. Han har naturligtvis full rätt att fortsättningsvis tycka vad han vill. Jag har full rätt att tycka att det är korkat.

Mvh kilroy
Dr
342
Dredd
525d -10
Det börjar bli allmänt drygt med alla moralpoliser som med glädjedödande kommentarer snabbt sätter stopp för trådar med god potential genom att sprida dålig stämning...
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
"OM någon rakt av påstår att det är bättre att köra i 75-80 på tättrafikerade 50-vägar"

Var någonstans har jag skrivit att JAG tycker det är bättre att hålla 75-80 km/h???
Vad jag menar är att följden av röd våg vid 50 km/h lätt blir att folk anpassar sin hastighet så att de slipper rött ljus. Det är möjligt att du får grön våg även vid 17 km/h, men även du får väl hålla med om att det inte precis ligger i genomsnittstrafikantens intresse att köra långsammare än skyltat, eller????

Dredd, helrätt skrivet om moralpoliser. Jag kan även lägga till samma åsikt om bokstavspoliser som ägnar sina dagar åt att leta efter minsta antydan till oklarheter i inlägg, i sin iver att kunna avsiktligt missförstå och börja klanka ner....
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Dessvärre är många av dessa sensorer inställde på att inte slå om lika fort om man inte håller rätt hastighet så att man blir tvungen att vänta längre om man har kört lite för fort. För mig skapar det bara irritation och ännu ryckigare körning...
kilroy
"Håller man 75-80 km/h blir det oftast ett perfekt flyt".Jag antar att "man" i det här fallet är du...eller är det meningen att alla andra skall hålla 75-80 och du skall hålla 50...?Det finns säkert en förbättringspotential när det gäller grönvågsensorer.Jag kör dagligen i Malmö, vid alla tider på dygnet, och jag upplever ytterst sällan att medelhastigheten är 20 km/t på några vägar. Undantaget kan vara korta, enfiliga gator mitt i citykärnan i rusningstrafik (om vi nu har någon sådan i Malmö)...

Mvh kilroy
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Du kan sluta anta att "man" betyder jag. Hade jag menat mig själv hade jag skrivit "håller JAG 75-80..."
Man är ett allmängiltigt uttryck för vilken förare som helst som kör sitt fordon.

Senast jag nollade min snitthastighet var den 18 km/h efter ca en 1 timmes stadskörning utan rusningstrafik eller körning innanför kanalerna. Sålunda står jag längre tid stilla vid rödljus än kör i 50 km/h.
kilroy
Stente*Om det nu inte är du utan "någon annan" som prövat eller tycker att 75-80 i stan verkar bra...hur kan du veta att det fungerar så bra att man får "det perfekta flytet?"Har "man" kanske berättat det för dig?Oavsett vilket...sakfrågan är ointressant för mig (och säkert för många) därför att 75-80 i stan på tättrafikerade vägar inte är något seriöst alternativ...skälen för ett sånt ställningstagande behöver väl knappast diskuteras längre?

Mvh kilroy
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
För en massa år sedan så fans det på Huddingevägen (säkert andra ställen också) någonting som kallades "grön våg". Det fungerade på det sättet att det satt dynamiska hastighetsskyltar efter vägen. Höll man den hastigheten som stog på skylten så hade man grönt hela vägen. Finns detta kvar någonstans? Och vet någon varför det togs bort?

///Jesper
kilroy
"Grön våg" finns kvar, om det är exakt utformat som du beskriver det vet jag inte. Vilken trafikfilosofi som styr inställningen av ljusen rent allmänt vet jag inte riktigt. På vissa speciella trafikleder i Malmö märks det tydligt att man hamnat i den "gröna vågen"...grönt hela vägen vilket man tackar för. Å andra sidan kan man råka ut för "röda vågen" också, speciellt på vissa vägar...Efter att ha stannat 5 gånger vid rödljus med kanske 100 meters mellanrum börjar det kännas rätt tradigt...Ingen medalj som inte har någon baksida tydligen...:)

Mvh kilroy
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Själva grejen med grön våg var att dynamiska skyltar angav vilken hastighet du skulle hålla för att få grön våg. 54 km/h på 70-väg kunde göra att du slapp stanna för rött. Har nåt svagt minne av att det fanns på E18 genom Karlskoga när jag var barn :)

På andra sträckor kan man ju ha flyt och få en grön våg, men inget säger ju nåt om hastigheten som krävs för det.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Precis. Det var ju det som var så bra med dom dynamiska skyltarna. Höll man bara den hastigheten som stog på skylten så gick det inte att pricka in ett rött ljus.

///Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.